Profielkeuze-twijfel..

ik heb ak. valt wel mee, maar ik doe havo.
de rest van de vakken heb ik niet.
je moet één vak in je vrije deel en als je goed bent twee en als je heeeeel goed bent misschien drie.
tip; kies een moderne taal voor de optie atheneum

1. Bij mij op school hebben ze geen maatschappijwetenschappen. Ik heb dit jaar wel maatschappijleer, maar dat is volgens mij iets anders.
  2. Ik vind aardrijkskunde op zich niet heel moeilijk. Het is niet veel moeilijkere stof, vooral dingen die je al eerder hebt gehad maar dan uitgebreider. Ze doen bij ons wel altijd één onderwerp per periode, dus dan zit je daar een hele tijd mee opgescheept. Dat is vooral heel irritant als het over Nederland gaat, want dat is echt saaaaaaai.
  3. Ik heb geen idee. Je kunt wel extra vakken kiezen, maar dat houden echt heel weinig leerlingen vol, omdat je het naast al je andere werk moet doen.
  4. Het is inderdaad wel wat moeilijker dan de onderbouw. De toetsen zijn groter, en er wordt meer druk op gelegd. Dus dat is in het begin wel even wennen. Op mijn school zijn er bizar veel leerlingen die het niet hebben gehaald vorig jaar, maar dat waren vaak de mensen de onderbouw doorkwamen zonder al te veel te doen, en toen moesten ze in VWO4 ineens écht gaan werken. Maarja, bij elk jaar zeggen ze volgens mij dat het vre-se-lijk is. Als je gewoon goed je best doet, haal je het wel.

Succes!

1. Hebben ze niet op mijn school, maar wel maatschappijleer.

2. Nou ik had een zelfstudie voor aardrijkskunde (dankzij ruzie met de leraar moeten laten vallen helaas), maar volgens een vriendin die wel les voor aardrijkskunde heeft en qua wat ik in het boek gelezen heb, valt het wel mee alleen volgens mijn vriendin is er veel inzicht voor de pta’s nodig.

3. 2 vakken heb ik in mijn profiel. Ik had zelf 2 (aardrijkskunde en frans) maar zoals hierboven heb ik er nog maar een. Daarnaast raad ik het alleen aan om 2 keuzevakken te kiezen als je er de tijd voor hebt.

4. Het valt eigenlijk wel mee. Ik doe niet veel voor school, eigenlijk te weinig, en ik heb op dit moment 2 verliespunten én een 5.5. Het is gewoon anders qua toetsen en als je kunt plannen én op tijd begint komt alles echt goed hoor! (Mijn probleem dus helaas -.-’)

heel erg bedankt voor alle reacties! Hier heb ik echt wat aan!

Als iemand nog wat zou willen vertellen over welke extra vakken ze heeft en of ze die aanraadt, graaag! :slightly_smiling_face:

^

Het ligt eraan wat jij leuk vindt en waar jij goed in bent. Ik heb ak en frans, maar ik vind de franse taal ook gewoon leuk én ak (:. Alleen door een beetje te weinig aandacht aan het vak te besteden, geen toetsen te maken, niet leren én ruzie maken met de leraar die het vak geeft heb ik het verplicht moeten laten vallen…

Ik heb E&M gekozen and I’d like to help you with your choice. :slightly_smiling_face:

1. Sorry, bij ons op school hebben we alleen maatschappijleer in de vierde, maar dat is geen keuzevak. :slightly_smiling_face: Maatschappijleer is overigens best een leuk vak!
  2. Nogmaals sorry, aardrijkskunde heb ik niet gekozen.
  3. Dat hangt helemaal van je school af. Het verschilt per profiel hoeveel ruimte je daarbinnen hebt om zelf te kiezen, want in E&M bijvoorbeeld zijn geschiedenis en economie verplicht. Naast de profiel- en verplichte vakken kan je bij ons op school een vak in het vrije deel kiezen.
  4. Zelf vond ik de vierde harstikke meevallen, maar dat verschilt per persoon. De vijfde daarentegen is weer heel anders dan de vierde en tot nu toe vind ik dit schooljaar wél zwaar. In de 4e deed ik vaak niks, wat ik me nu in de vijfde niet meer kan veroorloven, omdat enorme hoeveelheden werk zich anders opstapelen. Toch raad ik je aan om goed je best te doen, daar kan je op de korte én lange termijn veel voordelen aan hebben!

