Propedeuse en nieuwe studie: verkort traject?

Hallo meiden!

Sinds het vakantie is heb ik er moeite mee om hier op een andere manier achter te komen. Ik zit nu in het tweede jaar van mijn HBO opleiding, ik heb net een herkansing gedaan voor mijn propedeuse en krijg na de vakantie het resultaat. Ik ga er wel vanuit dat ik daarbij mijn propedeuse behaald heb.

Ik heb alleen erg veel twijfels over de studie… Ondanks vele voordelen, worden de nadelen mij teveel en vraag ik mij af of ik niet beter iets anders kan doen. Ik weet dat ik met mijn propedeuse naar de universiteit kan, maar wat als ik nou een andere HBO opleiding kies? Kan ik dan een verkort traject doen? Bijv de opleiding in 3 jaar?

Als iemand hier iets van weet of ervaring mee heeft, hoor ik dat graag!

Groetjes x

Volgens mij kan dit niet want anders mis je het 1e jaar waar alle belangrijke dingen worden uitgelegd. Als je met je P naar de universiteit gaat begin je ook gewoon in het eerste jaar. Maar misschien moet je daarvoor met iemand van school praten die hebben er meer verstand van!

Ik weet wel dat als je een vwo diploma hebt je sommige opleidingen in 3 jaar mag doen, geen idee hoe het met een HBO propedeuse zit. Lijkt me wel stug trouwens haha, stel dat je een jaar lerarenopleiding Nederlands hebt gestudeerd, waarom zou je dan een verkort traject mogen doen als je vervolgens chemie oid wilt studeren :stuck_out_tongue:

Ik zou het vragen op school!

Zal per opleiding verschillen, je hebt inderdaad wel verkorte VWO trajecten. Misschien dat je een aantal vrijstellingen kan krijgen voor eventuele vakken maar dat ligt natuurlijk ook weer aan de opleiding dus je wil gaan doen.

Bedankt voor de tips :slightly_smiling_face: Zal toch hier dan op school over gaan praten na de vakantie.

Dit verschilt echt per opleiding en per soort opleiding.
Doe je nu bijvoorbeeld bedrijfseconomie en ga je straks commerciele economie doen (ik noem maar wat), dan kun je misschien vrijstelling krijgen van vakken als ‘inleiding in de economie’ ofzoiets omdat je dat bij bedrijfseconomie ook al hebt gehad.

Maar ga je van bedrijfseconomie naar verpleegkunde, dan zal er waarschijnlijk geen vrijstelling inzitten en begin je gewoon bij jaar 1.