Profielkeuze topic

Hai,

Ik weet niet zeker of hier behoefte aan is, maar aangezien voor sommige mensen de profielkeuze begint (voor mijn school na de herfstvakantie), leek het me handig om er een topic over aan te maken. Dus als jij ook je profielkeuze moet maken, voel je vrij om hier je vragen neer te zetten!

Als hier geen behoefte aan is, mag er een slotje op :slightly_smiling_face:

Ik heb zelf ook een vraag:
Bij ons in de klas zeggen best veel mensen dat je NG of NT moet kiezen, omdat je met CM of EM geen baan zou kunnen vinden en ze beter op je cv staan. Is dit waar of gewoon een roddelverhaal?

Dat je met CM of EM geen baan kan vinden of dat het niet goed staat op je CV is onzin. Je profielkeuze is belangrijk voor je vervolgopleiding. Ik doe HBO Communicatie, de eis was dat je Economie in je vakkenpakket moest hebben. Bovendien kijken werkgevers totaal niet naar je profielkeuze, ze vinden het veel belangrijker wat jij in je opleiding (HBO of WO) hebt gedaan, wat voor werkervaring je hebt en wat jij voor de maatschappij hebt betekend.

Hou bij het kiezen van je profiel dus je ambities in de gaten: in welke richting wil je het zoeken? Wil je de economische kant op of wil je liever richting geneeskunde/techniek? En als je het niet weet, probeer dan zo breed mogelijk te kiezen. Dus bijv. wiskunde, economie en biologie. In ieder geval zowel alpha als bètavakken.

Je vindt met elk profiel wel een baan. En sowieso, je komt niet zo heel makkelijk aan het werk met een middelbareschooldiploma, dat hangt niet af van je profiel. Als je geen praktijkervaring hebt, dan krijg je vaak geen baan.

Je profiel is belangrijk voor wat je later wil gaan doen. Ik wist dat ik niks met bètashit wilde doen en geen economie, dus ik heb gewoon gekozen wat mij lag en wat ik leuk vond. En ik heb nu gewoon een goede bijbaan ook nog. :’) Mensen zitten vaak anderen bang te maken als het gaat om dit soort keuzes, maar mijn studie werd mij ook afgeraden omdat dat geen baan zou opleveren. Ik zou gewoon kiezen wat de ruimte geeft voor wat je later wil doen, en als je het niet weet, inderdaad zo breed mogelijk kiezen.

@Juno en @Nox dank jullie! Ik heb hier veel aan. nu alleen nog de CM en EM struggle, ik wil even zien hoe economie en wiskunde dit jaar gaan.

Niemand kijkt naar je middelbare schoolprofiel na je studiekeuze. Het is alleen belangrijk omdat sommige studies niet alle profielen accepteren, als je eenmaal in je studie zit boeit niemand het geen ene reet meer, het staat niet eens op mijn CV en geen werkgever die je middelbare school diploma wil zien.

Mensen raden N&G en N&T aan omdat je dan uit meer studies kunt kiezen. Beta studies laten je namelijk niet binnen als je een E&M/C&M profiel hebt, maar alpha en gamma studies bijna altijd laten weer wel N&G/N&T toe.

Als je zeker weet dat je niet de (para-)medische/natuurwetenschappelijke kant op wil en je bent slecht in de beta vakken, zou ik voor E&M/C&M gaan. Als je zessen weet te halen op wiskunde, zou ik vervolgens voor E&M gaan want veeeeel studies willen wel graag minstens wiskunde A zien. Als je wiskunde echt niet kunt, zou ik C&M als laatste keus nemen.

C&M kan ook met wiskunde A, though? Ik had in eerste instantie CM/EM maar economie ging me zo slecht af en wiskunde A was belangrijker voor me dan economie, dus ik heb toen CM genomen met wisk A.

Oei je hebt gelijk, hm dan was Economie het enige grote verschil tussen E&M en C&M? Zou ik het daar vanaf laten hangen.

Nee, dit is allebei onzin. Wel is het absoluut zo dat je met EM / CM veel opties afsluit (alle dingen als geneeskunde, biologie, technische studies, natuurkunde, scheikunde, enz.) Maar als je dat zeker weten niet wilt doen dan maakt het zeker niet uit of je EM / CM kiest. Sterker nog, als je economie gaat studeren is NT helemaal niet praktisch (tenzij je er economie bij doet).

succes met kiezen! xx

de meeste economie studies vinden het geloof ik fijner als mensen geen economie hebben gehad, omdat de economie op de middelbare sterk versimpeld is en daardoor nogal wat haken en ogen aan zitten. Je hebt dan denk ik net wat meer aan een NT profiel aangezien je daar wat meer wiskundig bezig bent en dat van toepassing kan komen bij economie. Je moet vooral voldoen aan de eisen van een studie en dan moet je je binnen je studie nog bewijzen. Als jij wiskunde het meest verschrikkelijke ooit vind ga je waarschijnlijk geen technische studie doen en is NT/wiskunde B inderdaad vrij overbodig

Dat klopt niet helemaal. Economische studies gaan ervan uit dat je een bepaald basis niveau economie hebt. En dat ligt hoger dan het ‘ik heb nog nooit in een economielesboek gekeken’-economie. Als jij je eindexamen economie haalt heb jij dat niveau. En ik heb geen economie, en als ik straks toch economie ga studeren dan loop ik echt wel zwaar achter op bijvoorbeeld een klasgenoot die ook economie gaat studeren en die wel op de middelbare school drie jaar economie heeft gehad.
En het is niet persé dat ze in het eerste jaar van de studie de basis stof niet meer herhalen, dat doen ze juist wel. Alleen is het zo dat ze er in een extra snelle sneltreinvaart er doorheen gaan omdat ze ervan uitgaan dat je het allemaal eigenlijk al weet en dat het slechts opfrissen van je geheugen is.
Zonder economie heb je dus een zware achterstand en zul je alle zeilen moeten bijzetten wil je het halen.

Maar goed, ik denk dat als je economie niet kiest dat je er dan wel van kan uitgaan dat je later geen economie gaat studeren want dan ligt je interesse daar niet.
Tenzij je ineens heeeele andere interesses krijgt.

Dit lijkt me nogal sterk aangezien je heel veel economische studies helemaal niet mag doen als je geen economie en/of m&o hebt gedaan :’)

zoals het er nu naar uit ziet, wil ik rechten, Frans of journalistiek gaan studeren later. Maar ik ga ook even kijken wat er uit de testen komt.

hmm zover ik weet is het voor WO iniedergeval zo dat je ook zonder economie vaak die studies mag volgen.

Naja dat heeft iemand mij ooit verteld maar misschien zat die ook gewoon lariekoek te vertellen :’).
Anyway dacht dat je voor geen enkele wo studie economie nodig had maar ik kan fout zitten.

Had even opgezocht en voor economie en bedrijfseconomie is het iniedergeval neit verplicht

van wat ik had gehoord sluit de economie die op middelbare scholen wordt gegeven helemaal niet aan bij de economie van universiteit. Waar het wel zo is dat de studie die ik doe iniedergeval aan het begin nog heel erg aansloot op mijn vwo

Nee, ik ben nog geen enkele studie tegen gekomen waarvoor m&o of economie noodzakelijk is. De vakken die vaak noodzakelijk zijn liggen vooral in de profielen ng en nt. Als je nt hebt gedaan kan je alles studeren wat je wilt.

kleine correctie

NT + biologie (want anders vallen ook weer heel wat dingen af ( geneeskunde en nog een aantal))

en dacht ook een studie gezien te hebben die aardrijkskunde vereiste maar weet dat niet meer zeker

Ik ben momenteel zelf aan het kijken voor studies en bij veel studies is economie en/of m&o wel noodzakelijk. Wel kan je bij sommige van deze studies alsnog toegelaten worden als je een instaptoets maakt.

Ohja inderdaad biologie, ja bij ons had bijna iedereen met nt ook biologie dus vandaar dat ik die vergat haha.

Heb jij het toevallig over hbo? Want ik heb het over de uni