Veel succes met je keuze, hopelijk heb je hier iets aan!

Oh, ik las net dat je wilde stoppen met gymnasium. Als het zover komt zul je naast je profielvakken verplicht een keuze moeten maken tussen Frans en Duits. Ik weet niet wat jou het meeste ligt, maar uit intresse koos ik beide moderne talen. Mocht je twijfelen tussen deze twee: hoewel ik zelf half Duitse ben, is Frans in mijn ogen veel makkelijker dan Duits, en de meeste vwo’ers die ik ken zijn het daarover eens. :stuck_out_tongue:

1. nee, bij ons is er alleen maatschappijwetenschappen op havo-niveau. ik had wel maatschappijleer, wat ik niet zo leuk vond.
  2. nee
  3. zoveel als er past in je rooster eigenlijk, minstens 1 - meestal past 2 nog wel, maar 3 niet (dan heb je dus dubbele lesuren)
  4. nee, ik vond het niet zo moeilijk. al helemaal niet vergeleken met de 5e. :’)
  1. Wie heeft maatschappijwetenschappen, en is het leuk? Wat moet je precies doen?
    -
  2. Wie heeft aardrijkskunde en is het leuk/ wat moet je doen?/is het moeilijk?
    -
  3. Hoeveel vakken mag je in je vrije keuze?
    Je moet er 1, mag er 2 :wink:
  4. Is de 4e echt zo moeilijk als iedereen beweert?
    Ja, ik vind van wel. Elk jaar wordt het natuurlijk moeilijker dan het jaar er voor, maar in de 1e t/m 3e gaat dat nog een beetje geleidelijk aan. Vanaf de 4e is het ineens een enorme sprong, iig bij ons op het vwo dan.
    Ze gaan er van uit dat je het allemaal zelf wel weet, je krijgt maar amper uitleg, je moet zelf maar je huiswerk zien te plannen en met toetsen (die over veel meer stof gaan) wordt er een enorme druk op je gelegd.
    De onderbouw was echt een makkie voor mij, stond nooit onvoldoende en meestal maar 3 6jes ofzo. Nu sta ik voor het eerst in mijn hele leven onvoldoendes op mijn rapport (4,5 en 4,9) en heel veel 6jes en dat terwijl ik zelfs nog veeel meer leer dan voorgaande jaren haha
  1. Wie heeft maatschappijwetenschappen, en is het leuk? Wat moet je precies doen?
    Weet ik nog niet, bij ons kun je dat pas vanaf de 5de klas kiezen.
  2. Wie heeft aardrijkskunde en is het leuk/ wat moet je doen?/is het moeilijk?
    Ik vind aardrijkskunde niet zo zeer moeilijker, je doet ongeveer hetzelfde als in de onderbouw. Alleen nu gaat alles op een hoger tempo en wordt er meer vanuit gegaan dat je zelfs ervoor zorgt dat je op schema ligt met huiswerk/projecten. Je moet er interesse in hebben.
  3. Hoeveel vakken mag je in je vrije keuze?
    Dat verschilt per school, bij ons kun je dan nog kiezen voor nóg een extra taal, aardrijkskunde of biologie. Wij moeten er 2 extra kiezen.
  4. Is de 4e echt zo moeilijk als iedereen beweert?
    Misschien niet moeilijker, maar vooral een andere manier van werken. Je hebt zelf meer verantwoordelijkheden en de docenten doen een stapje terug. Het ligt aan je eigen manier van werken of dit echt moeilijker is. Bijvoorbeeld of je alles altijd uitstelt of juist goed kan plannen, dus of het voor jou moeilijker is, is moeilijk te zeggen, maar het is nu wel belangrijker om planners bij te houden e.d.
    Ik doe zelf trouwens E&M.

Vierde vond ik ongeveer hetzelfde als de derde, de vijfde is wel een lastiger jaar. Aardrijkskunde haalde ik alleen maar onvoldoendes :") want dat wordt alleen maar inzicht en toepassing, aan concrete kennis heb je niks meer.

