Psychologie

hallo allemaal!

Ik zit nu in mijn examenjaar van het vwo en ik zou nu langzamerhand moeten weten welke richting ik op wil. Ik heb lang getwijfeld en ik weet het nog steeds niet… Ik heb een N&G profiel zonder natuurkunde (ja, dat kan bij ons) en daarom kan ik niet veel doen in de zorg wat ik in eerste instantie wel wilde. Ik heb ook een tijdje getwijfeld over psychologie dus, maar ik ben er nog steeds niet uit. Ik ben naar open dagen en naar proef studeren geweest maar ik heb er eigenlijk nog steeds niet echt een beeld bij.

Als je psychologie studeert: wat vind je er van (van de stof/de lessen)? Moet je thuis veel zelfstandig doen of heb je juist veel uren op school? Wat kun je er precies mee worden allemaal en wat wil jij ermee worden?

Heel erg bedankt als je de vragen beantwoord, het zou me heel erg helpen!

Ik doe zelf geen psychologie, maar ik weet wel dat je op de uni veel zelf moet lezen.

Mijn neefje doet het.
En van wat hij verteld (hij gaat naar school op de universiteit)
is het heel erg zwaar.
En moet je heel veel dingen lezen en maken en zo.
Echt een pittige opleiding.

Is het echt een pittige opleiding? Want daar twijfelde ik juist over, iedereen doet alsof het niets is: “pretstudie”. Natuurlijk verschilt het per persoon, maar ik hoor eigenlijk bijna altijd dat het makkelijk is. Wel goed om te horen dat je veel zelf moet doen, dan weten we dat ook :slightly_smiling_face:.

Meer reacties altijd welkom!

:upside_down_face:

Volgens mij verschilt het inderdaad per persoon! Natuurlijk zal het voor de een moeilijker zijn dan voor de ander. Maar het is geen natuurkunde of scheikunde (waarmee over het algemeen meer mensen moeite mee hebben, maar waarbij er ook altijd van die personen zijn voor wie het een makkie is. :dry: :stuck_out_tongue: ).
Ik las dat je al naar open dagen bent geweest en mee hebt gedaan aan proefstuderen. Misschien kun je nog een dagje meelopen met iemand? Op die manier kan je al je vragen stellen! Heb dat zelf ook bij een andere studie gedaan. Meelopen is vaak heel leuk omdat je dan meestal ook de minder leuke kanten hoort, wat nou precies de struikelvakken zijn, hoe een week bij pyschologie er meestal uitziet etc. Ik vond zelf de open dagen altijd meer ‘reclame’ en het openhemelen van de studie…

Een vriendin van me is net aan Psychologie begonnen, als je een paar concrete vragen hebt, wil ik ze wel even aan haar doorgeven :slightly_smiling_face:

Ik heb het een jaar gedaan maar ben inmiddels gestopt, omdat ik het niet meer interessant vond. Het is erg veel leren, veel zelfstandig ook, maar als je genoeg discipline hebt (en liefst wat hersenen) lukt dat wel. Je mag er wel niet heengaan met het idee dat je enkel over psychopathologie, relaties en weet ik veel (denk aan van die typische semi-psychologische boeken die je in de boekenwinkel vindt) gaat leren, want het is en blijft wetenschappelijk.

Ja idd open dagen geven niet echt een beeld haha. Meelopen is ook een goed idee inderdaad, ik ga even kijken wanneer ik dat kan doen! Ja ik hoorde tijdens proef studeren dat statistiek soms een beetje lastig was voor sommigen, en dat dat zo een beetje het enige moeilijke was, maar echt alles aan een student vragen is natuurlijk wel beter, bedankt voor de tip!

Ik heb wel 3 vragen, voor als ze die zou kunnen beantwoorden:

1. Wat voor vakken zijn er precies?
  2. Welke master wil zij doen en weet ze al wat ze ermee wil worden?
  3. Welk profiel had ze op de middelbare en vind ze de studie moeilijk (zo ja, welke delen precies)?

Als je dit zou willen doorgeven, zou ik je erg dankbaar zijn!!

Ah, das jammer! Wat doe je nu?
Ja in principe houd ik er juist van om zoveel mogelijk zelfstandig te doen, dus dat zou geen probleem moeten vormen (hoop ik, haha).

:upside_down_face:

Zo, je houdt het topic wel hoog haha :stuck_out_tongue:

Ik ben net begonnen met psychologie. Weet dus niet precies hoe het verder zal gaan dit jaar, maar mijn eerste indruk kan ik je alvast geven:
Het is inhoudelijk geen moeilijke studie, maar het is wel veel. Je hebt ongeveer een 40 urige werkweek, waarvan +/- 30 uur zelfstudie. Dat betekent dat je het vanaf het begin bij moet houden, dagelijks 50 pagina’s lezen is namelijk geen uitzondering. Ik heb psychologie gekozen omdat ik het interessant vind, en dan bedoel ik ook echt alles daar omheen. Ik heb geen idee wat ik ermee wil worden (in elk geval niet klinisch psycholoog), maar ik denk dat dat je niet moet tegenhouden om deze studie te kiezen. Als dit is wat je leuk vindt, dan kom je uiteindelijk wel bij een baan terecht die je ligt. Waarom zou jij psychologie willen kiezen? en zijn er andere studies die je ook overweegt?

M’n schoonzus heeft het afgerond en ook haar master klinische neuropsychologie. Geen idee wat ze nu precies doet, ze werkt iig in het Erasmus MC waar ze binnenkort zal promoveren.

Zo, je houdt het topic wel hoog haha :p

Ik ben net begonnen met psychologie. Weet dus niet precies hoe het verder zal gaan dit jaar, maar mijn eerste indruk kan ik je alvast geven:
Het is inhoudelijk geen moeilijke studie, maar het is wel veel. Je hebt ongeveer een 40 urige werkweek, waarvan +/- 30 uur zelfstudie. Dat betekent dat je het vanaf het begin bij moet houden, dagelijks 50 pagina’s lezen is namelijk geen uitzondering. Ik heb psychologie gekozen omdat ik het interessant vind, en dan bedoel ik ook echt alles daar omheen. Ik heb geen idee wat ik ermee wil worden (in elk geval niet klinisch psycholoog), maar ik denk dat dat je niet moet tegenhouden om deze studie te kiezen. Als dit is wat je leuk vindt, dan kom je uiteindelijk wel bij een baan terecht die je ligt.
Waarom zou jij psychologie willen kiezen? en zijn er andere studies die je ook overweegt?

Oké, het klopt dus dat het vooral zelfstudie is!
Ik wilde eigenlijk een studie in de zorg, door mijn beperkte mogelijkheden (door mijn profiel) waren er maar een paar mogelijkheden. Ik had al wat van psychologie gehoord en ik ben me iets meer gaan verdiepen in de studie en het leek me wel interessant, ik heb toen dus ook thuis proberen meer over op te zoeken en ik vond wel dat de studie bij me paste. Ik heb niet echt nagedacht over een andere studie, of naja, hiervoor wilde ik geneeskunde maar toen bedacht ik me en heb ik toen natuurkunde alsnog laten vallen.

Ik heb het zelfde als jou ook een N&G profiel, zonder natuurkunde en wil ook psyschologie gaan studeren. Ik ben alleen naar een open dag geweest, heb nog niet proefgestudeerd. Hoe was dit?

Voor zover ik weet heb je ongeveer 10 contacturen op de uni zelf, en moet je natuurlijk thuis studeren dat je per week wel ongeveer op de 40 uur komt. Het is dus vooral zelfstandig werken, daar zou je naar moeten kijken of dit iets voor jou is. Dit is bij mij namelijk wel het geval.

De studie is geloof ik ook geheel in het engels, zoals veel studie’s op de uni dus dat kan ook wel iets lastiger zijn, maar dat is een kwestie van wennen denk ik.

Op welke universiteit wil jij gaan studeren? ik twijfel nog tussen de UVA en de VU ;p

Ojaa wat je ermee kan worden is heel divers, je kunt natuurlijk verschillende richtingen op zoals: ontwikkelingspsychologie, dus bijv. in de kinderzorg werken of op scholen.

Klinische psychologie, dus bijv. in een inrichting, of en psycholoog

Statistiek: Dus onderzoeker of wetenschapper dat met psychologie te maken heeft.

Arbeidspsychologie: maatschappijlijk werker in een bedrijf

Dus heel veel mogelijkheden, dat lijkt me ook zo leuk aan de studie! :slightly_smiling_face:

Ik studeer psychologie! In Maastricht :slightly_smiling_face:
Je bachelor is kwa opleiding heel gevarieerd. Je krijgt van ieder deeltje in de psychologie wel wat maar over het algemeen kan psych ingedeeld worden in 3 categorieën:
Biologisch: hoe werken onze hersenen? Wat gebeurd er bij hersenschade?
Cognitief: Informatieverwerking, hoe maken we beslissingen? Hoe beredeneren we?
Klinisch: Hier behandel je verschillende soorten stoornissen en wat gezonde mensen mentaal gezond maakt of niet. Ook valt ontwikkeling van kind naar volwassenen hier wel onder.

Als je meer voorbeelden nodig hebt of wilt weten laat maar horen!

Over zelfstudie etc weet ik niet zo veel. In Maastricht hebben we PGO dus daarbij moet je veel zelf doen maar kom je ook regelmatig in groepjes bij elkaar wat minder is bij andere unversiteiten.

Ohja vakken vroeg je naar, nou bij ons beginnen we met sociaal gedrag. Hierin krijg je vanalles te horen over hoe we ons in groepen gedragen. Zoek 't bystander effect maar eens op.
Daarna krijgen we waarnemen en perceptie waarin we leren hoe mensen kleur zien, hoe we horen en hoe we geluid waarnemen etc.
Een ander vak is ontwikkeling. Hierin leer je hoe een baby ontwikkeld naar een volwassen persoon. Twee namen die hier vaak genoemd worden zijn Piaget en Vygotsky en hun ideeen over ontwikkeling.

Ook krijgen we vakken als methoden van onderzoek en statistiek. Statistiek is erg belangrijk in de psychologie dus dat vak kun je ieder jaar wel verwachten!

Zo hopelijk heb je hier wat aan ^^

volgens mij is het heel erg verschillend hoe de stof behandeld wordt per universiteit. op sommige heb je heel veel contacture, bij andere doe je veel projecten… e.nz

Ik zit nu in mijn tweede jaar van psychologie, dus ik kan je wel het een en ander vertellen! Ik vind de studie zelf echt fantastisch, maar een grote fout die veel mensen maken is dat er gedacht wordt dat je leert om ‘psycholoog’ te worden. 90% van wat je leert gaat gezonde mensen, hoe gezonde mensen denken en doen. 10% kan gaan over stoornissen en behandelmethodes. Mijn propedeuse bevatte de vakken inleiding in de psychologie, onderzoeksmethode en statistiek. cognitieve psychologie, ontwikkelings psychologie, arbeids en organisatie psychologie, sociale psychologie, klinische psychologie en biologische psychologie.

Het niveau is echt prima te doen, het is alleen best wel veel. Ik denk dat iedereen die gemotiveerd is, het makkelijk kan halen, want de stof die je leert is gewoon niet heel moeilijk.

De studie is ook erg op onderzoek gericht, maar ik denk dat dat bij de meeste universitaire studies zo is. Dit betekent natuurlijk erg veel statistiek en je leert onderzoek te doen.

Ik kan de studie zeker aanraden!