Profielwerkstuk VWO

Alle examenkandidaten moeten komend jaar ook aan het PWS, oftewel het Profielwerkstuk beginnen…
Ikzelf doe VWO en heb heel erg moeite met het bedenken van een boeiend en goed onderwerp, waarmee een hoog cijfer gehaald kan worden en wat niet zo standaard is als ‘drugs’ of ‘schoonheidsideaal’.

Kan iemand die het PWS al (goed) heeft afgesloten of er nu zelf ook mee bezig is mij helpen met het verzinnen van goede onderwerpen op VWO-niveau?

Super bedankt! :slightly_smiling_face:

Ligt er heel erg aan voor welk vak je je profielwerkstuk wilt gaan doen. Al ideeën welke richting?

Nou, mijn profiel is Economie en Maatschappij, dus alle onderwerpen omtrent biologie, natuurkunde etc. vallen af.
Het meest logische is dus iets rondom cultuur, geschiedenis, taal, maatschappij, economie of kunst ofzo :wink:

Misschien ‘‘wat voor invloed cultuur/culturele verschillen heeft (hebben) op de economie’’? Ik weet niet of het een goede vraag is sorry, hopelijk kun je er iets mee.

Ik heb het met een 8,5 afgesloten en een hoog cijfer halen lukte bij ons op school vooral door het slim kiezen van je begeleider. Zo hadden wij een hele chille leraar vekozen qua cijfers geven en een onderwerp dat aansloot bij zijn vak, wat ie natuurlijk helemaal geweldig vond. En we hadden echt geen origineel onderwerp ofzo. En die 80 uur is ook bijna niet haalbaar, tenzij je een boek wil schrijven, dus je logboek een beetje naar boven afromden is ook handig haha. Waren bij ons ook mensen die met moeilijke dingen kwamen, suuuuperveel hadden gedaan en echt alles qua tijd op de minuut precies bijhielden. En die kregen dan een kutcijfer omdat ze een hele strenge leraar als begeleider hadden xd en verder wat afwisseling erin stoppen. Dus niet alleen maar tekst, maar bijv ook een enquete rondsturen of op straat mensen ondervragen. Of ergens heengaan wat met je onderwerp te maken heeft en dat erin stoppen.

Had ook iets met kunst btw! En dan kun je heel makkelijk dingen bezoeken wat ik hierboven al zei. Beurzen of woonwinkels ofzo. Had zelf interieurarchitectuur van vroeger vergeleken met nu. En dan een aantal stijlen gekozen om uit te werken