Ik had E&M/C&M, maar ik weet eigenlijk niet meer welke vakken ik in het vrije deel had. Ik had Duits, wiskunde B, Frans, Latijn, economie, geschiedenis, filosofie en natuurlijk Engels en Nederlands. Volgens mij had ik Frans en filosofie in het vrije deel, maar dat weet ik niet zeker… Bij ons op school vond bijna iedereen Frans lastiger dan Duits, maar dat kan aan de lerares gelegen hebben. Ik vond het altijd lastig om meerdere talen te hebben, omdat we vrij vaak op één dag in de toetsweek Frans én Duits hadden en dat is heel onhandig met leren, ik haalde altijd alles door elkaar. Het ligt natuurlijk wel aan je school hoe veel rekening daarmee gehouden wordt, bij ons werd het rooster van de SE-week altijd zo gemaakt dat het fijn was voor de leerlingen met NG/NT.
Tussen de derde en vierde zat bij ons een heel groot verschil, maar ik heb na de eerste SE-week niet echt lage cijfers gehaald. Bij ons bleef ongeveer 40% zitten na de vierde geloof ik…

Ik heb E&M met economie, filosofie en maatschappijwetenschappen. Maatschappijwetenschappen bevalt erg goed, en is vooral leuk wanneer je een beetje geïnteresseerd bent in de politiek en in het nieuws. Je behandelt vooral onderwerpen als ontwikkelingssamenwerking, de samenstelling van de politiek, hoe de politiek werkt, waar ons belastinggeld heengaat, etc.

Ik zit in 3 ath. en ik wil N&T.
Hoe wordt scheikunde in de 4de (vwo)?

Heb geen aardrijkskunde, en maatschappijwetenschappen was bij ons soort van verplicht geloof ik, was wel prima te doen. Het had eigenlijk niet zoveel om het lijf. Enneh ja van 3e naar 4e is wel een flinke overgang, vooral met vakken zoals economie bij ons. Waar ik me wel over verbaas is dat er zoveel reacties zijn over M&O. Ik vind het zeker niet een bijster leuk vak maar bij ons is het juist echt wel heel goed te doen hoor! Juist 1 van die vakken waar iedereen zonder veel moeite doorkomt!
Wat ik hoor is dat aardrijkskunde goed te doen blijft bij ons op school, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Ik zit ook in 3 gymnasium, maar mijn leraren en kennissen zeggen dat de derde klas het moeilijkst is, veel moeilijker dan de vierde enz. Zit daar een kern van waarheid in, of niet?

PARDON?!!?!?!
Dat is NIET
Maar dan ook absoluut NIET waar :’).
Niet om je bang te maken ofzo, maar ik heb de derde gehaald zonder ook maar een ruk uit te voeren, en in de vierde bleef ik bijna zitten en 5vwo is nog moeilijker, en vooral veel drukker :’)
De bovenbouw en onderbouw zijn echt niet met elkaar te vergelijken.

Een stuk lastiger, maar echt niet onmogelijk.

Hoi allemaal

Ik heb een vraag
Ik zit nu in havo 3 en moet ook mijn profiel kiezen. Ik ga voor n&g met de vakken Frans en tekenen. Nu zit ik te twijfelen tussen wiskunde a en b. En aardrijkskunde en nlt. Ik ben bang dat ik de verkeerde keuze maak en het te moeilijk ga krijgen in de bovenbouw. Ik ben namelijk niet goed in natuurkunde. Hebben jullie adviezen voor mij?? Ik weet nog niet wat ik wil worden. Maar denk richten de zorg van kinderen.

Weet je zeker dat je M&O wilt? Ben je goed in economie en kan je ook goed rekenen? als het antwoord op één van de 2 nee is zou ik het echt niet doen! Ik heb M&o en ik vind het echt een vreselijk vak. Voor mij is het te laat om iets anders te kiezen maar zoek echt veel informatie op over dat vak! Ik weet niet hoe het op jouw school is gegaan maar ik had eigenlijk nooit M&o voordat ik het kon kiezen. Een economie docent heeft ons verteld over dat vak en hij zei alleen maar positieve dingen (waarschijnlijk wilde hij gewoon zoveel mogelijk leerlingen werven) maar het vak is echt niet zo geweldig als men zegt. Ik moet je trouwens ook vertellen dat je voor veel economische studies niet perse M&o nodig hebt om toegelaten te worden…

O en de 4e vond ik niet perse moeilijk, het is alleen heel erg wennen. Je hebt op eens SE weken waarvoor je voor elk vak iets van 5 hoofdstukken moet leren en dat is veel meer dan dat je in de onderbouw gewend bent. Als je goed kunt plannen moet het lukken :wink: