prostitutie moet verboden worden

Prostitutie moet verboden worden

In 2000 werd het bordeelverbod afgeschaft. Prostitutie werd daarmee een normale bedrijfstak. De bedoeling was dat daarmee de misstanden in de branche, zoals dwang en vrouwenhandel, zouden verdwijnen. Dat is niet echt gelukt, blijkt uit verschillende evaluaties van politie en justitie. De regering wil de wetgeving nu weer aanscherpen.

Daarnaast wordt het beroep ook gezien als immoreel en soms wordt Nederland wel gezien (door de legalisatie ervan) als het ‘afvoer putje van Europa’.

Wat vinden jullie?

Zelf vind ik dat het moet blijven bestaan. Sekswerkers moeten ook gewoon belasting betalen en zijn daardoor een erkende bedrijfstak, alleen worden zij simpelweg verwaarloosd en zitten zij in de zogenaamde ‘grijze zone’. Er heerst een taboe en doordat er weinig controle zijn er veel misstanden binnen prostitutie, zoals mensenhandel en uitbuiting. Door het te verbieden heb je er al helemaal geen kijk meer op en op het eerste gezicht zie je de misstanden niet meer, maar dat betekent niet dat ze er niet meer zijn.

Toch denk ik dat ze dan heel wat tenten zullen sluiten als ze deze wet weer invoeren.

Ik denk dat verbieden niet de oplossing is. Er moet gewoon betere controle komen om bijv. uitbuiting en mensenhandel op te lossen.

Ik denk dat als ze de hele prostitutie zouden afschaffen dat een dom idee is. Dan neemt het aantal verkrachtingen toe lijkt me? Bovendien zijn er genoeg vrouwen die het wel vrijwillig doen.

Maar als je het niet verbied, kan je de mensen er toch ook niet op aanspreken/arresteren als er wat wordt gevonden?

Ergens in Scandinavië hebben ze het verboden (excuse me for not remembering) en ik heb ooit een reportage van 1Vandaag daarover gezien.
Het is dus verboden maar overal kun je nog prostitutie vinden. Illegaal en ook voornamelijk dus mensenhandelprostitutie. Blijkbaar is verbieden dus geen oplossing.

Niet aanvallend bedoelt maar; Waren er ook cijfers dat het erger was met de ingevoerde wet? Bijvoorbeeld omdat het illegaal is zijn er meer verkrachtingen/mensenhandel etc.?

Als je het verbiedt heb je er als overheid nog minder grip op, dus dat lijkt me geen slim plan. Het lokken van Oost-Europese meisjes om hier te werken als prostituee blijft bestaan. Door het te verbieden zal de criminaliteit toenemen. Daarbovenop kan er nu nog belasting worden geïnd.

Okee mensen hebben mij overgehaald :d

Maar ook genoeg vrouwen die het gedwongen doen en daar in een hel leven. Iedereen die daar zit heeft in ieder geval wel een heftige geschiedenis. Wat weegt zwaarder, degenen die het wel willen of degenen die daar gedwongen zitten? Voor mij dat laatste.

Ik vind dat prostitutie verboden moet worden. Mits ontzettend goed geregeld en georganiseerd. Ik denk dat als er met een groot team en met behulp van de overheid een heel goed plan wordt opgesteld met controles en dergelijke, desnoods gaat de regel pas in 2020 echt in, dat we dan een heel eind komen met zo’n verbod.

Ik vind het ronduit belachelijk dat we in Nederlands iets toestaan waarbij hard gezegd legaal meiden worden verkracht. Ik vind echt dat we ons ervoor moeten schamen. Bovendien denk ik dat er ook heel veel misstanden rondom de prostitutie in Nederland zijn. Ja er zijn een aantal meiden die daar vrijwillig zitten, of meiden die daar niet geheel vrijwillig zitten maar ook niet meer hun best doen om eruit te komen. Waarom? Gewoon omdat ze elke dag met plezier naar hun werk gaan? Nee, omdat ze niets hebben om op terug te vallen. Daarom wordt over het algemeen de prostitutie als iets vrijwilligs gezien. Een groot team van mensen die na zo’n verbod al deze meiden kunnen opvangen zou al helemaal geweldig zijn.

En anders deels verbieden. Ikd enk dat er in ieder geval meer controle over moet worden uitgevoerd. Volgens mij heeft de overheid op dit moment ontzettend weinig grip op wat er allemaal in de donkere steegjes gebeurd. Er zal ongetwijfeld gecontroleerd worden, maar ik vraag me af in hoeverre dit echt invloed heeft op de meiden die daar wel onvrijwillig zitten.

^Helemaal mee eens.

Misschien is het een idee om het alleen in bepaalde straten in een stad toe te staan en dan in iedere straat een huis hebben waar prostituees om de zoveel tijd moeten ‘inchecken’. In zo’n huis worden ze dan onderzocht op ziektes, tekens van mishandeling enz.
Misschien een heel idealistisch idee en vergt het weer veel geld dat er waarschijnlijk niet is, maar zo blijft er wel een beter beeld van wie er in de prostitutie zit en hoe het er aan toe gaat.

Dit ja. Toch denk ik als het verboden word, dat er nog meer illigale praktijken komen en alles wat daarbij komt kijken. Er dient heel wat gedaan te worden voordat Nederland dit verbod in kan voeren zonder dat er problemen ontstaan. En dit gaat naar mijn idee nog zeker 10 jaar duren.

Als prostitutie verboden wordt, waar moeten die mensen die er aan hun trekken komen (zowel mannen als vrouwen)? De prostitutie is het oudste beroep ter wereld en dat is met een reden zo. Ik praat de hele boel niet goed, maar er moet gewoon strengere controle komen - geen mensenhandelslachtoffers. Er zijn mensen die zichzelf prostitueren uit vrije wil - fijn voor hun. Ik weet ook wel dat het overgrote merendeel het uit pure noodzaak doet - maar met verbieden ga je niets oplossen. Dan wordt het illegaal en de mensen die dan gearresteerd worden, zijn vaak zelf ook slachtoffer. Betere wetgeving en controle.
Ergens vind ik wel dat de mensen die het doen, wel driemaandelijks naar de dokter gaan voor hun eigen veiligheid en dat van hun klanten.

Ben ik het niet mee eens. Als iemand met seks hebben zijn of haar geld wil verdienen moet diegene dat lekker doen.
Wel vind ik dat strenger gecontroleerd moet worden op gedwongen prostitutie en dat dit ook terug gedrongen moet worden. Maar vrijwillig je lichaam verkopen, nee, ik zie geen reden om dat te verbieden.