Profielwerkstuk over taal

Hey meiden,

een vriendin en ik zitten in de 5e klas van het VWO, wat betekent dat we dit jaar moeten beginnen met ons profielwerkstuk. Wij willen graag iets met taal doen, maar we weten niet precies wat. We hadden iets bedacht als ‘hoe leer je een kind het beste een taal’ en dan op verschillende manieren dat testen, zoals:

• Het wordt voorgelezen
  • Het kind leest het zelf
  • Het wordt gezongen
  • Het staat op een filmpje waarin het wordt uitgebeeld

We hebben trouwens Frans, Duits, Engels en Nederlands en we willen misschien/waarschijnlijk wel iets doen met dat we verschillende talen vergelijken en daaruit dan een conclusie trekken.

Hebben jullie misschien nog ideeen hoe we dit onderwerp het beste kunnen aanpakken of misschien een compleet ander idee (wat wel met taal te maken heeft)?

Ik heb zelf dit jaar mijn pws gedaan voor Engels, over Harry Potter (een encyclopedie). Al is dit niks voor heel veel mensen, haha.

Zelf kreeg ik laatst ook het idee voor een pws om te kijken naar de taal en muziek. Dus (rap)testen allemaal grammaticaal correct te maken enzo, haha.

Misschien kunnen jullie de taalontwikkeling van kinderen onderzoeken op verschillende scholen?

Moeilijk te onderzoeken, ik zou het afraden.
En hoe houdt je rekening met omgevingsfactoren (begin met welke er zijn).
Talen leren duurt tamelijk lang, korte termijsresultaten zijn niet heel erg representatief.
2e taal? Moedertaal? Hoe oud zijn de kinderen, wat is de invloed van leeftijd? Invloed omgeving? Je hebt immers ook talen in je omgeving.
Hoe onderzoek je? Wat doe je met je controle groep? Op hoe lange termijn? Hoe ga je meten (wanneer is een taal geleerd)? Wie gaat het de kinderen «leren», dat heeft namelijk ook invloed.
En kinderen zijn vaak nog bezig Nederlands te leren (er vanuit gaande dat je echt kleine kinderen gebruikt), wat is de invloed daarvan? Er is namelijk een groot verschil tusen het leren van eerste en tweede talen. En wat nou als een kind (kleine kans though) een soort pidgeon zou ontwikkelen?

Ik denk dat het heel interessant is, maar te moeilijk. Je zou het specifieker moeten maken, en ik zou geen kinderen als onderzoeksgroep nemen. Liever pubers/volwassenen, daar is minder willekeur, die kunnen beter definieren en spreken vaak ook al fatsoenlijk Nederlands. Minpunt: die spreken als het goed is ookal meerdere talen. Maar daarbinnen kun je ook onderzoek doen. Of onderzoek naar lesmethodes voor talen.
AIM versus klassiek.
TTO versus klassiek (ev IB erbij betrekken).
Wat voor soort mensen gaan voor een CAE/DALF/-hoe het bij Duits ook heet- ?
Interessante literatuur: The language instinct van Steven Pinker en de essays van Chomsky.
Het zou ook helpen om iemand van een universiteit te benaderen, ik weet dat Nijmegen hier iets over heeft (en het Max Planck centre zit daar geloof ik) en Leiden heeft veel op het gebied van taal en taalwetenschap.

Hoi!
Allereerst wat onwijs leuk dat je iets met taal wilt doen voor je profielwerkstuk!
Zoals Victoire hierboven zegt denk ik wel dat het heel lastig is omdat je zo’n uitgebreid gebied wilt onderzoeken. Dit is niet haalbaar denk ik.

Zelf studeer ik Taalwetenschap en kan ik wel wat ideetjes opperen wat leuke onderzoeken zijn die je kunt doen met / bij kinderen die ingaan op kindertaalverwerving. Dus als je dat wilt moet je mij maar even een bericht sturen.

Ook kan ik je het boek Taal & Taalwetenschap onwijs aanraden. Dat is een inleiding op de taalwetenschap en hartstikke leuk en vlot geschreven en heel leerzaam. Misschien een literatuurtip? Ik denk zelf dat Pinker en Chomsky (die hierboven worden genoemd) erg lastig is. Engels en lastige termen. Brr, dat vind ik als tweedejaars ook niet altijd prettig om te lezen (wel interessant hoor).

En inderdaad, wellicht kan je onderzoekers van de universiteit contacten of zij jullie verder kunnen helpen! Ik geloof dat elke universiteit die Taalwetenschap aanbiedt ook een onderzoeker hebben die meer weet van kindertaalverwerving (als je dat het leukst vind van taal).

Succes!

Zelf heb ik voornamelijk korte artikelen gelezen van Chomsky en ik heb hier het boek van Pinker staan, ik vind het zelf wel meevallen en erg interessant(maar ik b ehoor ook Engelse literatuur te kunnen analyseren en heb een talengezwel).
Ik weet dat er in Leiden sowieso iemand zit (hoewel ik alleen iemand ken van Frans en iem

[size=2]Maar het zou het beste zijn jezelf meer te focussen denk ik, dat maakt onderzoek ook makkelijker. Zowel qua doelgroep, als vraagstelling, als omgevingsfactoren etc.

[size=2]Of misschien taalgevoeligheid. Leren mensen die uit een twee- of drietalige omgeving komen makkelijker talen? Hoe makkelijk herleren mensen een taal (talen die je als kind begrepen en gesproken hebt en verleerd bent)? Wel moeilijk om daar proefkonijnen voor te vinden. [size=2]Bestaat er een taalgen of iets in die riching? (ik heb er in een duister verleden over geschreven: http://la-petite-maris.blogspot.nl/2012/05/when-did-human-kind-learn-to-beatbox.html (de rest van het blog is verwijderd en humiliating omdat ik nogal kinds was, dus niet interessant). Misschien dat het voor ideen kan zorgen. Maar dat is een veel biologischere kant van het verhaal. Hoewel ik al sik terug lees vermoed dat wat ik schrijf ook niet geheel correct is.

Je kan ook schrijven over de ontwikkeling van het Nederlands anno 2013 ten opzichte van het Nederlands anno 1960 bijvoorbeeld. Misschien kun je op basis daarvan zelfs een voorspelling doen voor de toekomst, dat laatste is misschien ietwat gewaagd en vergezocht, maar zeker interessant (en er zullen weinig mensen zijn die genoeg weten om tegen je in te gaan).

[size=2]http://www.groene.nl/2010/39/taal-is-niet-stom
Ik heb waarschijnlijk veel dingen genoemd die absoluut niks te maken hebben met wat je eerder noemde, maar ik hoop dat je er wat aan zult hebben.