Profielwerkstuk Frans én Duits?!

Hellooo,

Ik zit in havo 5 en moet nu beginnen met mijn profielwerkstuk.
Ik hou ontzettend veel van talen en heb dus Frans en Duits gekozen als vak voor mijn PWS, ook omdat dit beter zal staan voor mijn vervolgopleiding.
Alleen kan ik dus echt níks verzinnen wat een verband heeft met de franse en Duitse taal. Of Frankrijk en Duitsland behalve de oorlog (wat niet mag want dat tellen ze als geschiedenis) =(
Heeft er iemand een idee? Ik heb al verschillende keren gepraat met beide leraren en die weten het ook niet echt …

alvast bedankt! xo

Ik doe invloed van het buitenland op de Nederlandse taal. Misschien kun je bijvoorbeeld doen wat voor invloeden de Franse en Duitse taal op de Nederlandse hebben (gehad)? Maar daar wordt toch geschiedenis bij betrokken. Waarom mag je niets over de geschiedenis doen?

dubbel

Misschien iets over de de grensgebieden van Duitsland en Frankrijk en dan over hun taal, bijv de Elzas:
“Oorspronkelijk is de regio dus eigenlijk meer Duits dan Frans. Alhoewel de enige officiële taal van de Elzas het Frans is is er in hoge mate sprake van diglossie; men spreekt bij voorkeur een eigen Nederalemannisch dialect, het Elzassisch. De Duitse wortels zijn verder te zien aan de al dan niet verfranste namen van de meeste plaatsen (Strasbourg, Metz etc.). Ook de huizenbouw vertoont zowel veel Franse als Duitse kenmerken. Hier is sprake van biculturaliteit.”

Even van wikipedia geplukt als voorbeeld. Je kunt ook cultuurmengeling er bijpakken, als dat niet onder geschiedenis valt.

Misschien kun je overeenkomsten tussen die twee talen zoeken? Of overeenkomsten tussen de landen, tussen het volk en de gewoonten?

Dit verhaal wilde ik net gaan typen.

Of welke invloeden ze beiden hebben van het Latijn.

grensgebieden vind ik wel een leuk onderwerp! stom dat ik er niet op ben gekomen, en overeenkomsten tussen de talen… klinkt moeilijk maar wel leuke uitdaging :slightly_smiling_face:
bedankt iig en andere ideeën zijn altijd welkom!

Of je kunt onderzoek doen naar of het voor Nederlanders moeilijk is om die talen te leren en dan vergelijken …