Profielkeuze!

Heee meiden!

Wij moeten binnenkort een profielkeuze maken (zit in de derde van VWO).
Nou lijkt mij de medische kant erg interessant, een Natuur en Gezondheid profiel dus.
Ik ben echter bang dat de komende jaren scheikunde/natuurkunde/biologie veel moeilijker wordt dan nu.

Is er hier iemand die wat meer informatie heeft over scheikunde, natuurkunde en biologie in de bovenbouw?

Alvast bedankt!

xxx

Let goed op of je N&G of N&T kiest. Voor veel biologische studisch moet je namelijk natuurkunde (en wiskunde :sunglasses: hebben gehad, die zijn niet verplicht bij N&G.

Verder is scheikunde een *** hell :"). Biologie is heel veel, maar niet per se moeilijk. Natuurkunde valt ook wel mee.

Oke hij maakt er een poppetje van maar ik bedoel dus wiskunde B

het wordt idd wel een stuk moeilijker in de bovenbouw, omdat ze in de derde ook die vakken geven aan mensen die er later niets mee kunnen/willen doen, en het wel meetelt voor de overgang voor hen. Maar als je gewoon goed leert/oplet in de les levert dat (bij mij en mijn omgeving althans) geen gigantische problemen op. Het is alleen wel wennen in het begin. Alles van de hele derde klas werd bij ons aan het begin van het jaar in één hoofdstuk behandeld :’)

Alles wordt veel moeilijker in de bovenbouw, maar als je het in de onderbouw redt moet je het in de bovenbouw ook wel gaan redden denk ik. Maar wees je er wel van bewust dat je er waarschijnlijk wel wat voor moet gaan doen, want vooral scheikunde en natuurkunde zijn niet echt makkelijk.

Tuurlijk wordt het moeilijker, maar als die vakken je een beetje liggen en je er je best voor blijft doen lukt het waarschijnlijk wel

Ik heb nu NG met scheikunde, wiskunde A en nlt, nlt is natuur leven en technologie en wordt nog niet op iedere school gezeten maar het is een mix van aardrijkskunde, biologie, scheikunde en natuurkunde. Je wordt hiermee niet toegelaten op studies waarvoor je natuurkunde nodig hebt maar het was voor mij vooral een tussenweg.

Ik vond het zelf ook heel moeilijk en heb hier ook nog over gepraat met mijn mentor, je kan aan je natuurkunde, scheikunde en biologie docenten vragen of je nog een vaardighedentoets kan maken om te kijken of je het wel of niet kan. Ik heb dat ook gedaan voor natuurkunde en heb het uiteindelijk niet gekozen.

Ik heb natuurkunde niet erbij gekozen omdat dat teveel moeilijke vakken waren in één keer, nu kom ik wel allemaal interessante studies tegen waarvoor je natuurkunde en wiskunde B had moeten doen. Spijt heb ik niet maar ik vind het wel jammer. Als jij ook denkt dat al die vakken teveel worden in één keer kan je met je ouders erover praten. Ik ga nu denk ik na de middelbare school gewoon een tussenjaar doen en dan wiskunde B en natuurkunde doen, daarnaast ga ik werken.

Scheikunde is lastig, het hangt natuurlijk altijd af van je docent, maar heel goed opletten is zeker nodig! En biologie is heel erg veel en gaat best wel diep, je moet opzich wel veel leren en dingen kunnen toepassen maar het is wel heel leuk!

Wat sta je gemiddeld nu voor deze vakken?

Ik vond het ook heel moeilijk om een profielkeuze te maken, maar ik heb uiteindelijk een NT/NG profiel gekozen en ik zit nu in 5 gymnasium.
De stof gaat wel dieper, maar het is wel prima te volgen in mijn mening, mits je je huiswerk bijhoudt en oplet in de les :wink:

Biologie kan inderdaad veel zijn, maar op youtube zijn heel veel filmpjes met uitleg te vinden en dit helpt heel erg. Bij scheikunde vind ik vooral het molrekenen moeilijk, ik mis dat inzicht denk ik x) Maar als je gewoon veel oefent en oplet dan is het echt wel te doen. Natuurkunde heb ik altijd al moeilijk gevonden, maar ook hier geldt: huiswerk maken en opletten en je komt al een heel eind!

Vorig jaar stond ik voor veel van deze vakken zelfs hoger dan de 3e! Ik was zo gemotiveerd, haha. Dus als je je best doet kun je het echt :wink: En anders is het altijd nog makkelijker om van een beta profiel te switchen naar alfa dan andersom :wink: Succes!

Dit probleem heb ik dus nu ook! :s

Ik vind het inderdaad veel moeilijker dan in de eerste drie jaar (5 gymnasium nu) maar ik wil het zo graag en ben heel gemotiveerd. Wat hierboven ook al gezegd wordt klopt wel. Met goed opletten, huiswerk maken en vooral heel veel vragen stellen kom je er wel! Ik zou inderdaad wel goed kijken of je de juiste vakken kiest die je later nodig hebt voor je studie. Ik doe nu NT/NG met biologie, scheikunde, natuurkunde en WisB. Hiermee kun je zeg maar alle studies doen. Er zijn echter ook wat mensen die geen natuurkunde hebben gekozen maar een extra taal o.i.d. Dit is natuurlijk een prima uitkomst als je echt geen natuurkunde kunt, maar je kunt vervolgens niet meer alle studies doen volgens mij.
Veel succes!