Profielkeuze CM of NG

Ik zit nu in de derde klas in VWO.
En ik moet dit jaar mijn profielkeuze kiezen, maar dat vind ik heel erg moeilijk! Ik heb vanaf het begin al gedacht ik wil CM kiezen, want ik ben wel redelijk goed in talen, maar ik zit nog te twijfelen wat ik later wil gaan studeren: of het wordt dierengeneeskunde of toch meer richting de communicatiewetenschappen etc. Als ik nu dus voor CM kies, kan ik dus geen dierengeneeskunde studeren, maar die vakken zoals Natuurkunde, Scheikunde en wiskunde liggen mij niet heel erg. Biologie wel. Ik ben erg bang dat de exacte vakken in de vierde een stuk moeilijker worden en ik het niet ga halen…
Hebben jullie nog tips?? :wink:

Met communicatiewetenschappen word je met elk profiel toegelaten toch?

Klopt, ik zou beter NG kunnen doen omdat ik nog twijfel, maar ik sta best slecht voor de exacte vakken en dan is er een kans dat ik het niet ga halen… :frowning_face:

Dan heb je 2 keuzes lijkt mij, je kunt het proberen en dan zul je echt hard je best moeten doen en bijlessen moeten nemen, of je gaat voor CM, want dat ligt je meer

Ja, ik heb inderdaad twee keuzes: Alleen om NG te mogen doen moet ik voor de exacte vakken een 7,0 staan en dat wordt erg moeilijk. Als dat me zou lukken is het ook nog eens de vraag hoe moeilijk natuurkunde in de 4e wordt, dat is voor mij toch wel het moeilijkste vak. Dus stel ik haal het niet, zal ik voor CM moeten gaan…Alleen misschien wil ik wel geen dierengeneeskunde studeren, en heb ik straks die moeite allemaal voor niets gedaan :flushed:

Ik heb zoiets: Als je echt wil, lukt het je.

Ik was een ramp in wiskunde, maar uiteindelijk havo afgerond met en 7 voor mijn CE. Puur omdat ik het wilde en elke week twee uur bijles had.

Nc

Ja, misschien moet ik er ook gewoon voor gaan en nu gewoon goede cijfeds halen en daarna gewoon kiezen voor een studie, met NG kan ik namelijk bijna alles.

Ik moet dit jaar ook kiezen wat ik ga doen. Ik zit ook in drie vwo dus kan je ook niet vertellen of natuurkunde moeilijker gaat worden. Ik denk dat je moet kiezen waar je het meeste plezier in hebt , want school moet toch ook leuk blijven. Ik zou gaan kijken naar de vakken die je leuk vindt (maar dan wel echt het vak zelf leuk vinden en niet om de docent). Als je dan toch echt NG leuker vindt. Zou je naar de docent van scheikunde en natuurkunde kunnen gaan en vragen of hun denken dat jij het volgend jaar aankan. Zeggen hun van niet. Dan moet je jezelf gaan afvragen wil ik zo graag dierengeneeskunde gaan studeren dat ik daarvoor heel veel moet studeren (of als je het niet haalt een jaar overdoen). Of ga ik voor CM, waar ik geen dierengeneeskunde mee kan studeren, maar wel veel andere studies mee kan doen.
Ik hoop dat je er uit komt. ~xxx~

Ik zit momenteel in 5v en heb als profiel NT. Op elke school is de overgang tussen onderbouw en bovenbouw anders dus vertel ik je hoe mijn klas de overgang heeft ervaart.

1. Er zijn van die uitzonderingen die echt hun uiterste best deden om het te halen ondanks dat het heel zwaar was voor hun, die staan nu allemaal voldoende maar ze halen het maar net. Als je weet dat je de motivatie niet hebt om het 3 jaar lang vol te houden, is de kans groot dat je cijfers daar echt onder gaan lijden.
  2. Er zijn ook mensen die elke week bijles krijgen voor Wiskunde en Natuurkunde en nog onvoldoendes halen ondanks al het werk die ze erin stoppen, ze doen oprecht hun best maar het gaat op dit moment best slecht met ze en ze gaan het dit jaar misschien net wel of totaal niet halen. Waarschijnlijk wordt het moeilijk voor ze als ze het examenjaar ingaan. Ze wisten waar ze aan waren begonnen en hebben de gok genomen, ze stonden ook in de 3e niet al te best voor die vakken.
  3. Natuurkunde wordt echt moeilijker, de stof gaat dieper in en het is puur inzicht allemaal. Dit geldt ook voor wiskunde. Scheikunde is ook moeilijker geworden maar de moeilijkheden zitten vooral in natuurkunde en wiskunde. Biologie was voor onze klas in de 4e te doen, maar ze hebben allemaal moeite met het vak op dit moment in de 5e. Ze halen allemaal net een voldoende aangezien de stof echt heel diep is in de 5e. Zelfs de mensen die voorheen 8en halen, hebben heel veel moeite met biologie.
  4. Dit klinkt waarschijnlijk net alsof NT en NG een ramp is, en dat het beter is om CM te kiezen maar… dat ligt per persoon. Misschien snap je in de 4e alles van natuurkunde en wiskunde en etc, dat is mogelijk. Als je er echt voor gaat denk ik dat je best zou kunnen slagen, alleen ik wil je waarschuwen dat het oprecht niet makkelijker wordt en dat het elk jaar moeilijker wordt. Ik kan dan wel zeggen dat als je er echt voor gaat dat het lukt, maar bij ons is dat niet zo. Ik laat je alleen de realiteit zien en hoop dat je het niet gaat onderschatten zoals sommigen het bij ons deden.

Je kan me altijd meer vragen stellen over 4v als je wilt! Laat je ook weten wat je uiteindelijk heb gekozen?

Als je nu niet voor NG maar voor CM kiest, kan je altijd nog later deelcertificaten gaan halen. Dit kun je via het staatsexamen doen of via een vavo school. Dus dan kan je de vakken die je mist voor NG halen, dus zo’n ramp is het niet als je later toch bedenk voor NG te willen gaan.

Ik ben het eens met Tinkerbell. Een vriendin van mij had eerst ook CM gekozen, maar heeft dit veranderd naar NG omdat ze niet zo goed wist wat ze wilde studeren en ze het idee had dat je met NG meer kan. Nu stond ze er al net aan voor met die vakken eind derdeklas. Nu is het zo dat ze keihard werkt voor de exacte vakken en daar dan met geluk een 5,5 voor haalt (en dus niet voldoende scoort), maar ze ook veel minder tijd kan stoppen in vakken waar ze beter in is om het te kunnen compenseren. Naar mijn mening moet je echt de aanleg voor NG hebben.
Ikzelf had hetzelfde als jou en heb toen EM gekozen. Dit past nu juist heel prima bij mij waardoor ik hoog scoor zonder veel te hoeven doen. Ik heb het destijds met de decaan overlegd. Misschien ook een idee om dat te doen?

Bedankt allemaal voor de goede tips!

M123, ik zou graag willen kiezen voor NG omdat ik dan dierengeneeskunde zou kunnen studeren, dus niet omdat ik het leuk vindt en dat vind ik heel moeilijk omdat ik natuurlijk het liefst iets doe wat ik leuk vind😔en ik natuurlijk ook niet weet of ik het ga halen. Ik denk dat ik de gok maar moet wagen omdat het voor elk persoon verschillend is, zoals Ching ook zegt. Voor de een is het echt een uitdaging en voor de ander een stuk makkelijker. Het is inderdaad een goede tip om met mijn docenten erover te praten, met mijn decaan heb ik binnenkort ook een gesprek.
Tinkerbell en Ultraviolet, daar ben ik dus bang voor, dat ik er te weinig inzicht voor heb. Ik zal volgend jaar ook bijles gaan nemen sowieso maar dat bepaald natuurlijk niet dat ik goede cijfers haal. Ik heb zeker genoeg motivatie om het te doen, dus daar ligt het dan in iedergeval niet aan. Ik denk dat ik er echt zelf achter moet komen en er is zelfs een kans dat ik NG niet mag doen omdat ik nog geen 7 sta, maar een 6.

Dus iniedergeval bedankt voor jullie tips, ik denk dus toch dat ik NG ga kiezen als voorlopig advies en als ik dat niet red CM en dan eventueel later nog doorleren om geneeskunde te kunnen doen😇

Ik zou inderdaad ook NG kiezen! Ik zit zelf in 5 gymnasium met NG/NT profiel.
Natuurkunde wordt nog wel echt veel moeilijker, ik haal zelf dan ook (zonder bijles of iets) altijd net wel of net niet een voldoende. Nu zit ik op het gymnasium dus bij ons zijn de toetsen zelf nog wat moeilijker dan bij het VWO (niet om op te scheppen hoor hahaha had t liever anders gezien) maar de stof is hetzelfde als bij het VWO. Biologie wordt niet persé moeilijker, het wordt vooral meer. Je moet leren goed en volledig te antwoorden op vragen en heel veel dingen tegelijk toe te passen. Maar als je nu goed bent in biologie en je staat er goed voor dan lukt dat je echt wel prima.

Wat heb je uiteindelijk gekozen? :slightly_smiling_face: