Profielwerkstuk Grieks en/of Latijn onderwerpen

Hey,

Ik ga mijn profielwerkstuk doen over de Klassieken, dus Grieks en/of Latijn. Het maakt mij niet uit of het één van de twee is of een combi ervan.
Maar ik heb echt totaal geen inspiratie. Het liefst zou ik iets willen doen op taalkundig gebied, maar verder kom ik eigenlijk niet.

Zijn hier meiden die onderwerpen weten voor een profielwerkstuk Grieks en/of Latijn op taalkundig gebied?

XX

@Juno

Die hebben aangegeven op internet te moeten rondkijken en anderen te vragen om tips omdat ze willen dat het vanuit jezelf komt… Heb al gekeken in de bibliotheek en gesurft op internet, maar kan niet echt iets vinden.

Een paar klasgenoten van me toentertijd hadden voor Grieks en Latijn de Harry Potter boeken ontleed en gezocht naar alle mythologische verwijzingen, wat mij persoonlijk een super leuk onderzoek lijkt.
Je kan ook zoiets doen, of überhaupt Grieks en Latijn in de nieuwe media (bijvoorbeeld in boeken dus, films, series, computerspellen etc.)

@Pudu

Dankje!

Als er nog meer ideeën zijn, dan zijn die welkom :slightly_smiling_face:

Oja, lekker makkelijk voor hen dus…

Op talig gebied weet ik het niet zo goed, maar je zou iets van Cicero kunnen doen? of Aristoteles?

Je zou iets met Livius of Caesar kunnen doen. Iets anders interessants is misschien de verbanden tussen een taal, hoe vaak woorden voorkomen, en het volk dat de taal spreekt. In het Latijn heb je bijvoorbeeld héél veel woorden voor ‘vermoorden’ en dat komt op zich wel overeen met hoe het volk was, want dat konden de Romeinen wel goed :cold_sweat:
Of je kunt kijken naar andere dingen, gebeurtenissen etc, die invloed hebben op een taal

Iets over Odysseus? Wat de diepere betekenis is achter de omzwervingen? (sirenen = verleidingen, enz)

de rijksuniversiteit groningen heeft een infopunt als je je pws over klassieke talen wil doen, kun je vast vinden via google. Daar kun je al je vragen stellen en denken ze met je mee.