(Psychologie) studeren in Amsterdam of Utrecht?!

Ik weet niet of er al een dergelijk topic bestaat, maar ik heb jullie hulp nodig!

Ik hoop dat jullie mij willen helpen door jullie mening te droppen over deze twee steden !!!

Hallo dames,

Mijn studiekeuze staat vast: psychologie. Alleen zit ik nog steeds in het helse dilemma of ik voor Utrecht of Amsterdam moet kiezen (de UU of de UvA)…
Toen ik vorig jaar naar de opendagen was geweest voelde ik me veel meer aangetrokken tot de UvA, dat kwam mede door de manier waarop zij het hadden georganiseerd (eerst een college, daarna in groepjes buiten op het gras zitten met een student aan wie je al je vragen kon stellen). De UU daarentegen viel me vies tegen, ik vind de Uithof echt verschrikkelijk sfeerloos, psychologie bij de UvA daarentegen heeft een hele leuke locatie (Roeterseiland).

Nu denk je misschien aan de hand hier van, ja duh ze vind de UvA duidelijk leuker! Maar los van de opleiding, staat voor mij de stad. Ik heb volgens mij m’n hele leven geschreeuwd dat ik naar Amsterdam wilde (ik ben geboren & getogen in Maastricht). Ik vind Amsterdam nog steeds een leuke stad, vooral omdat het veel te bieden heeft. Volgens mij hoef je je nooit te vervelen.

Nadelen Amsterdam:

• DUUR! Niet alleen een betaalbare kamer vinden is zeer moeilijk, ook leven op zich is duur: eetplekjes/uitgaan. In Amsterdam heb je vooral clubs/feesten waar je entree voor moet betalen.
  • Massaal! Ik realiseerde me dat Amsterdam een stuk anoniemer is, ik hoef zelf niet perse bij een studentenvereniging waardoor je je mogelijk nog meer afzondert (ik zie enorm op tegen die ontgroeningen haha, en bovendien lijkt het me niet chill als je verplicht heel veel tijd & geld eraan kwijt bent, ik ben liever wat vrijer in met wie ik omga).
  • 99% kans dat je heel ver uit het centrum komt te wonen (wat me tegelijkertijd ook wel chill lijkt, want meestal ben ik na een hele dag in de stad die drukte ook wel zat)

Voordelen:

• Veelzijdig, er is altijd wel wat te doen! Ik hou zelf heel erg van mode, een van de redenen waarom ik denk dat a’dam wel place to be is. Ik kom dus uit Limburg waar de mensen totaal niet open minded zijn, en best wel achterbaks (achter je rug om praten e.d.). In het Noorden is iedereen meer recht voor zijn raap, dus je weet meteen wat je aan iemand hebt.
  • Ik heb er familie wonen!
  • Ik vind de universiteit top, en staat ook hoger aangeschreven voor psychologie dan de UU!

Utrecht is natuurlijk een stuk kleiner, en heeft daarom minder te bieden. Ik ben bang dat je er sneller op raakt uitgekeken (om die reden wil ik ook weg uit Maastricht)…

Nadelen Utrecht:

• Klein, raak je sneller uitgekeken
  • Universiteit sprak me totaal niet aan

Voordelen Utrecht:

• Heel gezellig en knus, net als in Maastricht veel Cafés waardoor je veel vrijblijvender uit kunt gaan/gewoon ff kunt langs wippen en je niet perse veel geld kwijt bent.
  • Ik denk dat de kamers iets goedkoper zullen zijn dan in A’dam.
  • Je hoeft niet perse bij een studentenvereniging om mensen te leren kennen (denk ik). Je hebt wel alcmaeon, de studievereniging voor psychologie studenten, misschien lijkt dat me wel wat.
  • Veel meer mensen die ik ken gaan naar Utrecht

Ik heb verschillende opties:

• Meteen naar Amsterdam en dus studeren aan de UvA
  • Studeren aan de UvA, maar wonen in Utrecht (nadeel bijna iedere dag treinen)
  • Bachelor aan de UU, om dan na die drie jaartjes als nog naar A’dam te gaan en m’n master aan de UvA te doen…

Op het moment lijkt de derde keuze me het verstandigst, alleen hoe zit het dan met mijn kinderdroom om naar Amsterdam te gaan :frowning_face:

Ik hoop dat jullie mij willen helpen door jullie mening te droppen over deze twee steden !!!

Ik zou sowieso niet in de ene stad studeren en in de andere wonen. Daar word je echt niet gelukkig van. Persoonlijk ben ik verliefd op Amsterdam en ga ik er hopelijk studeren maar Utrecht is wel mijn tweede keus! Ik zou naar beide universiteiten gaan en meelopen en kijken waar je je prettig(er) voelt. En welke het beste aangeschreven staat natuurlijk, over het algemeen is de UvA slechter beoordeeld maar ik weet niet hoe dat zit met Psychologie!

Ik vind Utrecht een veel leukere stad om te studeren, lijkt me (ik studeer zelf nog niet, maar moet over een jaartje wel kiezen). Dit is omdat veel mensen die in Amsterdam wonen en daar ook gaan studeren, thuis blijven wonen. Het is dan een stuk minder gezellig.
Alleen als de universiteit in Utrecht je helemaal niet aanspreekt, snap ik niet zo goed waarom je daar zou gaan.

Ik ben totaal geen expert op dit gebied, maar ik dacht juist dat het in Utrecht ook een hels karwei was om een kamer te vinden en ook belachelijk duur. Of ik haal het nu met een andere stad door elkaar, maar volgens mij ontlopen Amsterdam en Utrecht elkaar echt niet zoveel qua prijs voor kamers.

Als ik dit zo lees, vind ik het duidelijk dat je naar Amsterdam moet gaan.
Tuurlijk zijn kamers duur, maar dit is in Utrecht ook heel erg zo!

Ik heb altijd geroepen dat ik naar Utrecht wilde, en op een gegeven moment twijfelde ik tussen Leiden en Utrecht. De opleiding van Leiden staat wel wat beter aangeschreven, maar Utrecht heeft mijn hart gestolen. Dusja. Utrecht it is. Het is toch wel de stad waar je de komende 3 jaar gaat studeren, en misschien nog wel langer.

Bedankt dat iedereen zo snel reageert!

@Frambozensouffle De universiteit doet er in die zin niet zoveel toe omdat ik er maar heel weinig tijd doorbreng! Je hebt misschien 3/4 colleges per week en 2x een werkgroep… Dat is dus heel weinig, dus ik vind de sfeer van de stad belangrijker dan de sfeer van de universiteit.

@Insouciance Klopt, in Utrecht is het ook een hels karwei juist omdat het percentage studenten zo hoog is. Maar in Utrecht krijg je wel iets meer waar voor je geld. Veel mensen zeiden tegen mij dat ik met mijn 400 euro budget echt geen fatsoenlijke kamer kan vinden in Amsterdam… (In Utrecht krijg je meer waard voor je geld schijnt)

@Absolutely Chuffed Ja, volgens mij vinden de meeste mensen Amsterdam ook wel het best bij mij passen… En inderdaad, drie jaar van je leven is ook niet niks, toch de helft van je studentenleven. Maar ik dacht wel, ik ben zo in Amsterdam als ik dat wil voor feestjes/winkelen. En dan blijft het wel exclusief… Maar wat vind jij persoonlijk van Utrecht op zich? Waarom Utrecht en niet Leiden?

Ah, oké, op die manier.
Hmm, hangt er wel een beetje vanaf waar in Amsterdam je zit en hoe je de kamer gevonden hebt. Ik zie soms ook echt belachelijk prijzen staan (ik woon op kamers in Amsterdam), maar een aantal vrienden van me wonen in een containerwoning, waarbij ze huurtoeslag aan kunnen vragen en ruim onder de €400 euro uitkomen. Ikzelf woon in een rijtjeshuis speciaal voor studenten en ik betaal €270 per maand voor 9m².
Je moet dus geluk hebben en kritisch zijn met kamers, maar dat zal in Utrecht net zo zijn.

Amsterdam lijkt me persoonlijk helemaal niet leuk om te studeren eigenlijk, maar van mij hoeft het helemaal niet zo groot zeg maar.

Als ik in Utrecht rondloop, vind ik het gewoon heel leuk! Het shoppen is leuk, de cafés zijn leuk. Ook vind ik de universiteit gewoon tof. Dat studentenstadachtige trekt mij gewoon heel erg. Ook heb ik tijdens de meeloopdag mensen leren kennen, waar ik nu nog een whatsappgroepsgesprek mee heb en 3 van de 4 hebben zich al ingeschreven voor de studie. Dus ik ken er dan al mensen!! Niet dat dat heel belangrijk is voor mij, maar het is toch wel leuk.

En Leiden was ook wel een schattige stad, maar het is toch ook heel erg een ‘kakkerige’ stad, waar je eigenlijk een beetje bij een studentenvereniging MOET (natuurlijk niet moet moet, maar toch) en dat is allemaal niet voor mij.

Welke studie ben je dan gaan bekijken, ook psychologie? Ik heb 11 maart een meeloopdag bij de UU! Met de UvA moet ik nog iets regelen…

Nee, Engels.
Ik wil alleen maar zeggen dat het gevoel ook heel belangrijk is, en als jij UU niks vindt en UvA helemaal geweldig, dan is de keuze snel gemaakt lijkt me.

Qua steden maakt het niet zoveel uit denk ik. Amsterdam is veel massaler, Utrecht is wat kleiner (nog steeds groot, maar wel overzichtelijk). Ik studeer zelf in Utrecht en ik vind het een fijne stad. Ik kon ook voor Rotterdam of Eindhoven kiezen wat nog enigszins bereisbaar was (ik ben gewoon thuis blijven wonen), maar Utrecht is wel het makkelijkst en ik vind de stad veruit het gezelligst. Je kunt er leuk winkelen, je hebt veel cafeetjes en eettentjes en het is inderdaad echt een studentenstad. Amsterdam is meer een toeristenstad, maar je kunt er nog wel meer dan in Utrecht.

Verder kun je ook kijken voor kamers iets buiten de steden. Een paar klasgenootjes van mij wonen in De Bilt, dat is een kilometer of 5 buiten Utrecht, en daar betalen ze veel minder voor hun kamer dan in Utrecht zelf! Als je in A’dam gaat studeren, kun je denken aan Amstelveen of bijv. Haarlem. Kijk iets verder buiten de stad, dat scheelt je aanzienlijk.

Verder zou ik gewoon de gezelligste en leukste uni kiezen.

Waarom ga je niet naar Leiden? Daar kun je langer nadenken over welke richting je uiteindelijk wilt opgaan!

Nijmegen kan ook nog,?

Ik heb niks met Leiden of Nijmegen hihi. Maar bedankt voor de tips! UP.

Ik studeer in Amsterdam en vriendinnen die in Utrecht studeren die even veel moeite met het vinden van een kamer/de kamers zijn even duur. Dus daar zou ik niet echt naar kijken. Amsterdam is wel echt minder als je geen lid wordt denk ik, al zijn er super veel studentenverenigingen… ook zonder ontgroening en zonder verplichtingen… Laat maar weten als je verder iets wil weten. Mij bevalt het in ieder geval goed. :slightly_smiling_face:

Utrecht is ook heel duur hoor! Verder kan ik je niet helpen, maar dat wilde ik even kwijt :stuck_out_tongue:

Ik woon in het centrum voor 290 euro per maand en 12 vierkante meter. Ik ben begonnen op Uilenstede… Als ik TS was zou ik (of ik nu in Amsterdam of in Utrecht zou wonen) zo snel mogelijk gaan voor een betaalbare kamer en vanuit daar verder zoeken en je wachttijd laten oplopen. Niet te veel doen aan die eerste kamer zodat je er snel weg kunt wanneer je wat beters hebt.

ik studeer in utrecht en ik vind het echt super, niet te groot en heel veel studenten. dat vind ik wel gezellig. Ook het uitgaan is super, ik vind amsterdam net iets te massaal en te toeristisch. maar dat is persoonlijke voorkeur natuurlijk, ga gewoon voor wat jou het meeste aanspreekt. En naar de kamers moet je inderdaad niet kijken, het is allebei een drama. zowel in utrecht als in amsterdam! duur en moeilijk dus op tijd beginnen!!

Bedankt voor jullie lieve reacties! Ik voel dat ik steeds dichter bij de juiste keuze ben, haha!

Heey,

Ik heb geen ervaring met de universiteiten maar wel met het studeren in beide steden. Ik studeer in Amsterdam en woon in Utrecht. Vorig jaar studeerde ik ook in Utrecht. Ik vind persoonlijk Utrecht fijner als stad, maar de studie leek me in Amsterdam leuker… dus ik reis nu elke dag op en neer. Ideaal is het niet, maar het is wel te doen op zich.
Ik vind Amsterdam (nog steeds) een minder leuk stad en ik wil er daarom niet wonen. Om alleen er te studeren is prima. Wat ik je aan wil raden is gewoon je hart volgen, hoe cliché het ook is. Ergens gaan wonen en studeren wat je liever niet wil, moet je gewoon niet doen. Omdat de school me in Amsterdam leuker leek dan in Utrecht, maar het wonen in Utrecht me ook leuker leek dan in Amsterdam, heb ik vrede met het op en neer reizen haha.

Voor het verschil in huurprijs hoef je het ook niet te laten. Heb het een en ander vergeleken en de prijs/de woningnood is vergelijkbaar. Ik zou je wel alvast in gaan schrijven bij de SSHU en studentenwoningweb als je dat nog niet hebt gedaan.

Inhoudelijk verschil tussen Utrecht en Amsterdam… tsja, persoonlijk vind ik Amsterdam meer een studentenstad dan Utrecht. Utrecht vind ik gewoon een gezellige, knusse stad. Daarom ben ik er blijven wonen :wink:

Succes, en volgens mij moet jij gewoon voor Amsterdam gaan als ik het zo lees hoor :wink: