Profielkeuze (diergeneeskunde)

Al mijn hele leven lang wil ik dierenarts worden. Ik doe nu 3VWO, maar dit gaat matig. Vooral economie lukt me niet zo goed. Binnenkort moet ik mijn profielkeuze maken, en het diploma van VWO met scheikunde, biologie, wiskunde A of B en natuurkunde geven hier toegang tot. Ik vind vooral biologie heel interessant en scheikunde vind ik ook leuk.

Nu zit ik met een best groot probleem → natuurkunde lukt gewoon niet zo goed. Het laatste proefwerk heb ik verknald en ik sta nu een 5,7.

Voor wiskunde sta ik een 6,6 (weet nog niet precies of ik A of B beter kan), biologie 8,0. Op mijn school moet je ook, wil je NG met natuurkunde gaan doen, 13 punten bij elkaar staan, en ik sta er nu dus maar 12,3. Ik wil echt heel graag diergeneeskunde gaan studeren, en wil hiervoor ook wel bijles natuurkunde etc. gaan nemen, maar ik ben ook bang dat ik het gewoon op de bovenbouw niet gaan redden.

Ik heb ook al gekeken voor studies met NG & aardrijkskunde, maar dit lijkt me allemaal niet interessant.

Mijn vraag is nu dus; lijkt het jullie verstandig om natuurkunde met moeite te doen en met bijles, of het op te geven.

zeker niet opgeven! je geeft aan dat je dit al je hele leven wilt. ik zou me echt niet zo makkelijk uit het veld laten slaan als ik jou was hoor! gewoon bijles nemen en doen wat je kan doen om je natuurkunde cijfer op te halen daar een 6-6,5 of zo. Het is echt niet onmogelijk!

Dit ja!

Inderdaad bijles nemen en niet zomaar opgeven. Je zou aardrijkskunde in je profieldeel kunnen kiezen, en dan natuurkunde als 2e keuzevak. Dan kan je natuurkunde altijd laten vallen als het echt echt echt niet lukt in de bovenbouw.

Onthoud wel dat je in de vakken die je hebt gekozen, wel examen moet doen. Als je het nu al moeilijk vind, hoe zou het dan straks met je gaan in de 4e. Daar gaan ze echt dieper in de stof.

Ik heb er ervaring mee, zit nu in de 4e met natuurkunde in mijn profiel en het gaat op dit moment ook niet al te geweldig. Ik heb ook bijles maar op een gegeven moment moet je het toch allemaal zelf doen. Ik wil je echt niet demotiveren, maar ik waarschuw je alleen.

Als je in de 3e al op je tenen loopt, wordt het alleen nog maar problematischer later. Niet om je af te schrikken maar dat moet je je wel goed beseffen. Omdat je zegt dat je echt al je hele leven dierenarts wil worden, zou ik nu al bijles nemen voor de vakken waar je slecht voor staat die je voor volgend jaar kiest. Kijk of je met bijles het wel redt om voldoendes te halen.

Bedenk je ook dat er een numerus fixus geldt voor diergeneeskunde als je deze studie in Nederland wilt doen. Hoe slechter je cijfers, hoe kleiner je kans om toegelaten te worden. Het kan makkelijk dat je ineens het licht gaat zien/knop om gaat/kwartje valt en van 5jes naar 8en schiet (ik ben het levende bewijs hiervan qua scheikunde: van een 5 naar een 9. En ik ben van een 1 voor wiskunde naar een 6 gegaan), maar mocht je toch rond de 6 blijven hangen moet je naar mijn mening wel bereid zijn om in het slechtste geval uit te wijken naar België, want wees eerlijk met een 6 zijn je kansen nu eenmaal niet optimaal (ik heb geen idee wat je kans dan is, hij is niet 0 in elk geval. Het ligt er ook aan hoeveel mensen zich inschrijven).

Stel jezelf de vraag of je de rest van je leven spijt zou hebben als je het niet geprobeerd had om diergeneeskunde te doen. Zo ja: Doen met die hap, nee heb je en ja kun je krijgen. In het slechtste geval ben je 1 of 2 jaar kwijt. Niks is erger dan je hele leven spijt hebben over de baan/studie/baanrichting die je de rest van je leven gaat uitvoeren.

Ik zou wel natuurkunde er bij pakken. Mocht je niet binnengelaten worden bij diergeneeskunde, of je komt er de komende paar jaar achter dat het toch niet precies is wat je wil, kom je met natuurkunde in je N&G profiel zó veel meer opleidingen binnen dan zonder

Ja inderdaad, N&G/N&T zonder natuurkunde is bijna niks waard helaas.
Je moet examen doen in de vakken die je kiest ja, maar je hoeft niet per se voor alle vakken een voldoende te halen op het examen. Daar zitten regels aan verbonden enzo, maar als jij bijvoorbeeld voor biologie een 7 haalt, en voor natuurkunde een 5, dan compenseert dat en kun je gewoon slagen (mits je voor de andere vakken wel een voldoende hebt). Of althans, zo was het vorig jaar toen ik examen deed. Weet niet of ze dat de komende 3 jaar nog gaan/kunnen veranderen