Profielkeuze: Economie / M&O / Muziek ?

Hee allemaal!

Ik heb een probleem. Dit jaar heb ik mijn profielkeuze moeten maken. Dit werd mijn profiel:

vwo / NG

• basisvakken -

Wiskunde B
Biologie
Natuurkunde
Scheikunde

keuzevakken: economie en M&O

Onze school is verder een beetje raar: nadat we onze profielkeuze moesten doorgeven, kregen we ineens muziek. Dit hadden we alleen in de brugklas gehad, dus het kwam niet echt in me op om het als keuzevak te kiezen. Bovendien wilde ik graag economie en m&o doen. Nu werd me na het maken van mijn profielkeuze duidelijk dat ik muziek écht heel leuk vind. Zeker omdat ik al zo’n zwaar pakket heb, lijkt het me leuk om er ook iets creatiefs bij te doen. Maar dan moet ik economie of m&o laten vallen (er zijn maar max. 2 keuzevakken, en ik ben ook niet van plan om voor 3 keuzevakken te kiezen haha)

Nu is het nog mogelijk om mijn profielkeuze aan te passen, al kost dat wel veel moeite, maar het is mogelijk. Wat zouden jullie doen? Hebben jullie ervaring met muziek / economie / m&o in de bovenbouw?

Ik weet dat economie wat algemener is en wat meer beredeneren, dat lijkt me goed om te weten om alle wegen open te houden. Bovendien is economie bij sommige studies naar mijn idee wel verplicht en m&o niet.

M&O is vgm meer rekenen en het lijkt me handig omdat ik later misschien een eigen bedrijf wil starten. Maar is dit dan echt noodzakelijk, of is het ook mogelijk om dan later de basis later aan te leren? De meesten verklaren me al voor gek dat ik 2 ‘economische’ vakken doe ofzo, idk waarom maarja boeit me niet echt :slightly_smiling_face: Ik hoor wel van verschillende kanten dat je meer aan M&O hebt dan aan economie, wat ik me dan niet echt kan voorstellen aangezien economie zo breed en belangrijk is in de wereld momenteel. Maar dat is het bedrijfsleven ook weer. Ik kan niet tussen die twee kiezen…

Muziek lijkt me heel leuk, theorie vind ik niet heel erg, behalve muziek geschiedenis… Geschiedenis is niet mijn ding. Hoe groot is het aandeel van muziekgeschiedenis in het vak muziek bij jullie? Ik moet wel zeggen dat ik ook al piano speel, maar het lijkt me leuk om ook meer te weten van muziek en andere instrumenten te proberen. Maar is het dan weer niet overbodig als ik zo graag M&O en economie wil? Dan zou ik misschien toch de les die ik echt oprecht leuk vind moeten laten gaan…

Wat mijn ouders betreft, ze zijn voor economie en m&o, maar als ik echt muziek zou willen, houden ze me niet tegen ofzo.

Wow, lang bericht is het geworden… Zoals je ziet heeft alles zijn voor en nadelen, waardoor ik het echt niet meer weet haha. Was economie en m&o maar een vak zoals nu in de 3e :frowning_face:

Ik denk dat ik alle informatie wel heb gegeven die ik kon geven :slightly_smiling_face:

Hopelijk kunnen jullie me helpen bij mijn keuze!

xxx

Bij mij op school doen alle mensen die m&o doen sowieso ook economie, dus het is niet raar als je beide hebt.
Persoonlijk lijkt het me niet per sé noodzakelijk om economie gedaan te hebben als vak als je later een eigen bedrijf wilt starten, je hoeft niet eens economie gedaan te hebben om economie te studeren later geloof ik.
Als je wel béta aangelegd bent en dus niet zoveel moeite hebt met biologie (dat wordt wel heel scheikundig vanaf nu), scheikunde, natuurkunde, en wis B (dat moet je niet onderschatten, het wordt echt pittig) zou ik denk ik wel kiezen voor economie en m&o, en dan muziek buiten school doen (een instrument leren bespelen ofzo of in een orkest gaan).
Een NG profiel is wel van zichzelf dus al best zwaar, en economie en m&o is dus wel een flinke schep erbovenop. Als je iets ‘relaxters’ wilt nemen zou ik ipv m&o muziek kiezen. Het is wel echt fijn om op zo’n ‘leervakkendag’ een beetje te kunnen ontspannen met muziek.
Een derde optie is om te kijken hoe het gaat met m&o en economie, en als het te veel wordt later nog m&o te switchen voor muziek. Bij ons op school kon je iig het eerste halfjaar tot jaar nog makkelijk keuzevakken wisselen in je pakket.

Bedenk wel dat muziek niet alleen maar leuk liedjes zingen is. Het praktijk gedeelte is leuk en ontspannend, maar het theorie gedeelte is best pittig.
Ik kon al noten lezen en had een heleboel termen en bijvoorbeeld intervallen al een keer gehad, maar mensen die bijvoorbeeld gewoon zichzelf gitaar hebben leren spelen, hadden er echt veel moeite mee.

Ik vond het wel echt heerlijk om muziek te hebben als eindexamenvak. Het was één van mijn makkelijkste vakken en we hadden een superleuke groep waar we (na vier jaar) nog ieder jaar een reünie mee hebben.

Ik zou voor muziek kiezen, maar ik studeer dan ook kunst en ben vierduizend procent voor de kunst en geen beta haha.

Het wordt ook een van de eerste twee opties: of gewoon mijn profielkeuze zo houden, dus met economie en m&o, of ontspannen met muziek. Dat is echt iets dat ik heel leuk vind om te doen, alleen speel ik wel al piano. Toch is dat ook weer anders, bij muziek heb je de kans om samen te spelen.

De derde optie is bij ons op school helaas niet mogelijk: het is niet mogelijk om te switchen. Als het echt niet goed gaat met een bepaald vak, dan mag je dat laten vallen maar het is in principe de bedoeling dat je in de vakken die je nu kiest ook eindexamen doet.

Ja dat snap ik, wij hebben ook al wel wat theorie gehad. Als ik het zou doen doe ik het om het praktische gedeelte, het samen spelen, nieuwe instrumenten leren bespelen, een concert organiseren op school, dat soort dingen. Het lijkt me een hele hechte groep omdat je allemaal wel iets doet dat je leuk vindt, dat zei onze muziekleraar ook. De algemene theorie vind ik niet zo erg. Wat me tegenhoudt is het feit dat ik economie en m&o ook belangrijk vindt, en de verdere theorie: hoe zit het met geschiedenis? Daar zie ik wel tegenop, veel lange teksten over elke muziekstijl enzo… Is het het waard voor iemand die niet erg goed is in lappen tekst leren?

Muziekgeschiedenis hadden wij echt maar heel kort en daar lag absoluut niet de focus op. We moesten meestal een hoofdstuk per week lezen en dan ging het meer over de theorie van dat hoofdstuk dan de muziekgeschiedenis, dus daar zou ik me helemáál geen zorgen over maken haha

Mensen met muziek bij ons hadden zowel praktijk, als toetsen voor muziek en dan ook nog kunst algemeen (kunstgeschiedenis). Ik zou in elk geval even goed nakijken hoeveel tijd je daarmee kwijt bent, want als je het alleen doet omdat je het leuk vind verlies je misschien de motivatie omdat je het verder voor studies niet nodig hebt.

Ik zou geen m&o doen als je geen economie hebt. Dus als je 1 van die 2 wil kiezen zou ik gaan voor economie.
Zalf had ik economie, muziek en M&O allemaal in m’n pakket zitten, ik vond M&O en economie erg leuk, muziek vond ik niet zo leuk. Ik zou je aanraden alleen muziek te kiezen als je zelf een instrument kan bespelen en/of goed kan zingen. Bij ons moest iedereen ook solo-zingen, ik weet natuurlijk niet of dat op jouw school ook zo is, maar ik zou er eigenlijk wel een beetje vanuit gaan. En bij muziek krijg je inderdaad ook theorie!

Ik zou sowieso economie kiezen boven M&O, tenzij je echt iets met het bedrijfsleven wilt doen.

Ik zou toch voor de combi eco/m&o gaan, want als je niet van kunstgeschiedenis houdt gaat sowieso 1 heel jaar van muziek verschrikkelijk worden. Ook is het gewoon VWO niveau, dus net zo moeilijk als je andere vakken. In een kunstvak gaat wel erg veel tijd zitten dus hou daar ook rekening mee, het is misschien wel doen, maar in verhouding krijg je het dan even moeilijk als dat je M&O/economie kiest. Daar komt bij dat als je echt iets in het bedrijfsleven wil doen, je meer aan m&o hebt denk ik, al is muziek ook niet compleet nutteloos…

Als je toch muziek wil kiezen, zou ik M&O links laten liggen, want zonder economie wordt dat vaker als lastig ervaren