Profielkeuze latijn of grieks

Hoi meiden. Ik zit dus op het gymnasium en moet over 2 weken mijn voorlopige profielkeuze inleveren. Het wordt een natuurprofiel maar dat is niet zo van belang. Wat kan ik beter kiezen latijn of grieks? Zijn er hier meiden die op het gym hebben gezeten en wat was jullie keuze?
De dichters die ik dan krijg is voor Grieks Herodotus en voor Latijn Ovidius.
Zijn deze lastig of juist makkelijk?
Ik hoop heel erg dat iemand mij kan helpen!
Alvast bedankt :slightly_smiling_face:

ps. ik vind grieks en latijn beide lastig en niet leuk dus dit zal mijn keuze tussen de twee niet makkelijker maken :slightly_smiling_face:

Als je het allebei niet leuk vind, waarom ga je dan niet naar atheneum?

Ik heb Latijn gekozen puur en alleen omdat dat vaker voorkomt in onze cultuur. Het is een enorm handige basis voor de Romaanse talen en daarnaast komen veel termen uit het Latijn. Ook is het wat meer gestructureerd dan Grieks en komt dat heel handig van pas bij het leren van een moderne vreemde taal.

Wel is het vaak zo dat Grieks het minst populair is, wat resulteert in kleinere klassen, meer begeleiding en vaak ook een leukere sfeer (al is dat natuurlijk geen garantie). Daarnaast kun je hier ook wat creatiever omgaan met vertalingen, aangezien het dus minder gestructureerd is.

Waar ben je beter in? Wat vind je het meest interessant? Welke cultuur spreekt jou het meeste aan? Dat is ook van belang natuurlijk.

Ik vond Latijn erg leuk, Ovidius is volgens mij poëzie en ik heb 'm wel eens vertaald in de vierde klas en ik vond dat erg leuk! Plus ik vond de Romeinen wat tastbaarder dan de Oude Grieken qua cultuur, we hebben toch meer Romeinse aspecten overgenomen en dat is toch wat dichter bij huis.

Als je het allebei moeilijk en niet leuk vindt zou ik inderdaad gewoon naar atheneum gaan (tenzij je hetzelfde probleem hebt met de moderne vreemde talen).

Het is inderdaad zo dat Latijn je enigszins een basis geeft voor het leren van Romaanse talen, maar als dat je enige reden is kun je beter gewoon Frans gaan leren. Verder merkte ik bij biologie wel dat ik wat profijt had van mijn Grieks en paar jaartjes Latijn bij het leren van sommige nieuwe termen, maar ook hier geldt eigenlijk dat het niet de moeite waard is om alleen daarvoor een van deze vakken te volgen.

Zelf heb ik voor Grieks gekozen omdat die vrijere manier van vertalen me beter lag. De onderwerpen bij Grieks vond ik ook veel leuker (bij ons waren dat onder andere de Odyssee en Medeia, allebei superinteressant), maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van de keuze van je leraren en de eindexamenonderwerpen. Ovidius vind ik dan wel weer leuker dan Herodotus, maar ga er maar van uit dat de moeilijkheidsgraad ongeveer hetzelfde is.

Als je echt niet kan kiezen maar je ook niet naar atheneum wil gaan, zou ik gewoon lekker gaan voor het vak met de kleinste klassen. Onze Grieks klas bestond maar uit vijf personen (terwijl Latijn denk ik net boven de dertig zat) en dat maakt echt een wereld van verschil. Het enige nadeel is dat je in zo’n klein groepje echt niet meer weg kan komen met slechte inzet haha.

Wij hebben anders met Latijn ook de Medea vertaald. Veel Griekse auteurs werden ook naar het Latijn vertaald en dus kom je over het algemeen in contact met Romeinse en Griekse auteurs.

Klopt wat jullie zeggen over dat ik beter naar het atheneum kan gaan, maar ik ga het niet zomaar mijn hele opleiding hiervoor opgeven. Maar het is inderdaad iets wat ik mijn achterhoofd houd dat als het niet gaat dat ik inderdaad gewoon naar het atheneum ga. Vorig jaar stond ik voor beide een ruime 7 dus waarom dit jaar niet? Ik ga gewoon doorzetten.

Al heel er bedankt voor jullie antwoorden in ieder geval, het zal me zeker helpen de keuze maken tussen Latijn en Grieks <3

Ik doe zelf VWO+ en in de eerste klas had ik Latijn als extra vak genomen, in de bovenbouw heb ik nu nog Latijn en als enige van de vijfde klas Grieks haha, maar ik vind het ook leuk. In feite doe ik dan Gymnasium, maar officieel niet idk.

Kies wat je leuker vindt, met Latijn zijn we nu Livius aan het vertalen, best pittig, en met Grieks Elektra, vind ik zelf leuk! Grieks vind ik wat makkelijker omdat het inderdaad wat vrijer is en minder grammatica over het algemeen. Maar Latijn ligt weer dichter bij huis.

Doe waar je het best bij voelt! Succes (: xx

Ik had Latijn gekozen, omdat ik dan geen grammatica meer hoefde te leren…
Ik heb ook verhalen van Ovidius moeten vertalen en die vond ik zelf heel goed te doen! Daarnaast heb je aan Latijn meer bij vakken zoals Frans en Engels.

Ik heb ook Latijn gekozen, vooral omdat ik geneeskunde wilde doen, en anatomische namen allemaal latijn zijn. Ik heb ook Ovidius vertaald en mijn leraar noemde hem een ‘middel dichter’. Wij deden eerst pure proza (Plinius geloof ik), daarna Ovidius, want dat was al iets meer gedicht en iets abstracter, en daarna Vergilius, wat ook ons examen zou worden, want hij was “echt” dichter zegmaar. Ovidius z’n gedichten zijn dus wel te doen.

Van vrienden hoorde ik wisselende verhalen over Grieks. Sommigen waren er ontzettend goed in, maar 1 meisje heeft haar grieks examen alleen maar op het randje gehaald door elke week een paar uur bijles te nemen in het laatste jaar.

De leraar had het er wel altijd over dat Latijn beperkter was dan grieks, en dat je bij Latijn dus ingewikkeldere structuren hebt (meerdere woorden om een bepaalde tijd van een werkwoord te krijgen, waar je bij Grieks 1 woord voor hebt). Maar met Grieks heb je wel allemaal tijden en vormen van werkwoorden die 1 letter of 1 accent verschillen enzo, en waar je dus echt heel goed moet kijken en lezen, of het bijvoorbeeld vtt is of vvt, want anders vertaal je verkeerd

Ik heb zowel Latijn als Grieks gedaan in de bovenbouw (was een van die nerds die het wel écht heel leuk vond). Beide hebben voor- en nadelen:

Latijn:
+ Meer structuur in de grammatica
+ Meer aansluiting met ‘het dagelijks leven’ (voor zover dat kan hihi)
+ Makkelijker alfabet, hoe onbelangrijk het dan ook lijkt
+ Ovidius behoort bij Latijn inderdaad tot de middenmoot qua moeilijkheid, maar het zijn wel mooie verhalen

• Het niveau ligt ietsje hoger dan bij Grieks omdat je natuurlijk meestal 1 jaar meer Latijn hebt
  • Grotere klassen
  • Ovidius is rasechte poëzie en dat betekent honderdmiljoen stijlfiguren

Grieks:
+ Herodotus is proza, dus minder stijlfiguren. Herodotus behoort tot de makkelijkere auteurs bij Grieks
+ Kleinere klassen
+ Iets lager niveau dan bij Latijn
+/- Minder structuur in de grammatica. Je bent inderdaad vrijer, maar hebt minder houvast

• Werkwoordsvervoegingen e.d. veel vervelender dan bij Latijn
  • Herodotus is erg saai (en dat komt van mij als geschiedenisstudent)
  • Op veel fronten minder toegankelijk

Over het algemeen zou ik Latijn kiezen. Wat ook meespeelt is dat je niet alleen Herodotus en Ovidius zal vertalen 3 jaar lang tot je eindexamen, maar ook veel andere auteurs. Bij Latijn zijn die meestal makkelijker en leuker dan bij Grieks (heb nog steeds een trauma aan Plato). Maar dit is natuurlijk allemaal mijn eigen mening :flushed: Hopelijk heb je er wat aan!

Ik heb Grieks gekozen en tot op de dag van vandaag (zit in de 6e) geen spijt gehad. Op avonden vlak voor een toets kan ik het wel verbranden maar ik vind het het leukste vak wat ik heb! Ik vind de moeilijkheid ook ontzettend meevallen, en eigenlijk iedereen vindt dat wel.
Bij de Latijn mensen verschillen de cijfers heel erg, die lopen letterlijk uiteen van 4en tot 9ens, Bij Grieks ligt iedereen altijd een beetje tussen de 6 en de 8.

De verdeling is bij ons juist zo dat 16 mensen Grieks hebben en echt 9 Latijn, dus bij ons heeft juist de meerderheid Grieks haha. Maar goed mijn advies is vooral: kies wat je het leukste vindt. Nog 3 moeilijke jaren door aan een vak wat je eigenlijk niet leuk vindt is echt verschrikkelijk, dus mocht je het allebei bijna haten zou ik inderdaad naar het atheneum gaan. Succes met kiezen!

Ik had zelf Latijn, maar hoorde altijd van mensen die beide vakken hadden dat Grieks makkelijker was. Veel succes met je keuze!

Ikzelf heb Latijn en in ons leerjaar heeft maar 1 iemand Grieks. Hijzelf vind Grieks daardoor simpeler ( vind je het gek, this gewoon priveles ) maar hij zei dat het ingewikkelder werd en dat hij veel meer grammatica moet leren, bij Latijn heb ik zelf het idee dat we dit jaar niet veel erbij leren en we beginnen al af te ronden. Het verschilt waarschijnlijk per school, ik vond het idee dat we bijna alle grammatica hadden behandeld van Latijn fijn en had daarom daarvoor gekozen aangezien ik er echt niet opzag om nog een groot deel van de grammatica van Grieks te ondernemen. Kies gewoon wat je het meest interesseert als je het beide zo lastig vindt of vraag je docenten of Grieks en Latijn veel moeilijker wordt volgend jaar en wat jullie gaan behandelen qua stof!

Mag ik wel even vragen of je in de 4e zit? Ik zit namelijk nu in de 4e en ik ben 100% zeker dat ik Ovidius moet gaan vertalen en aangezien profielkeuzes meestal in de 3e gebeuren…

Lol, maar atheneum is echt niet “lager” oid. :’)

Latijn lijkt mij persoonlijk wel leuker dan Grieks.

Nee, maar op het gym steek je wel erg veel tijd in de Oudheid en ik had het ook zonde gevonden als dat niet uiteindelijk op m’n diploma had gestaan.

Ik zat met precies dezelfde keuze als jij. Latijn of Grieks, uiteindelijk heb ik mijn lot overgelaten aan random.org en persoonlijk waren dit mijn overwegingen:
Latijn, omdat het ‘beter’ aansluit bij Geneeskunde. Beide talen heb je niet echt heel veel aan dus dat was niet een super goede reden.
Grieks, omdat de verhalen veel leuker zijn en ik stond toentertijd in de 3e een 9 voor Grieks en een 8 voor Latijn.
Uiteindelijk heb ik Latijn gekozen, en ik ben er blij mee maar dat komt puur doordat wij de leukere leraren hebben met Latijn. En mijn vriendinnen van Grieks echt een kut lerares hebben met Grieks.

Als je qua examenschrijvers gaat kijken is Herotodus voor Grieks het moeilijkste dat je kunt krijgen. Maar, ik heb nu ook Livius, en hij is de moeilijkste wat je kunt krijgen voor Latijn en ik sta nog altijd goed voor Latijn dus ik denk niet dat je je daar zorgen om moet maken. Overigens is Ovidius wel te doen.

Grieks is makkelijker qua vertalen doordat je de lidwoorden hebt, maar daar staan héél veel rijtjes en vervoegingen tegenover. Latijn heb je de meeste grammatica al gehad.

Zelf twijfelde ik in de derde klas ook heel erg tussen beide talen, maar ik heb uiteindelijk voor Grieks gekozen. Dit heb ik gedaan omdat ik de taal ‘mooier’ vind dan het latijn, het is meer puzzelen vond ik. Latijn vond ik super saai en de docent vond ik ook niet leuk toen. Dat Herodotus lastig is ben ik het niet mee eens, het heeft weinig stijlfiguren etc, maar je moet even wennen aan bepaalde grammaticale constructies. Zelf was ik nooit echt goed in Grieks (ik haalde zesjes) en ben geslaagd met een 7.8 uiteindelijk. Heel blij nog dat ik toen last minute toch nog geswitcht ben :blush:

Livius is het moeilijkst? Mijn docent zei dat Livius juist 1 van de makkelijkere waren… Cicero was volgens mijn docent 1 van de moeilijkere.

Latijn lijkt mij persoonlijk een heel stuk nuttiger. Latijn wordt, vooral in de wetenschap, nog veel gebruikt.