Profielkeuze

Hey iedereen, sorry als dit in een ander topic moet maar toen ik zocht op profielkeuze waren er zoveel dat ik niet wist in welke ik zou moeten reageren :stuck_out_tongue:
Ik zit op 3 gym en ik moet dus dit jaar een profiel kiezen, alleen ik heb nog geen flauw idee wat ik wil gaan doen later. Dus heb ik ook gelijk een probleem met een profiel kiezen. Ik wil wel een van de Natuur profielen doen, want ik heb echt totaal niks met de maatschappij vakken. Ik heb alleen een beetje een richting in mijn profiel omdat ik later of iets met computers wil gaan doen, óf iets gaan doen waardoor je ook echt van belang kan zijn voor mensen (wss iets in de gezondheidszorg)

Nu komen de problemen met het profiel. Ik heb als voorlopig profiel N&G met natuurkunde, wiskunde A en 2 keuzevakken die ik sowieso nog ga veranderen. Alleen wordt mij natuurkunde zeer sterk afgeraden omdat ik dit jaar best veel onvoldoendes heb gehaald. De vorige jaren ging het nog wel, maar dit jaar gaat het echt slecht :thinking:, dus moet ik maar aardrijkskunde ga doen, maar ik weet eigenlijk niet wat je later aan aardrijkskunde hebt :S.
Dus dan kan ik al niks doen met natuurkunde dus kan ik geen universitele gezondheidszorg doen (Ik wil graag naar het WO), dus dat valt af.

Ik zou met mijn profiel Informatica kunnen kiezen, maar het is eigenlijk de bedoeling dat je dat samen doet met Wiskunde B, anders heb je er niks aan op de universiteit. Dus eigenlijk is het ook redelijk nutteloos om dat te kiezen.
Ik nu echt totaal niet meer wat ik moet kiezen en ik ben bang dat ik er later echt totaal niks aan heb :frowning_face:
Als iemand de tijd heeft genomen om dit lange bericht te lezen, heel erg bedankt, en ik hoop dat iemand me een beetje kan adviseren :slightly_smiling_face:

mij is ook geadviseerd om geen natuurkunde te kiezen
guess what, ik heb het gewoon gedaan!
1 vak wat wat moeilijker is is geen probleem,
die kan je ophalen met andere vakken

Als jij er zeker van bent dat je natuurkunde wil en hier ook helemaal voor wil gaan, moet je het zeker gewoon doen (:

Aan informatica heb je echt wel wat hoor :slightly_smiling_face:,
Als jij het leuk vindt om dat te doen, moet je dat gewoon doen. Het gaat er niet om of je er aan wat moet hebben, beleef er ook een beetje lol aan. Anders wordt het alleen maar erger om iedere keer je huiswerk te maken…
(en btw, je kan ook informatiekunde gaan studeren, waar je geen wiskunde B voor nodig hebt, en niet op elke universiteit is wiskunde B verplicht om informatica te kunnen doen :wink:)

Jaah, ik bedoelde ook niet dat je niks aan informatica hebt, maar dat ik het nut er niet van inzag om het te kiezen als je er later niks mee kunt gaan doen omdat je wiskunde B niet hebt. Ik vind het ook gewoon ontzettend leuk om met computers te werken dus daar ligt het niet aan :stuck_out_tongue:
Ik ga denk ik gewoon proberen om natuurkunde op te halen en dan maar kijken wat ik doe aan het einde van het jaar.

Ik heb afgelopen vrijdag rechten proefgestudeerd aan de VU, en ze vertelden dat er een enorme vraag is op veel universitaire opleidingen, ook die niet exact of medisch zijn, naar leerlingen die geslaagd zijn met een VWO NG of NT diploma, juist omdat je daar zo goed logisch na leert denken! Het ligt natuurlijk ook aan je eigen motivatie maar ik zou gewoon natuurkunde proberen, en aardrijkskunde als vangnetje kiezen als extra vak!

Ik zou het gewoon proberen. In de derde werd natuurkunde aan mij aangeraden. Ik heb natuurkunde echter moeten laten vervallen voor NLT. Maar er zijn ook mensen in mijn klas die niet heel goed waren in natuurkunde en die er nu redelijk goed voor staan. Ik zou het proberen als ik jou was, je mag het toch laten vervallen volgend jaar als het echttt niet lukt

Als je hard genoeg werkt kan je het vast wel, de vraag is alleen of je het wilt. Ik zou in elk geval even goed nadenken of je toch geen wiskunde B wil, want dat is voor zoveel studies belangrijk, omdat het laat zien dat je goed logisch kan nadenken. Bovendien heb ik een paar mensen in mijn natuurkunde cluster zonder wiskunde B en die snappen dan vaak een groot deel van de wiskunde die erbij komt kijken niet, dus dat is ook wel heel lastig.
Ik zou dus gewoon zeggen óf volledig voor een bètaprofiel gaan, óf gewoon niet, anders kom je denk ik echt wel in de knoop, zoals ik nu ook bij andere mensen zie. Ik zit in 5 gym btw.

Tsja, ik zou wel wiskunde B willen, maar ik sta maar een 6.1 voor wiskunde, en dat is te weinig voor wiskunde B. Je moet minimaal een 6.7 staan en in het ideale geval een 7. Anders zou ik het ook gewoon kiezen, al was het alleen zodat ik informatica kon doen.

Dan zou ik misschien toch gaan voor een alfa profiel, dus zonder informatica en natuurkunde, want dan kom je echt in de problemen denk ik…

^Ik denk dat als je echt NG wilt doen met natuurkunde en wiskunde A dat je dat ook lukt. Ik vind zelf dat wiskunde B en natuurkunde niet zoveel met elkaar te maken hebben, alleen het logisch nadenken en formules dan. Ik doe zelf met wiskunde B, maar het is echt moeilijk, alleen heb ik nu op mijn school voorgesteld om natuurkunde met wiskunde A te gaan invoeren.

Je kunt dan wel nog in de gezondheidszorg werken, maar niet echt technische vakken. Omdat je geen wiskunde B doet, je kunt anders ook economie erbij pakken? (ik weet niet of je dat interessant vindt)

Anders als je echt graag iets technisch zou willen doen zou ik proberen wiskunde omhoog te halen :stuck_out_tongue: (Of doe je al veel voor wiskunde, je uiterste best?)

ik heb ook natuurkunde en wiskunde A, en ik weet alles wat de mensen van wiskunde B ook weten.
alleen met scheikunde heb ik 1x een achterstand gehad omdat we nooit met logaritmen hadden gewerkt. vonden de mensen van wiskunde B overigens erg hilarisch.
ze voelen zich vaak een stuk beter dan wiskunde A mensen. :’).

^Maar heb je zelf geen problemen met natuurkunde? Omdat je wiskunde A hebt?