Profielkeuze-twijfel..

Heey lieve meiden!

Ik zit nu in 3gymnasium, en ik moet binnenkort echt kiezen welk profiel ik kan gaan doen, maar ik heb nog een aantal vragen over sommige vakken. Ik ga trouwens waarschijnlijk E&M doen, met M&O en Ak of maatschappijwetenschappen!

Zouden jullie misschien zo aardig zijn om ze te beantwoorden? :slightly_smiling_face:

1. Wie heeft maatschappijwetenschappen, en is het leuk? Wat moet je precies doen?

2. Wie heeft aardrijkskunde en is het leuk/ wat moet je doen?/is het moeilijk?

3. Hoeveel vakken mag je in je vrije keuze?

4. Is de 4e echt zo moeilijk als iedereen beweert?

Alvast bedankt!

xxxxxx

Ik heb aardrijkskunde gekozen en vind het tot nu toe nog niet heel veel moeilijker dan vorig jaar. Je merkt wel dat het allemaal sneller gaat en je veel meer moet leren, maar over het algemeen komen bij mij veel vragen uit het werkboek ook in de toetsen dus dat is wel chill

M&O valt wel heel erg tegen, ik zeg het maar even :’)

1. geen idee, bestaat niet bij ons.
  2. geen idee, zit niet in mijn pakket (ik heb trouwens ook E&M)
  3. bij ons 2, als het past 3. Maar dat kom echt zelden (nooit) voor.
  4. 4e is een stuk moeilijker dan de 3e, in de 1e, 2e en 3e haalden ik allemaal achten, negens en tienen. En als ik nu mijn cijfers bekijk van de 4e klas zie ik dat ze een stuk lager zijn, zessen, zevens, misschien een enkele acht. Het tempo ligt ook hoger en de moeilijkheidsgraad ook. Maar als je alles goed bijhoudt, netjes je huiswerk maakt en goed leert, sla je je er wel doorheen.

zoals READMYMIND zegt valt m&o wel tegen, het is niet zo makkelijk (tenzij je goed met cijfertjes bent natuurlijk ;’) )

Je moet het vooral niet vergelijken met economie, ik dacht dat het een soort extra economie was. Economie vind ik veel leuker hihi. De balans van m&o vind ik vooral moeilijk en de theorie is verschrikkelijk saai en dan allemaal Engelse termen die ik nooit onthoud x] Maar nu hebben we het over aandelen, dat is iets makkelijker.

@READMYMIND en shopaholicaa27

Ik weet het, M&o is echt niet leuk hoor ik overal! Maar het is best een nuttig vak vind ik! Want het is veel handiger voor als je een bedrijf wilt starten enzo, toch? Niet dat ik dat wil doen, maar ik hou graag alle mogelijkheden open :stuck_out_tongue:

1. Niet bij ons op school volgens mij
  2. Ik heb aardrijkskunde en heb er geen spijt van. Vind het een heel interessant vak, wel moeilijk maar niet heel veel moeilijker als andere jaren. Ben blij dat ik ak heb (:
  3. Bij ons moet je 1 vak in je vrije deel, en als je het heel graag wil 2 (dan hoef je minder studie uren in te plannen)
  4. Ja, de 4e klas is echt veel moeilijker dan de 3e. Niet om je bang te maken, maar tegen mij werd gezegd dat het wel mee viel en dat was niet zo. Het is echt veel harder werken, meer huiswerk, meer leren, alles bijhouden etc. Lui zijn zit er niet meer in, maar als je je best doet en het gaat nu gewoon goed dan moet het lukken.

Ohja, ik heb geen M&O maar heel veel mensen die ik ken wel. De meeste mensen vinden het een heel moeilijk vak, wat ook aantrekkelijker word gemaakt dan het eigenlijk is. Er wordt een beeld gegeven en daar voldoet het vak totaal niet aan.

Heb je al een voorlichtingsavond gehad? Ik zou vooral dan in de boeken kijken.

Ik heb maatschappijwetenschappen gehad vorig jaar!
Ik weet niet of je al weet welke richting je na gymnasium wil?
Maar maatschappijwetenschappen vond ik wel leuk en interessant.
Leuker dan maatschappijleer.
Het is wel aan te raden vind ik :slightly_smiling_face:

@ ASTRID_ ik ga stoppen met gymn, want ik vind het echt vreeeeselijk haha. Ik wil de rechten/economie/psychologie/journalisme kant op ofzoiets haha. Maar wat moest je allemaal doen bij maatschappijwetenschappen?

