Propedeuse halen of stoppen met studie?!

Hey allemaal,

Ik zit in mijn eerste jaar van mijn studie MEM aan Inholland. vorig jaar had ik me aangemeld bij NHTV (zelfde studie maar dan engelstalig). Ik was jammer genoeg niet aangenomen, dus had ik me maar aangemeld bij Inholland (2e keus). Een vriendin van mij was wel aangenomen op NHTV.

Ik vind Inholland achteraf toch niet zo’n goede school. Ik ga me dit jaar weer aanmelden bij NHTV in de hoop dat ik wel word aangenomen. De vraag is nu dus of het zin heeft om dit jaar nog af te maken en mijn propedeuse te halen, of er nu mee te stoppen.

Heb ik meer kans om aangenomen te worden met een P? Laat dat doorzettingsvermogen zien…? Of maakt het geen verschil.

ADVIES? :cold_sweat:

Ik zou eens informeren bij NHTV of je met een P voor diezelfde opleiding makkelijker toegelaten kunt worden. Of eventueel bij aanname in het tweede jaar daar kunt starten… Daarop je keuze bepalen.

Ik weet dat je met een P vrijstelling kunt krijgen voor sommige vakken van een soortgelijke studie aan een andere school, dus ik zou zeker informeren of dit het geval is bij die studie. Ik betwijfel of het je kansen vergroot aangenomen te worden, maar mocht je aangenomen worden is die P wel mooi meegenomen als beetje basiskennis, mits je niet krap bij kas zit (nu stoppen betekent +/- de helft van je collegegeld terug). Overigens hoef je daar dan niet persé het papiertje voor te hebben, want basiskennis doe je toch min of meer wel op, of je die vakken nu haalt of niet.

Ik weet dat er wel veel verschil tussen die 2 studies zit. Ik heb het eerste jaar op het nhtv gedaan en een vriendin heeft die hele studie gedaan bij Inholland. Ik zou wel het jaar afmaken en je propedeuse proberen te halen. Je kunt op zn minst dan wat vrijstellingen aanvragen mocht je op het nhtv worden aangenomen.

hmm… basiskennis klopt wel. Maar ik heb het gevoel alsof deze school gewoon niet goed is. ik heb 3 dagen in de week les en vind de lessen niet zo nuttig. soms kom ik voor een les die ingeroosterd staat van 3 uur naar school, duurt 'ie uiteindelijkk maar een uurtje. Ik reis 1 uur en 15 min om naar school te gaan en heb best wel korte dagen dus.

ik heb het gevoel alsof ik een beetje doelloos in het lokaal zit, alsof ik op school zit voor het idee van op school zitten haha. ik blijf eigenlijk alleen voor mijn propedeuse, maar in principe heb ik die niet nodig aangezien ik niet naar de uni ga

voor het geld hoef ik het niet perse te doen aangezien ik aanvullende beurs krijg.

ja, ik hoor ook van mijn vriendin dat NHTV anders is. Wij krijgen alleen maar theorie en op NHTV editten jullie ook, wat mij heel leuk lijkt. In principe hoef ik geen vrijstelling, aangezien het een engelstalige opleiding is vind ik het wel handig om de les te volgen :slightly_smiling_face:

Ik zou denk ik wel je P halen, tenzij je anders nu echt een ‘goed’ ander plan heb wat je direct kan gaan doen, zoals halfjaartje geld verdienen. Maar als de studie je niet al te veel moeite kost, zou ik dit jaar gewoon afmaken. Succes met je keuze!

Ik heb geen idee waar die afkortingen voor staan, maar als het verwante opleidingen zijn zou ik wel je P halen. Dan steek je nog dingen op, kun je wellicht vrijstelling krijgen en kom je ook niet uit het school-ritme. Mocht je er niets aan hebben, zou ik er denk ik voor kiezen om nu te stoppen en een half jaar zoveel mogelijk te werken.

Ik zou even doorzetten, je hebt waarschijnlijk toch al collegegeld betaald, en het kost je niet veel moeite, dus why not? Staat beter op je CV dan een afgebroken jaar, en wie weet leer je in de loop van het jaar toch nog wat nuttigs.

Als ik het van die vriendin hoorde toentertijd was het bij hun ook best veel gericht op muziek en op het nhtv is het echt media/televisie. Je krijgt heel veel praktijk; filmen, editen, webdesign, photoshop en nog wel wat.
Wat moet je tegenwoordig doen als toelating? Ik hoefde alleen een gesprekje te voeren en een groepsopdracht waarvan ik niet meer weet wat het was.

Jaa, ik hoopte ook op meer praktijk, maar het is letterlijk 0 praktijk hahah. Ik krijg nu vakken als projectmanagement, onderhandelingsvaardigheden, communicatie. Het is dus echt bijna alleen maar theorie, wat me echt tegenvalt. in het begin van het jaar werd al verteld dat het veel theorie is, maar ik had niet verwacht dat we echt bijna niks met media en editen, etc. zouden doen. ook word er nog veel met muziek gedaan ja

vorig jaar moest ik voor NHTV wel een aantal opdrachtjes maken, studiekeuzetest en motivatiebrief schrijven, vervolgens een gesprek (waar je trouwens 50 euro voor moest betalen :flushed:). Het was best wel veel in vergelijking met Inholland. voor inholland hoefde ik alleen een studiekeuzetest te maken.

collegegeld kan je terugkrijgen als je voor februari stopt. het is niet alsof ik niks voor de studie hoef te doen hoor hahah, tentamens komen er weer aan en moet een aantal verslagen maken :cold_sweat:. het staat natuurlijk wel beter op mijn CV ja.