Profielkeuze probleem

Hii

Dit jaar moet ik een profiel gaan kiezen. Ik wil later echt graag geneeskunde studeren, daarvoor moet ik dan het profiel natuur & techniek of het profiel natuur & gezondheid kiezen. Ik zou dan graag natuur & gezondheid willen kiezen. Alleen mijn probleem is dat ik eigenlijk best wel goed in de talen ben, en minder in de exacte vakken (wiskunde, natuurkunde, scheikunde etc.) het is niet dat ik er slecht in ben, maar ik vind die vakken wat lastiger. Met talen zou ik ook eigenlijk geen beroep weten die ik graag zou willen doen maar nu ben ik bang dat ik het straks lastig ga krijgen omdat de talen mij beter liggen. Voor geneeskunde geldt ook, hoe hoger je cijfers hoe meer kans je hebt op toelating…
Wie heeft advies?

Ga naar je decaan voor een gesprekje, hij/zij weet daar alles vanaf dus zal je denk ik beter kunnen helpen dan wij.

Doe je VWO of HAVO ?
Want als je naar de HBO Verpleegkunde wilt gaan, maakt het niet uit welk profiel je hebt. Je kan dan dus beter Cultuur en Maatschappij kiezen in jou geval.
Ik weet niet hoe het zit met de universiteit geneeskunde…

Als je naar de uni wil moet je N&T met bio of N&G met natuurkunde hebben, dus ik denk wel dat als je echt heel graag geneeskunde wil doen je dan dat profiel moet kiezen, evt met extra talen erbij en er echt je best voor doen.

Ik dacht in de 1e t/m de 3e ook dat ik beter was in talen dan de exacte vakken, maar ik vond de exacte vakken leuker dus heb ik daarvoor gekozen. Nu ben ik blij dat ik dat gedaan heb, dus ik zou vooral kiezen wat je het leukst vind. Daarnaast veranderen de talen na de 3e klas, want dan wordt het minder woordjes leren en meer vaardigheden, zoals schrijven, lezen, luisteren etc. Misschien dat je daar ook goed in bent, maar ik zou gewoon kiezen wat je het allerleukste vindt.

Als je het echt heel graag wilt, gewoon doen en keihard je best doen dat jaar. Maarja, als je denkt dat het je niet gaat lukken dan kan je je ook even gaan verdiepen in studies waarbij talen heel belangrijk zijn. Hotelmanagement bijvoorbeeld dan moet je talen goed beheersen maar ook economie. Dus ik zou er nog even goed over na denken als ik jou was.

Als je nu al moeite hebt met bepaalde vakken, kun je ze beter niet kiezen. Ik had dat ook met een vak, ik dacht dat ik het later misschien nodig zou hebben en koos het daarom. Maar het was zo moeilijk en ik snapte echt helemaal niks, dat ik de motivatie ook niet meer op kon brengen om voor dat vak te leren. Gelukkig heb ik het kunnen laten vallen. (natuurkunde)
dus denk eerst goed na voordat je je profiel kiest, en kies geen dingen waar je nu al moeite mee hebt, lijkt me echt niet verstandig.

Ik zou gewoon NG of NT kiezen, ik heb het namelijk niet egdaan en ik heb er echt spijt van, ik moet nu een extra jaar heel hard werken op de VAVO of mijn droomstudie niet kunnen doen.

Je kunt altijd makkelijker in de vierde nog omschakelen naar EM of CM dan andersom.

Met E&M + C&M kan je ontzettend veel beroepen doen hoor. Mijn ervaring is dat mensen die in de 3e ongeveer een 7 (7 of lager werd afgeraden) hadden voor natuurkunde/scheikunde het in de bovenbouw toch ontzettend moeilijk hadden en de meesten lieten dan ook een vak (meestal natuurkunde) vallen. Als je heel graag geneeskunde wil doen moet je natuurlijk N&G of N&T kiezen, maar vaak veranderd bij veel mensen die keuze nog en ik zou ook eens naar andere beroepen kijken want je zult toch ook altijd een 2e en 3e keuze moeten hebben.

Binnenkort verdwijnt de numerus fixus, dat betekent dat er niet meer geloot gaat worden en dat de universiteit ZELF mag kiezen wie ze toelaten, dat kan inderdaad zijn dat ze alleen mensen nemen die een 8 gemiddeld of hoger staan of dat je een motivatie brief moet schrijven of een hele zware meeloop procedure moet ondergaan, etc.

Je ook hoeft echt niet bang te zijn voor de exacte vakken, die vakken draaien alleen maar om oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Als ik jou was zou ik toch de exacte vakken kiezen, je kan namelijk elke kant op ! Bijvoorbeeld kan je de economische kant op met Wiskunde B zonder ook maar economie te hebben gehad.

P.S. Ik zou je ook wel kunnen helpen met hoe je nou uitstekende cijfers haalt voor die exacte vakken, stuur mij maar een note als je dat zou willen.

Nee, numerus fixus wil zeggen dat er maar een beperkt aantal plekken beschikbaar is. Dat blijft zo. De loting verdwijnt, maar de numerus fixus dus niet.

Oh juist ja, ik zie het ! Overal zeggen ze “De numerus fixus verdwijnt!” wat al erg raar klonk.