Psychologie gaan studeren

HI.
Ik ben 15, en zit in de 3e klas van het vwo.
Ik wil later Iets met psychologie gaan studeren aan de universiteit.
Ik wil alleen geen psycholoog worden… (Ik dacht eerder aan bedrijfspsychologie of iets, ik weet niet of dat bestaat). Maarja zoals jullie denk al doorhebben heb ik eigenlijk géén idee van sudie’s / beroepen in die richting.

Dus ik wilde vragen aan de mensen die iets met psychologie studeren - wat ze doen, wat ze daarvoor op school hebben gedaan (welk niveau, profiel etc) en wat ze later gaan worden met hun studie.

Tenx

Zelf studeer ik psychologie aan de Erasmus Universiteit.
De tweede helft van mijn tweede jaar is net begonnen & ik ben erg enthousiast over de studie!
Je moet aan het einde van je tweede jaar je richting kiezen, dit kan bijvoorbeeld Arbeid & Organisatie zijn, zodat je in het bedrijfsleven terecht komt. Aan het begin van het derde jaar volg je een minor & keuzevakken, zodat je je kunt verbreden (je kunt bijvoorbeeld vakken van bedrijfskunde volgen) of verdiepen (diepgaande vakken in de psychologie volgen).
Vooral in de A&O tak kun je eigenlijk alle kanten op. Ga eens naar een open dag of vraag brochures aan bij verschillende universiteiten, zij kunnen ze vast verder helpen (:

Misschien moet je je wat meer gaan informeren in die studie,
want dan weet je dat je met elk profiel psychologie kan studeren. :stuck_out_tongue:

Jep, bedrijfspsychologie bestaat, dat ga volgend jaar volgen! (:

Ik weet nog niet wat ik er later mee wil worden, maar je kan er erg veel kanten mee uit.

en wat is bedrijfspsychologie dan :blush:

De universitaire studie psychologie is helemaal niet zo gericht op het werken als klinisch psycholoog (dus meer de behandelaar zoals jij volgens mij de psycholoog ziet) maar is heel breed, tijdens je opleiding krijgen vakken van allerlei richtingen in de psychologie en kan je vaak zelf daar een keuze in maken.
Hiervoor moet je dus vwo doen, haast overal is het een lotingsstudie, maar de selectie is lang niet altijd streng. Vraag idd eens wat folders aan en bezoek een open dag, dan kom je veel meer te weten :slightly_smiling_face: