Profielkeuze: spijt van?

Hey!

Ik vroeg me af, hebben sommige mensen hier spijt van hun profielkeuze, want ik moet dit jaar kiezen en ben er wel heel erg zeker van. Maar over sommige vakken hoor je dan weer verhalen enzo…

Ik ga E&M kiezen met M&O en Frans en duits

Ik heb er spijt van!
Ik doe nu ook E&M met m&o en frans. Maar achteraf had ik N&G met spaans gewild. Ik vond biologie, scheikunde etc altijd veel leuker maar was beter in economie. M’n zus deed E&M en toen heb ik dat ook gekozen.
Maarja nu doe ik E&M en het is ook weer geen giga drama. Tis jammer maar er zijn ergere dingen.

Ja, ik heb er spijt van gehad. Ik had C&M gekozen, omdat ik geen zin had in moeilijke vakken als wiskunde, natuurkunde en economie en ik vond vakken als tekenen en kunstgeschiedenis wel leuk.

Totdat ik in de vierde vakken die kunstvakken kreeg! We hadden superveel huiswerk en je moest je heel strak aan de opdrachten houden en ik vond er echt niets aan. Het was heel anders dan ik had verwacht. Achteraf ben ik blij dat ik dat jaar bleef zitten, want toen kon ik een nieuw profiel kiezen. Toen heb ik gekozen voor E&M en dat beviel heel goed. Ook al kreeg ik van leraren het advies om maar geen wiskunde en economie te doen, heb ik het toch gedaan (ik wilde die ‘stomme’ kunstvakken niet meer) en vorig jaar ben ik met vlag en wimpel geslaagd.

Mijn tip: laat je niet te veel leiden door wat leraren zeggen. Kies het profiel met de vakken die jou het meest liggen, dan moet het wel goedkomen!

Ik zit nu in de vierde en ik heb NT met frans, biologie en informatica.
Je moet je niet al te veel laten leiden door wat de leraren zeggen, dat klopt, maar luister wel naar hun advies/mening. Een aantal mensen uit mijn klas stonden vorig jaar een aantal 5/6’en voor bèta vakken en dit jaar blijven heel veel mensen waarschijnlijk zitten. Meestal werd die mensen wel afgeraden om wisk. B, scheikunde en natuurkunde te doen, maar ze luisterden niet en omdat ze toch net goed genoeg stonden, mochten ze wel doen wat ze wilden.
Luister dus wel naar de mening van je leraren, maar doe ook wel wat jij zelf wilt.

had N&G met economie 1 en grieks. Dat had ik gekozen omdat ik geneeskunde wilde gaan doen, en economie 1 omdat ik daar hoge cijfers voor haalde, dat was handig met inloten.
Ik denk dat als je ook al een beetje weet welke richting qua studie je later op wilt, dat je een profiel in die richting moet kiezen. En ook welke vakken je leuk vind (maar dat hangt natuurlijk in dezelfde richting als je vervolgstudie haha)

ik heb erg spijt van mijn profielkeuze. Ik heb e&m met frans op vwo niveau, speciaal sprint programma en biologie en het gaat hartstikke slecht met frans en biologie. Met frans mag ik niet meer terug naar havo niveau ( doe nu 4Havo ) en bio sta ik gewoon zwaar onv voor.

Nee. Al zat er een kutvak bij: Economie. Nu ik op scholenjacht ben zie ik in dat ik blij mag zijn dat de oude stijl C&M verplicht Economie en Wiskunde (als dan wel A1) had. Want zonder kan je nergens komen en mijn verwachting is dat door de Nieuwe Stijl veel minder met Wiskunde willen afstuderen met C&M. Vind ik echt stom, oude stijl hadden ze beter kunnen houden.

Nee. Ik heb E&M met daarbij gs en eco en wiskunde A verplicht.
Als keuzevakken heb ik frans, M&O en maw.

Vor maw had ik wel liever spaans gehad, maar dat mocht alleen als je al de basis had gehad, en die had ik niet. (Ik heb wel grootouders in Spanje maar dat telde niet, omdat zij me niet de beginselen van de taal geleerd hebben)

Nee ik heb er geen spijt van, ik heb nu E&M met M&O en frans. Alleen ik heb best veel moeite met frans nu in de bovenbouw dus daar heb ik wel spijt van! Maar economie en m&o gaan best goed. En ik zit nu in 4 havo.

Bijna geen spijt van! ik heb E&M gekozen, met wiskunde a, frans, duits, latijn en grieks. Wel druk dus, maar volgend jaar laat ik Duits vallen. Al vind ik economie niet écht een leuk vak, maar ik ben zó blij dat ik geen natuurkunde/scheikunde/wiskunde b heb :grinning_face_with_smiling_eyes:

Ja ik heb er spijt van. Ik doe C&M maar ik wilde echt veel liever N&G, terwijl ik met die vakken wel meer moeite heb,alleen mijn interesses liggen wel daar. Maarja gelukkig heb ik nu een leuke studie gevonden, dus het komt wel goed.

Spijt dat ik biologie heb gekozen
Zit in 5vwo.

Mag ik vragen waarom?
Ik twijfel namelijk nog om het te kiezen

Nou
In de onderbouw is biologie heel leuk en makkelijk en je haalt zo een acht
Maar in de bovenbouw is het écht moeilijk
Vooral omdat ik verder geen exacte vakken heb, behalve wiskunde c, heb ik er erg veel moeite mee. Alles is heel theoretisch en exact, en er komt ook veel schei-, natuur- en wiskunde bij kijken
Als je goed bent in exacte vakken moet je het zeker kiezen, maar zo niet zou ik het niet doen.

Biologie is op vwo niveau echt een stuk moeilijker als je geen scheikunde hebt. Misschien daarom?

Edit:
Oow, haha. Jij reageert al :slightly_smiling_face: Maar idd, bij ons merk je ook dat mensen zonder na/sk bio een stuk moeilijker vinden…

Ik doe C&M en ik heb er geen spijt van. Ik ken mensen die E&M kozen omdat je daar meer mee kan… Ik snap die keuze wel, maar ik kán geen wiskunde en/of economie dus met E&M zou ik niet eens een diploma halen. Daarbij wil ik toch iets in de kunstzinnige/culturele/geschiedkundige richting doen.

Ik heb CM en zit in 5vwo, maar heb eigenlijk ook EM… Ik heb economie, wiskunde B, Duits, Frans, Latijn, filosofie… En geschiedenis etc., maar dat zit vast in het profiel.
Ik heb er helemaal geen spijt van! Had vorig jaar trouwens ipv Frans Grieks, maar ik was de enige die dat had en daar was de leraar niet erg blij mee. Hij kwam maar de helft van de tijd opdagen enzo, en uiteindelijk ben ik er mee gestopt omdat het gewoon niet leuk meer was. Ik hoefde toen niet per se een ander vak erbij, had twee extra vakken, maar heb toch Frans gekozen en heb dus nog steeds twee extra vakken. Het is wel druk, maar ik heb er geen spijt van!
Ik heb in de derde vooral gekeken naar wat ik leuk vond. Ik stond overal best goed voor, maar sommige dingen vond ik gewoon niet leuk en dan doe je er waarschijnlijk toch niks mee later…

Je hebt altijd wel vakken waar je ‘verhalen over hoort’ en die tegen gaan vallen of opeens veel moeilijker zijn dan je verwachtte, daar doe je niks aan…

ik doe c&m en heb er echt spijt van!
ik vind kunstgeschiedenis en tekenen echt niet leuk meer.
ook haalde ik vorig jaar altijd negens enzo voor tekenen
en nu blijft het maar bij een mager zesje.
ik had veel liever e&m gekozen!

Ik doe nu 5havo en heb zelf ook E&M met M&O, duits en wisk A en totaal geen spijt van. M&O is nu wel echt veel en veel mensen uit mn klas gaan er op onderuit, maar als je het goed bijhoudt haal je t makkelijk (:
Je hebt economie voor heel veel opleidingen nodig, dus ik zou dat sowieso kiezen!