Psychologie, is het echt zo moeilijk?

Hoihoi :slightly_smiling_face:

Ik zit nu op 4 vmbo en ik wil later iets met psychologie doen.
Ik zit nu met een aantal vragen,

Ik wil, als ik mijn examen heb gehaald, naar 4havo omdat ik anders een studie moet kiezen op het roc en daar is volgens mij niks met psychologie. En nu is mijn vraag: Stel dat ik 4havo niet haal en naar het roc moet, kan ik dan later nog op het hbo nog een psychologie opleiding doen?

En is het echt moeilijk, psychologie?
Waar gaan de lessen enzo voornamelijk over?

Is hier iemand die iets met psychologie doet?

xx.

Ik heb vorig schooljaar psychologie op de universiteit geprobeerd en ik moest helaas stoppen in december. Ik vond het heel interessant allemaal en het is niet enorm moeilijk vind ik. Alleen de manier van leren lukte mij niet. Universiteit is dan wel anders dan hbo. Heel veel in het engels en alleen maar theorie en zelfstandig werken. Dat lukte mij niet.

Maar als jij denkt dat je het hbo later aankan, dan lukt psychologie denk ook wel. Het is niet zo dat die opleiding veel moeilijker is dan een gemiddelde hbo opleiding. Anders moet je een keertje proefstuderen op een hbo school voor die opleiding:)

preofstuderen?
Kan dat?

Ik studeer psychologie aan de uni.
Je moet om psychologie te kunnen studeren wel wiskunde hebben gehad.
Super moeilijk vind ik het niet, maar je moet wel gewoon hard werken, maar dat is voor iedere studie het geval.
Wat waarschijnlijk wel pittiger wordt zijn de neurologische vakken. En statistiek vind ik ook wel pittig, maar tot nu toe heb ik die vakken gewoon in een keer gehaald.

Note me maar als je nog meer wilt weten

Kun je niet Maatschappelijke zorg of Pedagogisch werk op een ROC doen? Ik denk dat dat er nog wel redelijk op aansluit, verder zou ik het ook niet weten. Misschien een goeie vraag voor de decaan?

Zie dit maar als een upje. :slightly_smiling_face:

Owja, en als je mbo4 diploma hebt, kun je volgens mij daarna een hbo opleiding gaan doen gewoon. Maar dat weet ik niet zeker!

Is het in het engels moeilijk dan, ik bedoel termen die met psychologie te maken hebben?

Ik heb op VMBO wiskunde laten vallen en heb het nu op HAVO ook niet meer. zoog er echt in. Heb ik nog potentie of moet ik mn droom maar laten varen?

Maatschappelijke Zorg… ha-ha-ha! komisch.
dat zou ik dan gaan doen. das echt 10 keer niks joh, moest ik 3 jaar lang mensen gaan wassen op mn stage.

^
Oh haha ja kan zijn dat je dat niks vind. :] Zou ook niets voor mij zijn, maar een klasgenootje wil het ook gaan doen en die wou later bij Jeugdzorg ofzo werken, en die zei dat deze opleiding daar op aansloot. xD

Voor de rest zou ik ook niet weten welke opleiding aansluit op psychologie. Ik denk eigenlijk dat wel veel kan, maar iets economisch of iets in de zorg is wel handig. (Ligt ook weer aan de richting)

je kan altijd van mbo naar hbo gaan. dus het is geen ramp als je de havo niet haalt, dan kijk je gewoon naar een mbo opleiding en via dat kan je doorstromen naar hbo.

Als je hierna havo zou gaan doen zou je toegepaste psychologie kunnen doen, dat is hbo niveau. Dat verschilt geloof ik wel heel erg van het universitaire psychologie. Ik heb me er eerlijk gezegd niet in verdiept omdat toegepaste psychologie me niet leuk leek. Ik zit nu in 4vwo en wil hierna maatschappelijk werk en dienstverlening gaan doen op hbo. Dat is heel breed.

Ik wil ook misschien psychologie gaan doen, maar dan wel in België.

Ik studeer psychologie aan de universiteit. Ben nu met mijn masterjaar bezig, bijna klaar…Jeeeej !
Ik snap alleen nog steeds het nut van HBO psychologie niet echt? (hoop niet dat ik nu iemand tegen het zere been aan schop). Maar eigenlijk kun je er uiteindelijk niet zoveel mee, tenzij je daarna weer verder gaat met psychologie aan de uni. Zelfs aan alleen je bachelor opleiding heb je vrij weinig.
Maar goed, ik kan dus niet echt inschatten hoe moeilijk psychologie op de hogeschool is. Wel vind ik psychologie op de unie erg meevallen, maar ik kan dan ook best makkelijk leren. Over de termen etc. Ik weet nog dat ik in het begin een engels-nederlands psychologie woordenboek had aangeschaft. In het begin zijn die termen e.d. wel moeilijk. Maar goed ook daar wen je aan, en je leert steeds meer termen kennen e.d.
Maar ik weet eigenlijk niet of op HBO ook veel dingen in het Engels worden gegeven?

Oh alleen de statestiek vakken zijn echt saai! En heel veel mensen vinden ze ook erg moeilijk. Maar het is een groot deel van je studie, op de unie ben je daar de eerste 2,5 jaar mee bezig. Maar goed ik weet niet of dat op het HBO ook het geval is.

De studie in Belgie duurt langer dan in Nederland toch?

Haha dat zijn inderdaad pittige vakken :wink:, maar wel heel erg leuk vond ik !

Waar studeer je?

Maar wat houd statistiek eigenlijk precies in bij psychologie, ik weet dat het allemaal met tabellen en grafieken enzo is, maar wat is daarvan het nut bij psychologie?

Bachelor van 3 jaar en master van 2 jaar. Ik heb trouwens geen idee hoe het hele systeem in Nederland in elkaar zit, want ben zelf een Belg.

Onderzoek!
De hele psychologie is gebasseerd op onderzoek. Met statistiek leer je wiskundige bewerkingen toe te passen om te kijken of je beweringen (hypothesen) ook waar zijn.
Om even een voorbeeldje te nemen, je zegt bijv. mensen met bruin haar zijn slimmer dan mensen met blond haar. Dan ga je een onderzoek doen op een steekproef (bijv. 500 mensen). Hiervan vraag je dan dus de haarkleur en doe je bijv. een IQ test. Nou met statistiek kun je gaan toetsen of er een ‘significant’ verschil is tussen het IQ van iemand die blond is en iemand die bruin haar heeft. Hiermee sluit je dan uit of de uitkomst (het IQ) dus gebasseerd is op toeval (dus er zaten toevallig een hoop domme blondjes in jou steekproef) of dat het echt zo is.
Daarna kun je nog gaan kijken of er nog andere dingen van invloed zijn op het IQ dus misschien geslacht e.d.

Oke dit is even een simpel voorbeeld, hopelijk snap je het een beetje?

Maar goed dit soort onderzoeken doen ze dus ook bijv. bij behandelingen. Iemand krijgt wel of geen behandeling. En dan kijken ze of de persoon die behandeld is ECHT ‘beter’ is dan de persoon die geen behandeling heeft gekregen. Etc etc.

Maar goed tenzij je dus echt het onderzoek in wilt doe je er vrij weinig mee. Het is alleen wel handig om psychologische artikelen echt te kunne begrijpen. Aangezien er vaak in de resultaten van het onderzoek gemeld wordt wat de uitkomsten waren/zijn van statistische bewerkingen e.d.

Oh dat valt mee.
Bij ons heb je tegenwoordig ook een bachelor/master systeem.
Onze bachelor duurt ook 3 jaar, en er bestaan 1 en 2-jarige masters.
Zijn er bij jullie geen 1-jarige masters?