Profielkeuze N&T slim?

Ik zit in 3 havo, en ik twijfel heel erg of ik het profiel E&M moet kiezen of het profiel N&T. Ik weet nog niet echt wat voor studies ik later zou willen doen dus wil het graag zo breed mogelijk houden. N&T is hier natuurlijk hét pakket voor, maar ik ben bang dat ik ga falen in de vierde klas. Mijn cijfers voor het pakket E&M zijn beter dan voor het pakket N&T, maar ik ben bang dat als ik E&M kies ik later spijt krijg. Ook speelt mee dat ik natuurkunde en scheikunde niet als ‘makkelijk vak’ beschouw. Ik had ook gehoord dat juist scheikunde, natuurkunde en wiskunde B veel moeilijker worden in de tweede fase. Mijn cijfers nu:

• wiskunde 8,6
  • scheikunde 7,5
  • natuurkunde 8,2
    Ik zou dan biologie en economie er bij kiezen en een extra vak als vreemde taal. Nu is mijn vraag: zijn er mensen die ook getwijfeld hebben om deze twee profielen? (En wat hebben jullie uiteindelijk gekozen?) En worden scheikunde en natuurkunde echt ineens heel moeilijk?

Heey, ja ik heb getwijfeld tussen NG en EM maar ik ga toch voor NG (met natuurkunde). Ik zou als ik jou was NT doen. Dan kan je hierna alles wat je wilt doen, je hebt dan geen beperkingen meer. En ja, NA wordt zeker veel moeilijker in de vierde. Maar als je discipline, motivatie, doorzettingsvermogen hebt moet het lukken. En je moet NA en SK natuurlijk ook wel een beetje interessant vinden anders heb je gelijk al minder discipline en motivatie voor die vakken. Succes met kiezen, maar als ik jou zo hoor denk ik dat je er later spijt van gaat krijgen als je EM kiest!
xoxo Esther
(je kunt me altijd noten met meer vragen, ik zat in dezelfde struggle als jij :slightly_smiling_face: )

Je hebt trouwens supergoede cijfers. Bij ons op school (ik doe gymnasium) zeggen ze dat gemiddelde Natuurkunde zo’n 2 punten naar beneden gaat in de vierde, maar dat dat ook max is. Vaker 1/1,5 punt. Ik denk dat als je er goed voor werkt, je het prima aankan!

met die cijfers zou je t makkelijk kunnen. en als je wel e&m kiest dan moet je je niet verkijken op m&o, economie en geschiedenis. Vaak wordt e&m onderschat en denken mensen dat het makkelijker is dan bijvoorbeeld n&t of n&g. Dat is dus totaal niet zo. het is maar net waar je goed in bent ! ik kan goed stampen, redeneren, schrijven en economische dnigen. Daarom is e&m voor mij een goede keuze

Ik heb persoonlijk ook veel getwijfeld tussen de profielen E&M en N&T. Uiteindelijk heb ik toch voor het profiel E&M gekozen en ik ben nog altijd ontzettend blij met deze keuze. Je moet er niet naar kijken of je vakken wel of niet aankunt! Probeer erna te kijken wat jóu gelukkig maakt! Persoonlijk had ik altijd een grote hekel aan natuurkunde en scheikunde. Desondanks stond ik destijds voor beide vakken een 8 gemiddeld! Stel dat ik deze vakken toch had gekozen, dan had ik veel uren door moeten brengen met vakken, waar ik een grote hekel aanheb. Hieraan kun je ook al vaak zien of je wel of niet de technische/biologische richting op wilt gaan.

Afgelopen week heb ik me aangemeld voor de studie Rechtsgeleerdheid. Bij alle universiteiten zijn ze er super blij mee dat ik voor het profiel E&M heb gekozen, met als aanvulling maatschappijwetenschappen, Duits en wiskunde B.

Kortom… Kies het profiel waar jij je gelukkig bij voelt! Maak een lijstje met voordelen en nadelen bij beide profielen, praat hierover met je ouders en maak dan een keuze!

Veel succes!:*

Eens met Cynthia. Ik denk niet dat wij deze keus voor je kunnen maken. Ik zou vakken kiezen die je leuk lijkt. Als E&M je aanspreekt doe je dat, en anders NT. Meestal de vakken die je nu leuk vind, vallen goed in de studie die je later leuk vind. Als je het echt niet weet zou ik ook NT kiezen, want je hebt inderdaad prima cijfers. Maar je moet Na/Schk/Wis wel enigszins leuk vinden, anders worden het 2 lange jaren!

Maargoed, voor mij is het misschien makkelijk praten omdat ik in de derde al wist dat ik de gezondheidkant in wou (vwo NT/NG profiel).

Aan je punten te zien zou je NT aankunnen, maar dat weet je eigenlijk nooit. Ik stond een 10 voor natuurkunde en nu nog met veel moeite een 6. Er zijn er ook die een 6 stonden en nu een 5, dus het verschilt heel erg. Wellicht hadden wij in de onderbouw gewoon een makkelijke methode.
Maar het lijkt me belangrijker om te denken waar echt je interesses liggen. Heb je al enig idee wat voor een studie je wilt doen? Vind je economie en geschiedenis überhaupt interessant, of biologie, natuurkunde en scheikunde stukken meer? Ik zou proberen daarop je keuze te baseren.

Bedankt voor de reacties!! Ik wil het liefst na havo nog vwo doen. Opzich vind ik alle vakken wel te doen, maar als ik moet kiezen tussen geschiedenis of natuurkunde, vind ik natuurkunde veel interessanter maar ik zie mezelf later eigenlijk geen technische studie doen. Econometrie lijkt me leuk, en zelfs bij (sommige) economische studies wordt een N-profiel aangeraden(ook bij econometrie) wat ik dan wel apart vind. En hebben jullie ervaring met wiskunde D?

Ik twijfelde serieus over alles. Heb uiteindelijk NT, met biologie (dus ook NG) en als keuzevak economie. Wist namelijk ook totaal niet wat ik wil gaan studeren (nu nog steeds niet) en met deze keuze houd je inderdaad zo veel mogelijk open. Wat je cijfers betreft ga je het denk ik zeker halen, je staat hoger dan ik stond in de 3e en voor mij is het nu ook prima te doen. Veel succes met je keuze!

Edit: Ik heb ook Wiskunde D erbij. Als je daar nog vragen over hebt hoor ik het wel :slightly_smiling_face:

Scheikunde zijn in de 4e en 5e veel berekeningen waar je wel echt je aandacht bij moet houden. Mijn scheikunde toetsen bestaan namelijk vooral uit berekeningen. De overstap van eco havo 3 naar havo 4 is volgens mij niet zo groot maar heb ik geen ervaring mee (tl naar havo gegaan). Biologie is wel veel maar als je leert is dat ook best makkelijk.
Ik denk dat je het allebei goed aankunt! Kies wat jou het beste lijkt. En misschien kun je en extra vak volgen als je de tijd hebt? Dan kan je na de eerste periode nog een vak laten vallen als het je niet bevalt.

Ik heb wiskunde D, maar het probleem is dat ze dat op alle scholen anders mogen doen. Zo heeft het jaar na mij hele andere wiskunde D dan dat ik heb gehad, enkel omdat ze een andere leraar hebben. Als je vragen hebt mag je ze altijd stellen, maar ik weet niet in hoeverre ik je daarmee kan helpen.
Econometrie lijkt me trouwens wel een leuke studie :slightly_smiling_face:

Ik zit ook in 3havo. Ik zou als ik kou was NG kiezen. Je hoeft niet bang te zijn dat je daarvoor in de 4e faalt. Wat ik nu doe is gwn ervoor zorgen dat ik overal voldoende voor sta zodat ik over kan en extra hard m’n best doen voor de vakken die ik voor volgend jaar krijg. Dus de vakken die ik niet doe mogen 6 gemiddeld zijn en de vakken die ik wel doe wil ik graag minimaal een 8 staan. Op deze manier sta je erg hoog voor de vakken die je volgend jaar gaat kiezen en heb je ook meer zekerheid voor deze vakken.

Het ligt eraan wat jij leuke vakken ligt. Als jij goed bent in de technische vakken, maar je vindt ze niks aan, ja dan wordt het lastig in de bovenbouw om je je er lang op te concentreren.

Ik heb nu N&T. Natuurkunde vind ik veel moeilijker geworden: in de derde stond ik een 9.6 voor natuurkunde, nu een 6.4. En die 6.4 haal ik op met verslagen waar ik meestal rond de 8/9 voor haal. Voor de toetsen haal ik rond de 5/6. Er wordt verwacht dat je veel inzicht hebt. Voorgaande jaren was het meer een voorbeeldsommetje uit het boek nadoen.

Scheikunde vind ik daarentegen niet lastiger. Het gaat eigenlijk over dezelfde onderwerpen als vorig jaar: had je vorig jaar één paragraaf over koolwaterstoffen, dan gaat daar nu een heel hoofdstuk over.

Ook heb ik economie als extra vak, maar ik overweeg om het te laten vallen. Het kost heel veel tijd en het is bij geen enkele studie verplicht, ook al is het natuurlijk wel handig bij bepaalde studies. Ik weet toch dat ik niet de economische kant op wil.

Wiskunde D heb ik als mijn tweede extra vak. In 3 Gymnasium stond ik een 9.2 op mijn eindrapport. De leraren raadden wiskunde D aan, ze zeiden dat ik het makkelijk zou kunnen. Het valt mij heel erg tegen. We hebben videolessen en we moeten het huiswerk digitaal opsturen. Ik laat het aan het eind van het jaar sowieso vallen. Het is té lastig voor mij.

Ik zit nu in 3vwo en ga NG kiezen. Ik kies natuurkunde erbij. Ik heb een vraagje, zijn natuurkunde, scheikunde en biologie erg moeilijk?