psycholoog

Hi,
Ik heb nu sinds kort gesprekken met een psycholoog omdat ik op school heel moeilijk vrienden kan maken en als ik ergens ben waar ik bijna geen mensen ken ben ik ook altijd heel erg stil, en dit blijft meestal ook. en omdat ik heel snel het gevoel heb dat mensen me niet mogen. Teminste dit is wat zei weet.

Ik voel me vaker echt heel erg rot en haat mezelf dan ook best wel, ook heb ik het gevoel dat ik alleen maar andere mensen pijn doe. Vroeger heb ik mezelf ook gesneden, wat mij stiekem wel geholpen heeft. (mijn ergste periode is dus eigenlijk al voorbij, hoop ik.) moet ik dit ook aan haar vertellen enzo ja hoe? Want aangezien ik haar ook als een vreemde zie ben ik tegenover haar ook heel erg gesloten.

Ook weten mijn vriend hier niets van… is het van belang om hem dit wel te vertellen?

Jouw psychologe heeft een zwijgplicht.

Ik denk dat het belangrijk is dat jij over je verleden vertelt. Dat geeft meer licht in de situatie. Je kan ook duidelijk maken dat je ergens mee zit, maar hier nog even mee wilt wachten.

Hoe lang heb je een relatie met je vriend?

Ik ga al best een tijd naar de psycholoog, en ik moet zeggen dat ik de eerste sessies ook niet gelijk binnen kwam met allemaal heftige mededelingen. Dat doe ik nog steeds niet. Maar bij mijn intake gesprek hebben ze mij wel ondervraagd over snijden, zelfbeeld en soortgelijke dingen. Het is lastig om een vreemde allemaal persoonlijke dingen over jezelf te vertellen, maar als je je psycholoog voor een wat langere tijd ziet, wordt dit vanzelf makkelijker.

Ik denk toch echt dat je het hem of haar moet gaan vertellen, ook al is het moeilijk. Je kunt er best nog eventjes mee wachten om het voor jezelf op een rijtje te krijgen, en om te bedenken hoe je het wilt gaan vertellen. Uiteindelijk zal jouw psycholoog baat hebben bij meer informatie over jou, en zal hij/zij jou sneller kunnen helpen om je prettiger te gaan voelen.

Wat je vriend betreft, kan je verschillende kanten op. Het ligt er natuurlijk aan hoe lang jullie samen zijn. Als dat nog niet zo lang is, kun je wellicht nog even wachten. Maar als jullie al wat langer samen zijn, kun je dit het beste wel aan hem vertellen. Wellicht heeft hij al zijn vermoedens dat het niet goed met je gaat. Dat had mijn vriend destijds ook. Als je het hem vertelt zal hij waarschijnlijk alleen maar begrip voor je tonen en je steunen.

Ik ben zelf juist heel erg gesloten tegen vreemde dus dat maakt het nog lastiger…
Maar misschien durf ik het haar wel over een tijdje wel te vertellen, want het is idd best belangrijk

En ik heb nu 5 maanden met de vriend.

Na 5 maanden kun je zoiets best wel tegen je vriend zeggen, vind ik.
Dat is best wel een tijdje, en jullie kennen elkaar dan wat beter.
Ik vind dat je vriend recht op deze informatie heeft, hoe jij je voelt is ook belangrijk voor hem.

Tegenover de psycholoog kun je beter wel het hele verhaal vertellen, dan kunnen ze je beter helpen.
en met je vriend hangt het er vanaf als je je er prettig bij voelt, als jij het wilt vertellen moet je het doen. Als je er nog niet aan toe bent wacht je nog even.

Hou in je achterhoofd dat je psycholoog je alleen kan helpen als je eerlijk bent en je niks achterhoudt… (: