Profielkeuze EM of NG

Hee meiden!
Ik zit met een probleem, ik zit in de 3e van het VWO en moet binnenkort mijn profielkeuze maken. Ik zit heel erg te twijfelen tussen EM en NG en ik kan eigenlijk geen keuze maken. Ook zit ik nog heel erg te twijfelen tussen Frans en Duits als moderne vreemde taal, en tussen Spaans en filosofie voor mijn keuzevak.
Nou is mijn vraag aan jullie, wat voor profiel met wat voor vakken hebben jullie gekozen, waarom jullie het hebben gekozen en wat jullie er van vinden, het liefst natuurlijk mensen met het profiel NG of EM.
Alvast bedankt!

van de talen zou ik in het verplichte deel duits doen en los Spaans:)

Ik heb NG gekozen, omdat ik tandheelkunde wil gaan studeren. Je kan denk ik dus het beste een keus maken door te kijken naar wat je later wil gaan doen! Ik weet dat dat heel moeilijk is, maar stel dat je EM kiest, dan sluit je dus al een heleboel studies buiten zeg maar. En daarnaast is het natuurlijk altijd goed om te kijken naar wat je leuk vindt en waar je goed in bent!

Ik doe e&m, maar wel op de havo. Welke taal ben je het beste in en vind je het leukst? Ik heb zelf Frans.

idd, kijk wat je later wil worden, wat jij het leukst vindt en misschien ook beter bent dan in andere vakken.
ik zou Duits kiezen, btw

Je moet kiezen waar je goed in bent en wat je het leukst vindt/waar je in de toekomst het meest mee kan.
Ik heb NG omdat ik niet helemaal zeker weet wat ik later ga doen, en ik kan met NG meer keuzes maken dan met EM.

Filosofie is ook mijn keuzevak, maar de manier waarop filosofie gegeven wordt verschilt nog wel eens per school.
Ik heb als taal Latijn en als tweede keuze vak Frans.
Maar ik ben sowieso één van de mensen die schreeuwt dat Duits helemaal niet makkelijker is dan Frans. Maar dat moet je zelf uitmaken.
Duits is grammaticaal veel moeilijker en je moet (bij ons op school) véééééééél meer woordjes leren bij Duits, heel veel idioom. Daar wordt bij ons iedereen helemaal gek van.

Maar ik heb dus NG omdat het meer “wegen open houdt”.
Latijn als vreemde taal (anders zou ik geen gymnasium meer hebben).
Frans als keuze vak 1.
Filosofie als keuze vak 2.
Ik denk dat ik Spaans als extra vak gekozen zou hebben als ik zou kunnen kiezen.
NG vind ik soms wel moeilijk, maar zelf ik (met mijn alpha-brein) kan NG, dus het moet lukken als je goed leert. En als je er goed in bent moet het zeker lukken.

Spaans als keuzevak lijkt me trouwens erg leuk en heb je ook wel veel aan volgens mij! Als je Spaans kiest, zou ik overigens wel voor Duits gaan ipv Frans.

Ja ik heb ook al heel vaak overwogen wat ik later wil, maar het probleem is dat ik hele verschillende dingen leuk vind, ik wil wel iets met rechten doen, maar geneeskunde lijkt me ook heel leuk, of iets met economie. En er zijn niet echt vakken waar ik heel goed in ben, alleen biologie, dat is mijn beste vak, maar daar tegenover vind ik natuurkunde en scheikunde allebei best wel moeilijk en met economie heb ik geen problemen en M&O eigenlijk ook niet, want dat zou ik dan waarschijnlijk wel kiezen bij EM.

ik sta op Duits een 6.1 en op Frans een 6.2 dus daar zit niet heel veel verschil in en ik vind het allebei best wel leuk, alleen vind ik het spreken en luisteren in Frans wel moeilijker, maar de grammatica van Duits juist weer wat moeilijker

Ik zou inderdaad ook wel graag een 2e keuzevak willen, maar daar is mijn gemiddelde jammer genoeg te laag voor, omdat ik een 4 sta op grieks en een 5 op latijn wordt dat daardoor best wel naar beneden gehaald, maar ik denk eigenlijk dat ik ook wel wat meer aan Spaans heb, maar die leraar die filosofie geeft in de bovenbouw zei dat het wel handig is een voorbereidend voor het WO

maar als je economie en m&o niet leuk vindt, dat de-motiveert je ook weer…

Ik was ook héél erg aan het twijfelen tussen EM en NG!!
Ik heb uiteindelijk EM gekozen.
Het zat zo, ik was heel erg geinteresseerd in de studie geneeskunde, en daarvoor moest je natuurlijk NG hebben. maar ik was niet echt heel goed in de beta-vakken, dus ik heb echt na heel veel twijfelen EM gekozen.

Ik heb er niet veel spijt van gehad, want ik EM ook een superleuk profiel en de vakken passen ook bij me.
Verder heb ik duits én frans en ik vind het allebei heel erg leuk, het is wel zo dat bij ons op school je veel meer moet doen voor frans en daar moet je ook maar zin in hebben, dus als je frans niet superleuk vind zou ik het niet kiezen.

succes nog met je keuze,
vergeet niet dat je met NG echt alles kan studeren maar het wel heel pittig is. (ik weet niet hoe goed je bent in de beta vakken)

Ik zou kiezen wat je het leukst vind, ik moet ook kiezen. Ik ga sowieso NG kiezen, met Duits. Ik twijfel alleen nog of ik natuurkunde hou of niet, als ik natuurkunde hou heb ik NG&NT want ik kies ook wiskunde b. Ik kies ook Duits omdat ik heel slecht ben in Frans, ik heb wel advies gekregen om te stoppen met Duits maar voor duits sta ik afgerond een 7 en voor frans een 4 dusja (;

Hmm, als je weinig moeite wil doen zou ik Frans en Spaans samen kiezen omdat het op elkaar lijkt en dus minder leer werk is. Sowieso geen Duits en Spaans, want dat is meer werk.

Je kan bij ons als je echt denkt dat het een slecht idee is nog na de eerste periode wisselen.
Maar je krijgt in de bovenbouw een BINAS, dat moet je ook even in gedachte houden (en een grafische rekenmachine olé).
M&O heb ik geen verstand van, maar ik hoor van jaargenoten dat het heel veel leerwerk is.
Probeer anders eens te overleggen met je vakdocenten?
Frans spreken is een kwestie van oefenen en het zelfde geldt voor luisteren denk ik. Maar ik luister zelf veel Franse muziek/film etc. Maar ik heb ook een pesthekel aan naamvallen.

Je moet kijken waar je het best nog 3 jaar mee door kan gaan.
Ik ben ook rete slecht in Natk/wisk/scheik maar sta voldoende (wisa 6, scheik 7, natk 7) dus het hangt er maar net vanaf.

Ik zou Grieks dan sowieso laten vallen, en filosofie… Tsja, het is bij mij op school veel werk. Veel lezen, veel schrijven voor toetsen, flinke lappen tekst. Maar je moet het er voor over hebben, het is wel leuk vind ik.

nee ik vind economie en M&O ook leuk hoor! ik denk dat dat me juist meer interesseert dan scheikunde en natuurkunde. Ik denk dat ik sowieso nog even een gesprek met mijn decaan ga aanvragen, ik heb al vaker een gesprek gehad met mijn mentor maar zij dringt heel erg aan wat zij wil en dat vind ik niet erg fijn.

Hoe kun je in de derde al m&o hebben? Dat is toch pas vanaf de vierde? Ik heb zelf m&o en vind het een saai vak haha.

SOWIESO natuurkunde houden bij NG/NT, anders heb je niks meer aan je profiel! Bijna alle studies (waarvoor je met NG geschikt bent) eisen dat studenten natuurkunde hebben gehad op de middelbare school!

ik was sowieso al van plan te stoppen met gymnasium, aangezien mijn cijfers :stuck_out_tongue: ja dat is inderdaad waar, weet je ook of het een beetje op geschiedenis lijkt qua leerwerk?

Ik heb zelf e&m gekozen (en daar kwam uiteindelijk c&m automatisch bij? :p). Ik wilde zelf ook eerst een N-profiel doen, maar dat heb ik niet gedaan omdat ik het leuker vond om dingetjes te lezen enzo (geschiedenis en economie zijn vooral lezen) en ik vond het dan weer minder om de hele tijd opgaves te maken (natuurkunde, scheikunde etc.) Ook had ik zelf een grote hekel aan biologie, dus vandaar; E & M :slightly_smiling_face:. Verder zou ik kiezen voor Duits als je nu al weet dat je minder goed bent in luister/leestoetsen, want die zijn over het algemeen makkelijker dan bij frans :wink:
Succes met het maken van je keuze ! :slightly_smiling_face:

Je moet een beetje afwegen in wat voor jou moeilijker is: economie en vakken als geschiedenis of scheikunde, natuurkunde en biologie. Biologie in de onderbouw is ook echt niet meer wat het wordt, maar het valt wel te doen. Maar hou er rekening mee dat biologie sowieso minder leuk wordt.
En verder, tja. Ik had als talen denk ik wel Spaans en Frans gekozen, want ik ben dramatisch met Duits. En op dit moment is mijn niveau Frans lezen en schrijven het hoogste van de Frans clusters in mijn jaar (ben ook blijven zitten, maar dan nog gaat het me wel redelijk af).

Kan je ook niet iets kiezen als E&M met biologie en eventueel natuurkunde of scheikunde dan?