Profielkeuze!

Hi iedereen,

Ik zit in 3vwo en moet begin februari mijn profiel kiezen. Nu weet ik nog niet precies wat ik wil worden maar architect, advocaat of manager van een bedrijf lijkt me heel interessant. Ik weet dat dat hele verschillende dingen zijn, dus probeer ik een soort middenweg qua profielkeuze te vinden. Ik wilde eerst EM (economie en maatschappij) doen, maar ik ben echt heel slecht in geschiedenis en ik kan met dat pakket ook geen architect worden en ik wil heel graag scheikunde houden. Ik zit nu te denken om NG (natuur en gezondheid te doen) en dan m&o en economie erbij te kiezen. Zo heb ik meerdere keuzes.

Wat denken jullie dat het slimst is, en weet iemand welke vakken je nodig zou hebben als je later manager of iets in die richting zou willen doen?

Alvast heel erg bedankt!

Ik zou voor de vakken gaan die je leuk vindt of waar je goed in bent.
Je kunt ook een beetje gaan opzoeken welke banen je leuk vindt en kijken welke vakken daarbij passen. Toen ik een profielkeuze moest maken deden we dat via een site en kregen we er een speciaal uur bij ons rooster ingeroosterd, ik weet niet of jij dat ook hebt? Maar iig, dat was wel heel handig. Je had daar ook een soort studiekeuzetest bij en zo’n persoonlijkheidstest. Maar hier heb je niet zo veel aan als je dat niet hebt.
Dus ik zou toch een beetje opzoeken welke vakken bij welke beroepen horen

Als je het nog niet helemaal zeker weet zou ik een pakket kiezen die een brede mogelijkheid aan vervolgkeuzes geeft. En natuurlijk met vakken die je leuk vindt en dus ook zou kunnen halen.

Voor een managementrichting (denk aan bedrijfskunde of bedrijfseconomie) zijn vakken als economie en M&O in elk geval altijd handig om te hebben maar volgens mij niet per se noodzakelijk. Ook voor de studie rechten wordt je over het algemeen met ieder profiel wel toegelaten. Om architect te worden moet je bouwkunde gaan doen en dan moet je Natuur en Techniek hebben of Natuur en Gezondheid met Natuurkunde Of Economie en Maatschappij met Natuurkunde.

Kijk dus bij een aantal mogelijke vervolgopleidingen welke profielen + verdere eisen je daarvoor nodig hebt en probeer dan je pakket samen te stellen. Succes!

Als je NG zal kiezen, neem je dan natuurkunde en wiskunde B?
Als je dit niet van plan bent, zal ik het toch doen. Hiermee kun je namelijk alle studies doen, als je er ook bio bij kiest tenminste. Hierbij kun je dan als keuzevakken economie en M&O kiezen. Ik denk dat dit de beste middenweg is. Succes met kiezen in ieder geval!

Ik zou allereerst heel simpel de vakken kiezen die je het meest aanspreken. Als jij vakken kiest die jou helemaal niet aanspreken, dan ga je dat later in je studie ook niet leuk vinden. Als geschiedenis jou dus niet aanspreekt, zou ik dus vooral proberen om simpelweg geen geschiedenis in jouw profiel te krijgen. Als je dan vervolgens op basis daarvan nog keuzes overhoudt, zou ik voor het profiel gaan waar je uiteindelijk het meest mee kunt.

Als je architect wil worden heb je natuurkunde nodig, je moet gewoon kiezen wat je leuk vind. Maar misschien is N&T met economie iets ?

Let op: Dit is wel een zeer moeilijk pakket voor de meesten. Als je nu al keihard moet werken voor zevens moet je misschien bedenken of je niet gewoon alleen economie moet doen ipv eco en m en o allebei. Scheelt toch weer iets aangezien M & O best een ingewikkeld vak is.

Dit is zeker waar, hier moet je goed over nadenken. Ook is natuurkunde in mijn ogen echt een stuk moeilijk geworden in de vierde. Als je hier nu al met moeite 7ens voor haalt moet je je goed afvragen of je het wel echt aankan/wil.

Ik heb zelf N&G met economie erbij als keuzevak. Ik weet niet of het bij jullie kans, maar als je naast je vakkenpakket nóg een extra vak neemt zodat je die eventueel kan laten vallen. Dus bv N&G met economie en dan nog een extra vak zoals M&O. Dan heb je 9 vakken (bij ons dan) en 8 is het minimum, dus kan je dan toch M&O laten vallen als het niet lukt/je het niet nodig hebt.

Praat er anders ook over met je decaan, zij hebben er echt heel veel verstand van.

Ik ben zelf blij dat ik economie erbij heb gekozen voor de zekerheid, want op dat moment wist ik nog niet precies wat ik wilde worden. Begin 4e wist ik 100% dat ik de medische kant op wilde, alleen kon economie niet laten vallen - helaas.

Succes ermee!

Ons profiel van Natuur en Gezondheid ziet er ongeveer zo uit:
standaardvakken zijn: biologie scheikunde en wiskunde A
dan heb je profielkeuzevakken: natuurkunde of aardrijkskunde
keuze examenvakken zijn: aardrijkskunde, BSM, KUBV, m&o, muziek, natuurkunde (mag je er een van kiezen) dan heb je nog vrijvogel vak, dat is dat je een extra vak naar keuze kan kiezen maar je moet wel echt goed voor dat vak staan, ook kan je dit vak wanneer je wil laten vallen en het vak wordt soms ook over andere lessen heen gepland dus dan moet je voor jezelf bepalen naar welke les je gaat. Verder heb je nog een vreemde taal waar je uit moet kiezen.

Ik heb nu goed nagedacht en ik heb dingen gelezen dat je voor veel opleidingen waar je economie nodig hebt, je ook toegelaten kan worden als je alleen m&o (management en onderneming) hebt gehad (verbeter me als ik het fout heb), dus ik heb bedacht dat ik NG ga kiezen met natuurkunde en m&o en frans en dan als vrijvogelvak spaans kies, omdat ik toch wel echt die taal wil leren. En ook omdat ik geen economie dit jaar krijg, dus lijkt het me lastig om dat als vrijvogelvak te doen omdat niemand weet of ik daar goed in ben en ik weet ook niet of dat een optie is (dat vraag ik na de vakantie nog na aan mijn decaan).

Maar weet iemand of het klopt dat je m&o inplaats van economie kan doen voor opleidingen waar je eigenlijk economie voor nodig hebt?

En cijfers zijn bij mij niet echt een probleem, ik sta voor alles gemiddeld een 8 alleen geschiedenis is niet echt mijn ding zoals ik vertelde. NT zou ik nog wel kunnen overwegen maar dat worden dan echt veel vakken als ik ook nog m&o erbij wil en spaans

Hai!
Ikzelf heb vorig jaar mijn pakket gekozen en twijfelde enorm tussen Economie of M&O, ik wou eerst voor M&O gaan omdat ik dacht dat dat veel handiger was voor in de toekomst maar mijn docent Economie destijds zei dat het een beter idee was om voor Economie te gaan dan voor M&O als je er redelijk goed in bent. De reden daarvoor was dat je bij Economie een deel van M&O leert maar een groot deel over iets anders en dat M&O niet verplicht is bij studies maar Economie wel. Op basis hiervan had ik daarom Economie gekozen. Ik denk daarom dus dat je met M&O niet Economie kan ‘vervangen’ aangezien M&O niet hetzelfde is als Economie doordat je andere dingen leert en de vakken niks voor niks apart weergeven worden. Ik kan het fout hebben maar dit is mijn mening gebaseerd op wat mijn docent zeiXD.

Ik zou gaan voor wat jou het best ligt en wat je het best interesseert. Ikzelf heb ook een wat ze noemen ‘zwaar’ pakket maar ik vind het voor mezelf niet zwaar of veel aangezien het me … kuch… redelijk interesseert en ik het wou proberen. Je kan altijd nog vakken laten vallen als je het later toch te veel vindt maar als je interesse erin hebt en je best er voor wilt doen, waarom zou je het dan niet eerst proberen?

Ik vind het een prima keuze, maar ik zou je wel aanraden om wiskunde B te kiezen in plaats van wiskunde A, zeker als je natuurkunde kiest. Vrijwel alle studies die natuurkunde vereisen, vereisen namelijk ook wiskunde B.

Praat met de decaan en leraren. Het zal je ontzettend helpen x