Profielkeuze

Hoi! Ik zit in de derde van het gymnasium en moet dus mijn profiel kiezen. Ik kies een c&m profiel en ik heb 2 vragen:

• Ik kies biologie, maar ik vraag me af of ik ook scheikunde moet kiezen. Ik vind scheikunde namelijk niet per sé heel leuk, en soms ook heel moeilijk, maar ik sta wel een 8, en ik dacht misschien een goede combi met bio.
  • Ik wil filosofie kiezen, maar er is op onze school één docent voor filosofie en ik mag hem echt niet. Hij vindt zichzelf heel leuk maar is het niet en ik heb geen zin om 3 jaar van hem les te krijgen.

Hebben jullie tips? Wat moet ik kiezen, wat zou je aanraden of doen in mijn geval? Alvast thanks, x een anoniem meisje

Ik heb lang getwijfeld over n&g, maar omdat ik dus niet zeker weet of ik wel scheikunde wil en wel zeker weet dat ik geschiedenis wil kies ik voor c&m. En bio wilde ik sowieso al.

Ik heb economie en maatschappij gekozen met biologie als keuzevak. Toch merk ik nu af en toe wel dat het ‘handig’ geweest zou zijn als ik scheikunde had gehad, aangezien sommige dingen zeker overlappen (vooral de hoofdstukken in vwo 5). Echter is het zeker prima te doen zonder scheikunde, maar aan sommige hoofdstukken moet je gewoon iets meer tijd voor nemen. Wat betreft filosofie zou ik het gewoon kiezen. Ik zou niet een vak niet gaan kiezen door een leraar.

Ik heb zelf destijds ook E&M gekozen met keuzevak biologie. Zeker geen spijt van gehad, want ik vond biologie altijd erg interessant en wat basiskennis kwam ook van pas tijdens mijn vervolgopleiding.
Ik vond biologie opzich prima te doen zonder de combinatie met scheikunde, maar dit kan natuurlijk per persoon verschillen.

Wanneer je graag filosofie wil kiezen zou ik het gewoon doen, ondanks de leraar.

Ik zou scheikunde alleen kiezen als je het echt leuk vindt en niet het gevoel hebt van ‘ja shit hier zit ik nog 3 jaar aan vast’. Ik heb bio en sk (doe gymnasium) en het komt maar heel weinig voor dat je bij bio sk nodig hebt (er zullen nooit op een toets bijv dingen gevraagd worden die je alleen kan weten als je sk hebt want dat zou oneerlijk zijn). En als je al iets van sk nodig hebt dan is dat echt basis dus dat is niet zo moeilijk.
Verder zou ik niet te veel vertrouwen op de 8 die je staat, omdat je aangeeft dat je sk best wel moeilijk vindt. Ik stond ook rond de 8/9 in de derde en sta nu met moeite een 7. Ik vind scheikunde echt wel veel lastiger geworden, maar als je het leuk vindt of denkt dat het je kan helpen in de toekomst (bij een studie?) dan kan je het altijd proberen. (Dit is trouwens geen afkraak bericht over sk, probeer je alleen zo goed mogelijk in te lichten naar mijn eigen ervaringen :slightly_smiling_face:).

Ik heb bio eerst t/m de 5e gevolgd zonder scheikunde. Toen ik een 5,5 gemiddeld stond ben ik gestopt met bio.
Later via vavo heb ik bio gedaan MET scheikunde ernaast. En ik heb dat gehaald met een 8 gemiddeld.
Beide keren zonder veel inzet (lees: geen opgaven maken, nauwelijks leren voor toets, wel opletten in de les).
Dus in mijn ogen is scheikunde wel nuttig bij biologie. De makkelijkste dingen kun je wel zonder scheikunde. Maar dingen op celniveau zijn nu eenmaal makkelijker te begrijpen met scheikunde erbij.

Als je scheikunde kiest word biologie wel makkelijker, vind ik…
en ik zal niet een vak niet kiezen omdat je de docent niet zo leuk vind, dat is zonde!

hi
ik heb ook profielkeuze stress :dry:
ben aan het twijfelen tussen Em met geschiedenis, wiskunde A economie en biologie als keuzevak of Ng met wiskunde A, Scheikunde, biologie met Frans of Duits als keuzevak. Ik zit heel erg te twijfelen tussen economie en scheikunde want ik ben niet echt een rekenwonder :flushed: en heb geen idee wat ik later wil doen. Wat raden jullie aan ik heb namelijk geen idee

Van scheikunde weet ik niet van af, maar filosofie zou ik alleen kiezen als je een vervolg opleiding overweegt waar dat een benodigd vak is. Als je filosofie alleen maar leuk vind maar er geen toekomst in ziet, kun je het net zo goed laten schieten.

Ik zat in precies dezelfde struggle!! Ik wilde ook heel graag óf C&M óf N&G. Een combi van niets natuurlijk. Maar bedenk even of je jezelf later iets ziet doen waarvoor je scheikunde nodig hebt, of vraag je docent om je de bovenbouw-boeken te laten zien. Bekijk de onderwerpen en denk na of het je wat lijkt. Zodra ik het boek opensloeg, werd ik al misselijk; die heb ik dus lekker laten vallen!
En natuurlijk is scheikunde heel handig, vooral voor de studies zoals geneeskunde enzo. Dus als jij er goed in bent, is het een goeie optie om die er ook bij te nemen.
Ohja, en mocht je geen Bèta-type zijn, don’t worry! N&G kun je altijd kiezen met Wiskunde A.

Psst… Kijk even snel op studiekeuze123.nl!

Dat zijn wel goede tips heb ik ook geluk dat mijn zus de bovenbouwboeken heeft.:-).
Ik heb dus gesprek met decaan gehad en die dacht dat ik geen Duits of Frans moet doen met Em. terwijl ik Frans wel interessant vind maar weet niet als ik Frans echt kan bijhouden in de bovenbouw. Teveel stress

Heey
Heeft een van jullie economie en/of scheikunde. Zoja vinden jullie dat moeilijk in de bovenbouw of niet?

Ik heb vorig jaar eindexamen VWO gedaan met EM profiel. Toen ter tijd gekozen, omdat ik dacht zeker te weten niet de geneeskundige kant op te willen gaan en aangezien ik scheikunde, natuurkunde en bio moeilijker vond was de keuze snel gemaakt. Later leek geneeskunde of verloskunde me toch wel leuk en kreeg ik er spijt van dat ik toch geen NG of NT profiel had gekozen. Met bio, scheikunde en natuurkunde en zeker als je wiskunde B erbij hebt ben je letterlijk toelaatbaar tot elke studie. Met NG kan je economie gaan studeren, maar met EM geen geneeskunde. Dus als je natuurkunde en scheikunde niet al te moeilijk vindt zou ik zeker een N profiel kiezen.

Ik heb zelf CM en ik heb er niet echt spijt van, maar als ik een N profiel had aangekund, had ik dat zeker gekozen. Maar goed mijn interesse ligt wel bij mijn profiel ook :’)