Pschyologie

Lieve meiden,

Ik ben echt heel erg beduusd. Ik wil later kinderpschyoloog worden,daarvoor heb je een studie pschyologie nodig. Ik ben heel enthousiast over deze studie en ik ben er echt heel erg geinteresseerd in. De rest lijkt me maar saai. Ik interesseer me degelijk wel voor andere mensen,maar dan op een wetenschappelijke manier. Op afstand. Gedrag van mensen observeren,er verklaringen voor zoeken. Ik denk ook echt dat ik er een geschikt persoon voor ben; ik ben erg geinteresseerd in het gedrag van mensen en gedachtegang. Je wilt ook echt niet weten wat ik allemaal denk op een dag.

Maar…

Ik heb een paar dagen geleden research gedaan op het internet en wat blijkt? Weinig kans om een baan te krijgen na ontvangst van een diploma. Omdat iedereen al pschyologie studeert is er ook een loting. Zo’n diploma is dus helemaal niets waard.

Wat moet ik doen? Ik wil heel graag pschyologie studeren en pschyoloog worden. Is dat geen optie,nou dan sociologie. Maar het komt alllemaal ongeveer op hetzelfde neer. Iemand hier ervaring mee? Iemand die pschyologie studeert en me er wat meer over kan vertellen? Alles is welkom.

Als je echt zo graag psychologie wil doen dan zou ik me niet tegen laten houden. Wel moet je dan echt aan de bak tijdens je studie. Ga voor hogere cijfers. En het belangrijkste is dat je dan wel activiteiten naast je studie moet doen zodat je een goed cv opbouwt. Daardoor wordt je baankans al groter.
Wel zou ik er wel echt goed over nadenken of je toch iets kan doen waar iets meer werk in is.

Ik heb hetzelfde probleem :frowning_face:
Één van mijn docenten zei laatst dat ze creatief therapeut wel iets voor mij vond. Ik had geen idee wat het was dus ik zocht het op. Het lijkt eigenlijk wel op een kinderpsycholoog. Ik weet niet zeker of je makkelijk aan die baan kan komen maar misschien is het ook wat voor jou.

Psychologie heeft in veel steden geen loting (meer) en baankansen zijn ook wel aan het verbeteren. Er is héél veel vraag naar GZ-psychologen, alleen zijn er weinig opleidingsplaatsen voor de GZ-opleiding. Als je die opleiding binnen komt, liggen de banen voor het oprapen.

Lees je goed in. En doe wat jij graag wil.

Psychologie*… de y komt voor de ch…

Ik zou gewoon je droom volgen. Klink misschien heel zweverig, maar als dit jouw passie is en je dit echt graag wilt, zou ik het gewoon doen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de PABO, een aantal jaar geleden was er ook weinig baangarantie, terwijl er nu juist weer vollop vraag is naar basisschoolleerkrachten. Je studie duurt nog een aantal jaar en er kan veel veranderen. Als je iets écht graag wilt moet je je niet tegen laten houden! Go for it.

Hé allemaal bedankt voor jullie reacties :’))

@Adore bedankt voor je tips :slightly_smiling_face:

@eunoia.x ik heb gegoogled op ‘‘creatief therapeut’’ maar… hmm ik weet niet of ik dat wel echt wil gaan doen. ik zou liever een goede baan willen waarbij ik heel veel in gesprek ga met mensen & dus minder van dat soort activiteiten dingen. Wel heel erg bedankt voor je bericht,ik zal even heel goed nadenken of ik deze kant misschien op wil gaan :’)

@lovepancakes aah,GZ-psycholoog zijn was nou juist net iets wat ik niet wil :flushed: Ik wil liever geestelijk op dingen ingaan en geen lichamelijke ziekten & handicaps onderzoeken. Bedankt voor je bericht,tho ‘:’’)

@Julia aah :slightly_smiling_face:

Oja ik doe HBO (handige info :’) )

Ik studeer zelf Psychologie en heb zelf het idee dat de markt ontzettend aan het aantrekken is. Maar zelfs als dat niet zo was als jij het echt wilt, ga er dan voor! Ik zou je wel aanraden om naast je studie zinvolle bijbaantjes te doen of bijvoorbeeld commissiewerk, want dit is heel leerzaam, leuk en bovendien goed voor je CV :slightly_smiling_face:.

GZ-psychologen doen juist niet het onderzoeken van ziekten en handicaps, maar geven de behandelingen. GZ-psychologen mogen zelfstandig behandelen (basispsychologen staan altijd onder supervisie) én worden vergoedt vanuit de zorgverzekering.

Zorg alsjeblieft dat je weet wat het inhoudt, voordat je zegt dat je iets wel/niet wil.

Dit inderdaad. Ik lees ergens dat je nu hbo doet? Of wil je toegepaste psychologie gaan studeren (hbo) in plaats van psychologie op de uni? Met hbo wordt je namelijk helemaal geen (kinder)psycholoog. Dat wordt je door psychologie te gaan studeren aan de universiteit en je daarna te masteren (en daarna inderdaad voor een gz plaats te gaan).