Profielkeuze: Frans of Duits?

Hoi,

Ik moet heel binnenkort mijn definitieve profielkeuze doorgeven en ik twijfel nog enorm of ik Frans of Duits moet doen.
Ik vind Frans een hele mooie taal, wel lastig maar ik haal meestal wel gewoon zevens. Bij Duits haal ik achten, maar ik heb het idee dat je dit veel sneller leert zonder het vak ook echt te hebben. Ik vind beide talen erg leuk. Allebei kiezen is ook geen optie, ik wil namelijk maw kiezen. Op dit moment nijg ik naar Frans.

Ik kies verder c&m (VWO) met maw, beeldend, ak en Wis A.

Laatst hoorde ik ook ergens dat Duits op een school afgeschaft werd, omdat Duitsers vaak nog best goed Engels spreken en dit niet meer bijzonder en onderscheidend is.
Ik hoor vaak dat leerlingen in de bovenbouw spijt hebben dat ze Frans hebben gekozen. Is het echt heel veel lastiger dan Duits?

Adviezen of ervaringen zijn welkom!

Kies geen maw!! Krijg je echt spijt van. Het is zo veel stof he.
Ik heb beide talen en bij Duits krijg je eigenlijk geen grammatica meer in de bovenbouw. Frans nog wel maar dat is voornamelijk veel grammatica herhalen. Ik vind het allebei prima te doen maar voor Frans sta ik momenteel wel een punt hoger dan Duits en dat is denk ik bij iedereen in mijn klas zo die beide talen heeft.

Dus ja, het is maar net wat je fijner vindt en waar je beter in bent

Ik heb ook allebei de talen en wij hadden grammatica t/m 5vwo. Frans is enorm veel leerwerk bij mij (examenwoordenschat, signaalwoorden) en bij Duits moeten we nu ineens 1000 woorden leren aan examenidioom. Dus bij Frans ben ik veel sterker in tekst en luisteren door m’n woordenschat.
Ik vind Frans persoonlijk fijner.

Hoi! Ook ik heb het cmpakket, met maw, frans en duits. Als ik het vergelijk met de onderbouw, dan zijn zowel frans en duits veranderd. In de onderbouw werd bij vooral woordjes gestampt, nu is bij beiden de grammatica belangrijk. Zelf ben ik taalgevoelig, en heb hier niet veel moeite mee. Let wel, dit is mijn persoonlijke ervaring. Het kan voor jou weer net anders liggen.

Maar, mocht jij talen moeilijk vinden, dan zou ik voor duits gaan. Het zal even wennen zijn, maar bepaalde ‘grammaticatrucjes’ heb je zo aangeleerd. Dan is het verder een kwestie van toepassen. Frans daarentegen is in de bovenbouw veel ingewikkelder, je wordt vrij snel overladen met een nieuwe dosis grammatica. Heb je het ene net door, dan komt het volgende grammaticablok.

Oh ja, verder wordt er bij mij alleen frans literatuur gegeven, - en geen duits literatuur. Vaak is dit een kwestie vaak namen van auteurs en boeken stampen. Je moet het maar even bij je docenten navragen hoe het op jouw school zit.

Hopelijk heb je hier wat aan :slightly_smiling_face:

Duits is vooral belangrijk als je de handel in wil gaan
Frans is vooral belangrijk als je de toerisme enzo in wil gaan
Ten minste, dat is mij verteld

Zeker die Prüfungsvokabeln?

Maw vind ik juist een fijn vak, als je het goed leert, kun je het makkelijk toepassen op toetsen en zo. :slightly_smiling_face:

Yep.

Ik heb Frans, en daar leer je veel meer dan als je Duita zou hebben. Heb ook t gevoel alsof lessen enzo efficienter worden gebruikt. Voor Frans moet je dus wel meer doen, maar je leert veel meer. Dat is het bij ons, komt ook omdat je in de onderbouw alle grammatica van Duits al hebt gehad.

Succes met kiezen!

Ik heb zowel Frans als Duits. Bijna iedereen uit mijn klas heeft spijt dat ze Frans hebben gekozen, ja, dat klopt - maar dat ligt voor een groot deel ook aan mijn strenge en veeleisende lerares denk ik, zij maakt Franse les gewoon erg zwaar. Duits is veel minder veeleisend, veel rustiger, veel minder werk, maar nogmaals komt dat dus ook door de leraar.
Ik vind het moeilijk je echt advies te geven, aangezien ik ook niet kon kiezen haha en dus maar gewoon allebei heb gekozen, maar als je Frans echt lastig vindt zou ik toch Duits overwegen. Frans wordt in de bovenbouw toch pittiger. In de onderbouw stond ik een 8 en nu standaard een 5 à 6 haha.

ik zou duits kiezen

Ik heb duits gekozen omdat ik dat makkelijker vond, maar eigenlijk vond ik Frans veel leuker. Ik had een beetje dezelfde situatie als jij dus, en ik had liever frans gehad nu en denk dat het niet veel moeilijker was geweest. Dus ik raad je aan om frans te kiezen :slightly_smiling_face:

Bij ons op school vond iedereen duits juist moeilijk.
Het is persoonlijk denk ik.
En denk heel goed na over je profielkeuze! Weet je al wat je gaat studeren of voor werk wilt doen later. Daar moet het op aansluiten.
Ik had er namelijk niet genoeg over nagedacht en enorm spijt van mijn profielkeuze achteraf. Ik had een EM profiel en realiseerde me het laatste jaar pas dat geneeskunde mijn roeping was.

Bij ons hebben juist heel veel mensen duits gekozen. Op onze vwo afdeling hebben wij twee duits clusters, en een half frans clustertje, die nogeens is gemengd met 5 vwo. Ik vind duits goed te doen, vond ik altijd al wel, je moet echt kijken wat je zelf leuker vindt, en evt beter kan!

Ik heb Frans gekozen, en ik vind het echt leuk! Ik vind het opzich niet zo heel moeilijk, de grammatica pik je best makkelijk op en woordjes leren lijkt ook steeds makkelijker te gaan omdat je boekjes moet gaan lezen. In tegenstelling tot de onderbouw heb ik het gevoel dat we nu écht Frans aan het leren zijn in plaats van leren hoe je jezelf voorstelt in het Frans. Ik vind Frans gewoon echt een hele mooie taal, maar ik weet natuurlijk niet hoe jij daarop kijkt.

Bedankt voor jullie reacties! Ze hebben me heel erg aan het denken gezet :-).

Ik denk dat de moeilijkheidsgraad van beide vakken ligt aan de school, de leraren, de methoden die er worden gebruikt en het gevoel voor de taal, dus ik denk niet dat het heel veel nut heeft om te roepen dat de het ene vak moeilijk wordt gevonden dan het andere vak.
Ik denk dat dit dus echt een afweging is die je zelf moet maken, maar inderdaad wat sundaymorning zegt, het ligt er ook een beetje aan wat je later wilt…

Vriendin van mij heeft duits, en ik vind wat zei moet doen veel meer en moeilijker. Ik heb zelf frans, en het is vooral veel grammatica, wat ik tot nu heb gehad is vooral herhaling van de onderbouw met bovenbouw stof, dus wat extra dingen erbij.

Het verschilt echt per persoon! Denk aan welke docent je volgend jaar zal krijgen, welke taal je in je hart toch het liefste goed wil kunnen spreken, en welke taal het makkelijkste leest. Je moet namelijk boeken gaan lezen en daar verslagen over gaan schrijven en daar ook over kunnen praten, en als jij bij bijvoorbeeld Duits goed kunt stampen maar geen zin op papier kunt zetten, dan heb jij daar niet veel aan.

En over maw (dat wordt hier door een persoon namelijk afgeraden): Wel kiezen! Het is inderdaad ongelooflijk veel stof, maar als je dat vanaf het begin bijhoudt dan heb je er zo veel aan! Het bevat enorm veel algemene kennis en dat is altijd handig.

Bij mij op school kon je ook geen maw, Duits én Frans kiezen, maar ik had met mijn mentor geregeld dat dat wel kon, en dat ik dan maw met de havo (ik deed vwo) mee deed en dan nog zelfstudie erbij. Misschien kan jij dat ook?

Ik zit zelf in 4VWO en heb duits gekozen. Ik was nooit erg goed in Frans ( stond net een 5.5) dus de keuze was snel gemaakt. Talen vind ik over het algemeen niet prettig, omdat het voornamelijk leerwerk is. Maar bij ons zit het zo:
De hoeveelheid leerstof bij Frans is veel meer (woordjes vooral) en bij Duits dus minder (vind de grammatica wel erg kut, naamvallen). Ken een meisje dat zowel duits en frans heeft, ze stond al iets minder voor frans dan voor duits vorig jaar maar stond tot kort voor frans een 4.9 en voor duits een 8.4. Ik denk dat duits makkelijker is om te leren, vooral als je niet van grote hoeveelheden houdt. En frans is dit jaar wel wat moeilijker dan vorig jaar, terwijl dat bij duits enorm meevalt. Soms baal ik wel een beetje dat ik geen frans heb, omdat ik de taal veeel mooier vind dan duits maar ik ben helemaal niet het type dat lang kan leren (concentratieproblemen) dus duits is dan een betere optie.

Hopelijk heb je hier wat aan!