Profielkeuze!

Heey!
Ik ben een 14 jarig meisje en ik doe 3 gymnasium. Over een paar maanden moet ik een profiel kiezen en ik zit er nu al veel over na te denken. Ik kan kiezen uit:

Economie&maatschappij
Cultuur&maatschappij
Natuur&techniek
Natuur&gezondheid

Ik weet zelf niet echt wat ik moet kiezen, ik heb al veel nagedacht en ik twijfel steeds tussen profielen. Ik vroeg me af of jullie me een beetje konden vertellen wat bij me past als je kijkt naar mijn cijfers.

Dit zijn mijn gemiddeldes op dit moment:

Grieks 6,1
Latijn 7,1
Nederlands 6,0
Engels 8,8
Spaans 8,1 (dit was keuzevak)
Frans 5,9
Duits 7,7
Geschiedenis 4,6
Aardrijkskunde 7,0
Biologie 6,4
Natuurkunde 7,0
Scheikunde 6,5
Wiskunde 7,0
Tekenen 6,7
Economie niks, we hebben nog geen cijfers… Maar ik vind het in ieder geval een heel moeilijk vak.

Dit was het volgensmij, ik hoop dat ik niks vergeet. Xx

Cijfers zeggen niets over jouw interesse - je kunt ergens slecht in zijn maar er wel geïnteresseerd in zijn, of ergens heel goed in zijn maar het hartstikke saai vinden - dus alleen daaruit kunnen we weinig afleiden haha. Alleen gebaseerd op je cijfers lijkt het dat je alle vakken prima kan, behalve dan geschiedenis en economie, dus economie & maatschappij lijkt dan het minste bij je te passen. Een natuurprofiel houdt meer opties later open, vooral in de medische/technische richting. Maar als jij zegt: nee, dat interesseert mij niet, ik weet zeker dat ik dat niet wil, dan kun je misschien toch een maatschappijprofiel kiezen - hoewel ik denk dat, zeker als je zo erg twijfelt tussen alle profielen en je niet automatisch een voorkeur hebt, dat je toch beter voor de breedste optie kunt kiezen: een natuurprofiel dus.

Daar dacht ik zelf ook al aan, ik vind natuurprofielen interessanter en leuker maar mijn ouders zeggen dat ik beter economie kan doen omdat dat “beter bij me past”. Daar ben ik het niet mee eens maar goed, het is toch mijn keuze. Ik heb ook gehoord dat als je natuur&techniek kiest je ook economie studies kan doen, dus eigenlijk hou je alles wel zo’n beetje open. Het is een goede optie

Helemaal mee eens met hierboven. Echter is het wel zo dat de natuurkunde vakken je wel moeten liggen (denk aan natuurkunde scheikunde en biologie). Uit ervaring kan ik zeggen dat ik de overgang van scheikunde en biologie qua niveau vanuit de 3e naar de 4e erg groot vond. Mede daarom heb ik in de 4e halverwege van profiel gewisseld omdat ik scheikunde echt niet aankon (van ng naar em)

Maar kies wat je het beste ligt en vraag eventueel advies aan je docenten/mentor! Succes alvast :slightly_smiling_face:

Ik ben het er overigens niet mee eens dat je met een natuurkundeprofiel per se meer opties overhoudt later, haha. Maar dat is mijn mening en met den E&M heb ik zo mijn vooroordelen natuurlijk :stuck_out_tongue:

Maar als je de natuurkunde profielen interessanter en leuker vindt zou ik daar voor gaan. Je ouders zeggen misschien wel dat ze het beter bij je vinden passen, maar dat weet jij toch beter? Gewoon lekker natuurkunde ect doen zou ik dan zeggen. Eventueel kun je economie wel als keuzevak kiezen -het is wel wat anders dan de natuurkundevakken, maar wel handig in het bedrijfsleven. Ik weet niet of het bij jouw school anders zit, maar bij onze school kun je een extra vrij vak kiezen, naar je profiel :slightly_smiling_face:

Ja daarom zat ik ook erg te twijfelen, ik ben nooit echt super goed geweest in natuurkunde of scheikunde. Maar ik ben ook totaal niet goed in geschiedenis. Ik pas echt bijna nergens bij hahah. Maar ik kan het inderdaad vragen aan mijn mentor. Wij hebben trouwens paar weken voordat we ons profiel moeten kiezen nog een gesprek waarin de mentor je een profiel advies geeft. Dat is wel heel handig

Jaa wij kunnen ook zeker extra vakken kiezen! ik dacht er ook aan omdat idd te doen. Hoezo ben je het er niet mee eens dat je meer kan doen met de natuurprofielen? Ben er wel benieuwd naar

Als je de opties een beetje open wilt houden kan je natuurlijk ook NT/NG kiezen met economie. Of juist EM met natuur en scheikunde.

Je kunt altijd nog eennatuurprofiel kiezen met economie, dan kan je volgens mij echt bijna alles. Verder het is echt wat je interesse ligt, wat je wilt als vervolgopleiding. Kies ook vakken wat je echt leuk interessant vindt, dat helpt meestal al een heel stuk.

Ik heb zelf ook E&M gedaan :stuck_out_tongue: maar ik geloof er wel in dat een natuurprofiel je veel meer opties geeft. Natuurlijk heb je daar niets aan als al die opties je niet liggen.

Ik dacht er trouwens over allebei de natuurprofielen te kiezen. Dus dat ik bijv. N&T kies en als keuzevak biologie of als ik N&G kies als keuzevak natuurkunde en dan heb je er 2 in een :stuck_out_tongue: iemand ervaring mee?

Als je het aankan dan zou ik NT/NG met economie nemen want dat is de breedste keuze die je maar kan nemen :wink: Ik heb deze combinatie toen gedaan.

Jaa ik denk dat ik dat ga doen :slightly_smiling_face:

Op mijn school had je standaard natuurkunde en scheikunde in allebei de natuurprofielen, omdat mijn school dat verstandig vond, dus ik denk dat dat zeker een slimme keuze is - maar zelf verder geen persoonlijke ervaring mee natuurlijk.

Snap ik :stuck_out_tongue: thanks!

Ja dat heb ik gedaan. Heel handig want hiermee kan je alle kanten nog op. Je kan namelijk wel met deze profielen alsnog een sociale of economische studie o.i.d. doen als je niet verder de bèta kant op wil.

Wij moesten trouwens ook verplicht wiskunde B als wij natuurkunde kozen, weet niet of dit bij jou ook zo is?

Nee, bij N&T is wiskunde B wel verplicht, bij N&G niet :slightly_smiling_face:

Heeii,

Als ik jou was zou ik eerst bedenken of je de maatschappijvakken leuker vindt (geschiedenis/economie), of juist de natuurvakken (natuurkunde/scheikunde/biologie).
Aan je cijfers te zien, ben je denk ik beter in de natuurvakken, maar als je dit niet leuk vindt, moet je dit natuurlijk ook niet kiezen!
Hieruit zou je wel ongeveer je profiel moeten kunnen bedenken, maar je kunt je profiel alsnog breed houden dat je toch alle kanten nog op kan.

En weet je al of je Grieks of Latijn wilt houden? Ik zou kijken naar wat je het leukste vindt, maar als je echt niet kan kiezen, dan is er misschien ook een mogelijkheid om ze beide te houden en dan later alsnog een te laten vallen.

Ikzelf zit nu in 4 gymnasium, dus ik heb vorig jaar mijn profielkeuze gemaakt. Ik heb een NT/NG profiel (biologie, natuurkunde, scheikunde, Grieks, Latijn, Duits en wiskunde B ). Ik wist tot twee dagen voor de profielkeuze nog totaal niet wat ik wilde, daarom heb ik Grieks en Latijn allebei en heb ik een breed natuurprofiel. Tot nu toe ben ik wel blij met mijn keuze, maar biologie en scheikunde wordt wel moeilijker in de 4e klas! Dit is zeker iets waar je ook goed over na moet denken.

Waarschijnlijk zijn de m-profielen niet echt voor je aan te raden. Als ik je cijferlijst bekijk zie ik dat je niet zo denderend bent in geschiedenis (wat zowel bij CM en EM verplicht is)…

Ik ga Latijn kiezen! Vind dat veel leuker want ik begrijp namelijk niks van Grieks. Allebei lijkt me te veel werk :stuck_out_tongue: dat scheikunde en biologie moeilijker wordt is natuurlijk niet leuk, maar mijn ouders kunnen me goed helpen. Mijn moeder is patholoog dus die kan me goed helpen met biologie en scheikunde en mijn vader is ingenieur (hoe schrijf je dat hahaa) dus die kan me helpen met natuurkunde. Met economie en geschiedenis kan niemand me helpen, daarom zie ik dit ook als een veiligere optie!