Profielkeuze: NLT & kunst B

[i]Heey,

Oke, ik zit dus een beetje in een dilemma wat mijn profielkeuze betreft, ik zal eerst eventjes vertellen welk profiel ik wil doen enzo. (ik zit in 3 gymnasium)

Ik wil dus heel erg graag ng doen met als vakken : scheikunde, natuurkunde, wiskunde b, biologie, filosofie en Grieks. Dit zijn met Engels en Nederlands erbij dus 8 examenvakken, maar ik moet beginnen met minimaal 9 examenvakken (je kan er dan altijd achteraf nog een laten vallen).
Nu is dus mijn dilemma welk vak mijn 9de examenvak wordt en ik zit te twijfelen tussen NLT en kunst B.

Waarom ik NLT zou kiezen? NLT lijkt me leuk omdat je de dingen die je bij natuurkunde, scheikunde en biologie leert in praktijk brengt met onderzoekjes.
Waarom ik NLT niet zou kiezen? Ik zou het niet kiezen omdat ik voor scheikunde en natuurkunde toch wel wat moet doen om voldoendes te halen, het lukt me wel, maar ik moet er wel echt iets voor doen. Ik zou het dus niet kiezen omdat ik bang ben dat het te moeilijk wordt.

Waarom ik kunst B zou kiezen? Kunst Beeldend lijkt me heel erg leuk omdat ik erg veel van tekenen en schilderen hou en hier buiten school en de vakanties niet zo heel veel aan toe kom. Zo heb ik een rede en inspiratie om nieuwe dingen qua tekenen en schilderen te leren die ik anders niet zou doen.
Waarom ik kunst B niet zou kiezen? Ik zou het niet kiezen omdat ik heb gehoord dat de theorie lessen, de kunstgeschiedenis, gortdroge stof is en ik bang ben dat het heel erg saai gaat worden en toch veel tijd in beslag gaat nemen.

Dus doet iemand misschien deze vakken in de bovenbouw en kan mij vertellen hoe ze zijn enzo? :slightly_smiling_face:

Alvast heel erg bedankt!
xxx[/i]

heey

ik kijk eigelijk al heel lang op het forum enzo maar heb nooit een profiel aangemaakt maar toen ik dit bericht dacht. dacht ik toch van ik zal maar even reageren omdat ik zelf NLT doe.

NLT is een best pittig vak en je moet goed zijn met de computer want je werkt best wel vaak op de computer maar zelf vind ik het wel een erg leuk vak

Heel erg bedankt voor je reactie!
Ik vroeg me ook af wat je in een les NLT allemaal doet, want dat beeld blijft nog een beetje vaag bij mij, behalve dat je veel praktijk oefeningen dus proefjes enzo doet.

Ik heb dus serieus nog nooit van NLT gehoord.

het valt wel mee hoeveel stress het oplevert als je goed oplet in de les hoef je praktisch alleen het boek door te kijken. Verder verschilt het per module wat je doet in les enzo, met de eerste module heb je eigelijk alleen maar proefjes daarnaast is het een heel handig vak zelf wil ik graag tandarts worden en lijkt het vak me ook heel handig want je leert vaardigheden die je normaal met geen enkele les leert

Bij ons was nlt supermakkelijk. het was leuk door de combinatie van de vakken en de uiteenlopende onderwerpen elke periode. we hadden modules met opdrachten die we dan moesten maken en inleveren. in de modules staat niet alles duidelijk uitgelegd maar achterin staan veel links met beschrijving enzo. als einde hadden we vaak een keuze opdracht waarin je je ging verdiepen binnen het onderwerp. daar moesten we dan een presentatie over houden. we kregen niet over elke module een toets, dat was wel fijn

@zakdoekjes: wij krijgen wel van elke module een toets maar dan geen keuzeopdrachten volges mij verschilt het ook gedeeltelijk met de scholen hoe er les word gegeven enzo, had ik maar keuze opdrachten dat is veel leuker om te doen ipv van toetsen.

^ Ja dat verschilt zeker per school. er is een groot bestand met alle modules volgensmij en scholen kiezen zelf welke ze geven enzo (volgensmij)

^
zou best kunnen ja aangezien je er ook geen examen voor hoeft te doen alleen tentamens

Dat klinkt wel heel leuk :slightly_smiling_face:

Zijn er ook nog mensen die kunst B doen en informatie kunnen geven over het theorie gedeelte? :slightly_smiling_face:

Ik heb NLT en ik vind het echt één van de leukere vakken. Ik vind het wel pittig, maar zeker te doen. Maar het is een beetje een lang verhaal, maar het komt er op neer dat ik als vierde klasser ( samen met andere vierdeklassers) met de vijfdeklassers NLT volg, dus ik volg een vijfde klas vak terwijl ik in de vierde zit. Het is dus eigenlijk best wel moeilijk, maar ik ben beter in NLT dan in vierdeklas natuurkunde… Ik vind de onderwerpen heel leuk, want die komen veel meer voor in het dagelijks leven en je kan het ook toepassen bij natuurkunde/sk/bio.
Kunst beeldend heb ik niet, maar ik heb een grote hekel aan schilderen/kleien/wat dan ook, dus ja. Je hebt er ook neit zoveel aan vind ik. :flushed:

Bij mij is NLT weer anders, iedere school vult het namelijk anders in, en wij hebben gewoon een aparte 4vwo klas en een aparte 5 vwo en 6vwo. Bij ons zijn de lessen verdeeld in periodes en iedere periode hebben we een bepaald onderwerp waarmee we dieper de stof ingaan, zo hebben we nu medicijnen als onderwerp maar hiervoor Hersenen en leren wat betekent dat we alles over de hersenen kregen.
Vorige jaar moesten we een moord oplossen en aan het eind van dit jaar gaan we een robot programmeren, zelf vind ik dit soort dingen best leuk alleen de biologische dingen wat minder.

Ik vind het niet heel lastig maar dat komt omdat we de opdrachten op de computer mogen maken en opzoeken waardoor het makkelijk wordt. Plus we krijgen geen eindexamen maar wel na iedere periode een schoolexamen dit kan een toets zijn maar ook een presentatie (poster of powerpoint) wel veel proefjes!!

Kuns B weet ik niet maar je kunt er niet heel veel mee later.

Ik heb geen Kunst gehad, maar wel NLT. Ik vond het zelf echt ontzettend saai, maar dat had hoofdzakelijk met de docent te maken. Het maken van de portfolio’s vond ik nooit zo moeilijk, maar de toetsen waren wel pittig. Sommige modules waren interessant, en andere niet. Maar dat houd je natuurlijk altijd.
Een voordeel aan NLT is dat je er geen centraal examen in hoeft te doen. Dit scheelde voor mij zeker!! Je hebt alleen maar schoolexamens.
Ik doe trouwens havo, geen gymnasium/VWO.

Ik doe atheneum en had Nl&t. De eerste twee blokken waren tof; forensisch onderzoek. Vond ik super interessant want daar lag mijn interesse. Daarna ging het over verschillende soorten energie opwekken en over weet ik veel wat. Ik heb 't begin van dit schooljaar (5e) laten vallen. Niet om lullig te zijn maar ik was de enige “normale” Het is echt een nerdvak, bij ons iig. Ik voelde me echt een ei en daarbij vond ik het erg verschrikkelijk saai.