Ik heb aardrijkskunde. Vind het best moeilijk vooral met die windsystemen enz. Verder vind ik ak ook helemaal geen leuk vaak. M&o valt trouwens ook zwaar tegen.

Vraag 3 is afhankelijk van je school volgens mij, ik heb er 2 (Duits & Drama).
Vraag 1 en 2 kan ik niet beantwoorden.
En over vraag 4: Ik zit nu in 4 gymnasium en heb in de 1 t/m 3e niks uitgevoerd qua school. Dat was ook te zien aan m’n cijfers maar ben wel elk jaar over gegaan. Nu in de 4e doe ik nog even weinig en m’n cijfers zijn hoger dan ooit! Ik vind de 4e dus zeker niet moeilijker. Behalve dat het tempo wat hoger ligt en je een beetje moet leren plannen. Maar dit verschilt voor iedereen natuurlijk.

Ik heb trouwens ook m&o en vindt het best te doen. Heel interessant vindt ik het niet maar moeilijk is het niet (verschilt natuurlijk ook per persoon).

Hoop dat je hier iets aan hebt!

1
2
3 ligt aan je school
4 ja, het is verschrikkelijk veel. niet heel moeilijk maar veel

m&o klaagde heel veel mensen bij ons over dat ze spijt hadden. This wel nuttig als je een opleiding kiest met economische richting denk ik.
Ik had wel gewoon simpel ak altijd wel leuk om wat over de aarde te leren.

in de 4e krijg je wel de pta toetsen die meetellen voor je examen dus ja dat is wel pittiger en moet je goed je best op doen.

Het is maar net wat je zelf leuk vind.
ik had ak en maw. Ik vond maw echt een super leuk vak en erg boeiend, ak vond ik niets. veel mensen bij ons hadden spijt van het vak M&O

1. Geen idee, bij ons geven ze dat alleen op de haov
  2. Ik heb ak, ik vind het niet heel interessante (sociale geografie wel, maar fysisch vind ik heeeeel saai), wij hebben altijd wel moeilijke se’s maar dat verschilt per school. Het is wel veel om te leren altijd, terwijl bij ons alleen maar inzichtvragen op je toets komen waardoor je altijd het gevoel hebt alsof je voor niks leert.
  3. Bij ons 2 of 3.
  4. Nee, de vierde vond ik juist makkelijker omdat ik toen eindelijk van natuurkunde en scheikunde af was.

Is m&o echt zo erg saai? Wil het denk ik wel kiezen in mn profiel want anders kom ik niet aan mn vakken… maar ik weet niet eens wat het precies inhoud ;x kan iemand mij dat kort even vertellen?

Nou je leert een beetje wat over het bedrijfsleven. Maar het gaat uiteindelijk om het rekenen. Je moet veel balansen, moeilijk resultatenrekeningen opstellen. Dus als je niet van rekenen houdt, niet kiezen!

Ooh oke, zal wel te doen zijn…
pff, vind dat ik het nu al wel druk genoeg heb, als het volgend jaar nog zwaarder wordt…
Neem denk ik een E&M profiel met ; wi A, latijn, frans, duits, m&o, beeldende vorming.

Tip: kies sowieso een extra vak en duits/frans in je vrije gedeelte. Als latijn dan niet lukt, kun je naar atheneum want als je latijn laat vallen moet je een vak hebben om die plek op te vullen en frans/duits heb je sowieso nodig als je op het atheneum zit.

1. Ik heb maw als een extra vak. Het gaat over hele verschillende dingen, van criminaliteit tot arbeid enz. Het is dus heel breed; 1 boek gaat over 1 onderwerp. Het is heeeel veel, maar wel heel makkelijk! Als je logisch kunt nadenken en goed kunt werken met bronnen (dat moet je namelijk heel veel, vooral in PTA’s en dus ook in examens denk ik) is het heel makkelijk. Het is niet heel leuk, maar ook niet heel stom.
  2. ?? Heb het niet maar heb ook gehoord dat het heel veel is én heel stom :'D
  3. ??
  4. Nee. 4VWO is super super super makkelijk, echt heel easy. In 5VWO wordt het lastig.