Profielwerkstuk: Iemand onderwerpen/hoofdvraag over Kunst(theater, dans,..etc.)?

Samen met een vriend moet ik een profielwerkstuk schrijven. We zien kunst (theater, dans,…etc.) als een optie, maar het moet passen bij één van deze schoolvakken: Nederlands, Engels, L.O, Frans, aardrijkskunde, geschiedenis, economie, tekenen. Heeft iemand enig idee wat we als onderwerp kunnen gebruiken zodat het bij een van die schoolvakken past? We lopen heel erg vast, dus we zouden het erg fijn vinden als iemand kan helpen! Misschien heeft iemand ook een leuke hoofdvraag? Iets met vergelijking ofzo? Of Nederlandse theater? Alle suggesties zijn welkom.

Ik hoor het graag!

Je zou kunnen onderzoeken hoe muziek voor een bepaald instrument of een bepaalde muziekvorm over de jaren is ontwikkeld en dit betrekken op de geschiedenis en ontwikkelingen uit die tijd.

Theater zou je aan Nederlands of Engels kunnen koppelen. Dan kan je bijvoorbeeld een theatertekst lezen en dan een opvoering van dat stuk kijken (of meerdere) en kijken hoe de tekst verschilt van de opvoering, wat hebben ze met de tekst gedaan, is hij gebleven zoals hij geschreven is of veel aangepast. Shakespeare is daar een goed voorbeeld van. Ieder jaar zijn er ook wel theatergezelschappen die iets van Shakespeare opvoeren die je dan misschien kunt gaan kijken!

Voor economie zou je ook bijvoorbeeld een theatergezelschap nemen en dan kijken naar hun in- en uitgaven (financieel plan kun je meestal wel online vinden). Maar dat is misschien meer M&O dan economie.

Voor geschiedenis zou je kunnen kijken naar theater/muziekgeschiedenis, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat altijd wel redelijk saai vond. Voor muziek is dat dan ook leuker dan theater.
Je kunt ook een bepaald evenement nemen binnen de theater/muziekgeschiedenis en die binnen een context bekijken. Ik heb mijn scriptie bijvoorbeeld over Woodstock geschreven en gekeken hoe Woodstock in die tijd stond.

Ik had mijn profielwerkstuk over het de invloed van de verschillende subculturen op de muziek (en andersom). Zoals dat punk onder andere ontstond door de sex pistols, de gabbercultuur en over het ontstaan van de hippie subcultuur, Woodstock etc.

[quote author=Kapitein Alfred link=topic=420075.msg277680756#msg277680756 date=1501874644]
Theater zou je aan Nederlands of Engels kunnen koppelen. Dan kan je bijvoorbeeld een theatertekst lezen en dan een opvoering van dat stuk kijken (of meerdere) en kijken hoe de tekst verschilt van de opvoering, wat hebben ze met de tekst gedaan, is hij gebleven zoals hij geschreven is of veel aangepast. Shakespeare is daar een goed voorbeeld van. Ieder jaar zijn er ook wel theatergezelschappen die iets van Shakespeare opvoeren die je dan misschien kunt gaan kijken!

Dit lijkt me wat ja, Bedankt!