Project "Dakloos"

Hi girls,

Als eerst alvast een fijne jaarswisseling.

Ik heb jullie hulp nodig bij mijn project over wat “dakloos” nou eigenlijk betekent.
Kunnen jullie alsjeblieft mij vertellen waar je aan denkt/wat voor associaties je krijgt bij het woord “dakloos”?
you guys would be saving my ass thank you :blush:

Ik denk aan mensen die geen (vaste) verblijfplaats hebben, mensen die op straat leven omdat ze niet voldoende geld hebben om onderdak te veroorloven… Of het geld ergens anders voor gebruiken.

Ik denk aan mensen die op straat leven door problemen, zoals: verslavingen, huurachterstand, uit huis gezet worden enz.

• Ik denk aan mensen die op straat leven omdat ze geen onderdak kunnen of willen betalen.

• Er zijn wel degelijk daklozen die daar daadwerkelijk voor kiezen. Waar ik overigens best wel bewondering voor heb.

• Het schijnt dat het vooral na de feestdagen dus in Januari erg zwaar is voor daklozen. Omdat ze tijdens de feestdagen extra veel krijgen van mensen (zowel geld als etenswaren).

• Schijnt ook dat daklozen die rondhangen bij supermarkten super vaak een croissantje of koffie krijgen.

Ik heb een keer een project gedaan over daklozen, heb met een paar daklozen toen ook contact gehad en een dag mee gelopen. Was heel erg interessant en heeft mijn blik op die levensstijl wel echt veranderd. Voorheen vond ik alle daklozen zielig, maar nu ik weet waarom er ook mensen zijn die daar bewust voor kiezen… (ik zou het niet kunnen hoor). Denk ik daar wel degelijk anders over. Vind het wel naar voor die die er niet zelf voor gekozen hebben. Nu is het in ieder land natuurlijk ook anders geregeld…

Waar gaat je project eigenlijk precies over? :slightly_smiling_face:

Woon je in de buurt van Groningen? Ga dan eens mee met een ‘gewoon een kop koffie’-wandeling met bijvoorbeeld Sjonnie of Max. Naar mijn mening helpt dat heel erg om een goed beeld te krijgen.

Dankjulliewel voor jullie inbreng!

Mijn project gaat in eerst instantie over vooroordelen, en aan de hand van opdrachten van school enzo ben ik me op daklozen gaan focussen, omdat de vooroordelen wel voor de hand liggend zijn, maar ik vroeg me af waarom ik ze had. Nu ben ik me meer gaan verdiepen in het beeld van de vooroordelen of associaties en in de vraag wat het woord dakloos nou betekent, en ik probeer dus (standaard) associaties van het woord dakloos te veranderen, en ik hoop hiermee zelf afstand te kunnen doen van de vooroordelen/ standaard associaties.
ik vind het een interessant onderzoek, maar ik loop al een tijd vast in het beeld onderzoek - wat dus net zo belangrijk is voor mijn studie.
Leuk dat je een soortgelijk project hebt gedaan, en ook interessant om te horen wat je ervan geleerd hebt!

Madagaskar, de scene waar een van die beesten het dak van dat huisje afhaalt en ze met z’n alle genieten van de sterrenhemel

of een feest waar het dak eraf gaat :stuck_out_tongue: