Propedeuse

Goed, ik heb een vraag en ben nogal onwetend op het gebied van studeren etc.
Ik zit nu in mijn examenjaar van de havo en wil hierna toegepaste psychologie studeren, maar omdat ik las dat je alleen echt psycholoog kan worden met de studie psychologie op de Universiteit, wil ik naar de universiteit.
maar, dan moet je dus OF vwo OF een propedeuse. Ik ga sowieso geen vwo doen, maar hoe werkt dat allemaal dan met een propedeuse…? Wat moet je daarvoor doen? En als je die haalt, kan je dan stoppen met toegepaste psychologie en naar de universiteit?

Zover ik het weet is een Propedeuse geen diploma, maar een soort zekerheid, dus dan kan je niet ineens stoppen met je opleiding. Verder weet ik het niet, up!

Als je al je vakken uit het eerste jaar haalt, krijg je je propedeuse. En inderdaad, met een HBO propedeuse kan je volgens mij naar de uni.

Propedeuse heb je als je alle studiepunten van het eerste jaar hebt gehaald. Dan kan je dus stoppen met toegepaste psychologie en beginnen met een opleiding WO Psychologie.

Maar wat is je reden nou precies erachter? Wat denk je dat ‘echt psycholoog’ inhoudt? Want als je alsnog de klinische kant op wil moet je er rekening mee houden dat daar op WO niet altijd genoeg plaatsen voor zijn, dan is het misschien handiger om toch HBO te doen.

Dat is toch dat je het eerste jaar van het HBO hebt gehaald?

Propedeuse is inderdaad dat je alle studiepunten haalt van het eerste jaar. MAAR! Zoek wel eerst op of je met een propedeuse ook toegang kan krijgen tot de universiteit voor die opleiding die jij wilt. (Want als je bijv. Geneeskunde wilt doen, kan je met een HBO propedeuse op het gebied van zorg NIET toegelaten worden).

En ook: je moet je studiefinanciering gaan terugbetalen. Je propedeuse is géén diploma.

Klopt!

Je kunt trouwens wel met een propedeuse van bijv. HBO-V geneeskunde gaan studeren. Je bent dan in principe gewoon toelaatbaar.

^ Nee, kan niet xd
Dat wilde ik dus gaan doen, maar het kan dus echt niet. Aangezien je vakken op VWO afgerond moet hebben.

Bij de meeste Uni opleidingen kan je inderdaad instromen met een HBO propedeuse. Alleen bij geneeskunde etc niet. Ik ben dit jaar ook mijn propedeuse aan het halen, en ga volgend jaar ook Psychologie studeren :slightly_smiling_face:

dat wil ik ook gaan doen! ook psychologie! waarschijnlijk… als ik niet weer eens van gedachte verander xD
maar wat eigenlijk als je het niet haald? mag je dan ook gewoon je hbo afmaken en dan naar de uni?

Alleen als je in 10 jaar geen enkel diploma op HBO of WO niveau haalt.