Ik weet niet of er al een dergelijk topic bestaat, maar ik heb jullie hulp nodig!
Ik hoop dat jullie mij willen helpen door jullie mening te droppen over deze twee steden !!!
Hallo dames,
Mijn studiekeuze staat vast: psychologie. Alleen zit ik nog steeds in het helse dilemma of ik voor Utrecht of Amsterdam moet kiezen (de UU of de UvA)…
Toen ik vorig jaar naar de opendagen was geweest voelde ik me veel meer aangetrokken tot de UvA, dat kwam mede door de manier waarop zij het hadden georganiseerd (eerst een college, daarna in groepjes buiten op het gras zitten met een student aan wie je al je vragen kon stellen). De UU daarentegen viel me vies tegen, ik vind de Uithof echt verschrikkelijk sfeerloos, psychologie bij de UvA daarentegen heeft een hele leuke locatie (Roeterseiland).
Nu denk je misschien aan de hand hier van, ja duh ze vind de UvA duidelijk leuker! Maar los van de opleiding, staat voor mij de stad. Ik heb volgens mij m’n hele leven geschreeuwd dat ik naar Amsterdam wilde (ik ben geboren & getogen in Maastricht). Ik vind Amsterdam nog steeds een leuke stad, vooral omdat het veel te bieden heeft. Volgens mij hoef je je nooit te vervelen.
Nadelen Amsterdam:
- DUUR! Niet alleen een betaalbare kamer vinden is zeer moeilijk, ook leven op zich is duur: eetplekjes/uitgaan. In Amsterdam heb je vooral clubs/feesten waar je entree voor moet betalen.
- Massaal! Ik realiseerde me dat Amsterdam een stuk anoniemer is, ik hoef zelf niet perse bij een studentenvereniging waardoor je je mogelijk nog meer afzondert (ik zie enorm op tegen die ontgroeningen haha, en bovendien lijkt het me niet chill als je verplicht heel veel tijd & geld eraan kwijt bent, ik ben liever wat vrijer in met wie ik omga).
- 99% kans dat je heel ver uit het centrum komt te wonen (wat me tegelijkertijd ook wel chill lijkt, want meestal ben ik na een hele dag in de stad die drukte ook wel zat)
Voordelen:
- Veelzijdig, er is altijd wel wat te doen! Ik hou zelf heel erg van mode, een van de redenen waarom ik denk dat a’dam wel place to be is. Ik kom dus uit Limburg waar de mensen totaal niet open minded zijn, en best wel achterbaks (achter je rug om praten e.d.). In het Noorden is iedereen meer recht voor zijn raap, dus je weet meteen wat je aan iemand hebt.
- Ik heb er familie wonen!
- Ik vind de universiteit top, en staat ook hoger aangeschreven voor psychologie dan de UU!
Utrecht is natuurlijk een stuk kleiner, en heeft daarom minder te bieden. Ik ben bang dat je er sneller op raakt uitgekeken (om die reden wil ik ook weg uit Maastricht)…
Nadelen Utrecht:
- Klein, raak je sneller uitgekeken
- Universiteit sprak me totaal niet aan
Voordelen Utrecht:
- Heel gezellig en knus, net als in Maastricht veel Cafés waardoor je veel vrijblijvender uit kunt gaan/gewoon ff kunt langs wippen en je niet perse veel geld kwijt bent.
- Ik denk dat de kamers iets goedkoper zullen zijn dan in A’dam.
- Je hoeft niet perse bij een studentenvereniging om mensen te leren kennen (denk ik). Je hebt wel alcmaeon, de studievereniging voor psychologie studenten, misschien lijkt dat me wel wat.
- Veel meer mensen die ik ken gaan naar Utrecht
Ik heb verschillende opties:
- Meteen naar Amsterdam en dus studeren aan de UvA
- Studeren aan de UvA, maar wonen in Utrecht (nadeel bijna iedere dag treinen)
- Bachelor aan de UU, om dan na die drie jaartjes als nog naar A’dam te gaan en m’n master aan de UvA te doen…
Op het moment lijkt de derde keuze me het verstandigst, alleen hoe zit het dan met mijn kinderdroom om naar Amsterdam te gaan
Ik hoop dat jullie mij willen helpen door jullie mening te droppen over deze twee steden !!!