Profielkeuze - CM of EM?

Hey iedereen,

Ik zit in de 3e van vwo en ik moet binnekort een profiel gaan kiezen.
Maar ik zit heel erg te twijfelen tussen EM & CM.
Waarschijnlijk wil ik CM gaan kiezen omdat ik wiskunde bestwel moeilijk vind. Alleen als ik CM kies heb ik kunstvakbeeldend. Want dat zit bij onze school dan in het pakket. En ik vind tekenen en schilderen wel leuk enzo maar dingen als film vind ik soms toch wel lastig. Doet een van jullie misschien kunstvak beeldend en hoe vinden jullie dit? Ook heb ik het gevoel dat ik veel dingen uitsluit als ik CM ga doen. Want ik wil CM gaan doen met: ak, gs, kunstvak beeldend, duits en frans. Alleen economie zou ik eigenlijk ook wel willen doen alleen ik ben bang dat dit te moeilijk is. Doet een van jullie misschien economie & is dit ook veel rekenen of niet? En is wiskunde C iets makkelijker dan wiskunde A? Dit was mijn vraag.

Xx

Ik weet wel dat wiskunde C makkelijker is dan wiskunde A, omdat daar 2 hoofdstukken van wiskunde A ontbreken ofzoiets? (ik ben naar Havo gegaan door wiskunde dus upje voor jou)

Ik heb een N&G profiel met als keuzevak economie. Ik vind zelf wiskunde heel erg moeilijk, maar omdat ik geneeskunde wil doen heb ik toch N&G gekozen. Ik vond economie in de derde ontzettend moeilijk, maar stond er toch best goed voor (nadat ik was blijven zitten) en nu vind ik economie heel erg makkelijk en sta ik er een 8 voor. Het is gewoon dat het je moet liggen. Maar bij economie is het wel veel rekenen, maar het zal niet veel moeilijker worden dan
X = a/b x 100
Net zoals je percentages berekend enzo. Maar ik zit zelf in klas 4, dus weet niet of het veel moeilijker word.

Haha thankyou :slightly_smiling_face: Ik vind wiskunde ook echt een moeilijk vak en misschien scheelt het wel en is wiskunde C wel iets makkelijker door die 2 hoofdstukken.

Ik had CM profiel met Economie en BV en alle talen en wiskunde A.
Dus ik had een gemengd profiel ^^ EM/CM

Dat lijkt me ook wel handig, alleen bij mij op school kan dit helaas niet :frowning_face:

Mag ik vragen wat precies het verschil is?
Met EM heb je toch economie erbij, en CM niet?
Of zijn er meer verschillen?

Ik heb ook EM/CM en economie is wel moeilijk, maar je hebt dan wel veel meer mogelijkheden voor een vervolgstudie!

Heey, ik moet ook kiezen zit in de 3e van VWO. En ik denk dat ik EM ga kiezen, omdat veel mensen zeggen dat je daar meer mee kan doen later dan met CM. Bij mij zit kunstvak beeldend er trouwens ook bij, ik vind het ook lastig, maar moet helaas:( En over economie zeggen ze dat het best makkelijk is. Ik heb een paar dagen geleden mijn profielkeuzebrief ingevuld, ik kies dus EM met Duits, Frans en Wiskunde B. :wink:

Het verschil is bij mijn school maar dit is denk ik ook anders bij sommige scholen. Is dat je bij EM zoiezo economie hebt en wiskunde A & bij CM kun je wiskunde A of C kiezen en je hebt kunstvak beeldend (en kun je daarvoor in de plaats vaak ook kiezen uit tekenen of muziek) en je kunt economie erbij kiezen. Maar bij ons op school kun je bijvoorbeeld geen EM doen met wiskunde C. En geen CM zonder kunstvak beeldend.

@dontxworry, bij ons is dat ook zo inderdaad! En je kunt met e&m ook wiskunde B kiezen, maar dat wordt bijna nooit gedaan.

bij mijn school was het zo dat wiskunde A en wiskunde C het eerste halfjaar niet verschilden. vraag of dat bij jouw school ook zo is, want als dat zo is en je blijkt ineens toch niet zoo slecht te zijn in wiskunde dan kan je het weer om laten zetten naar wiskunde A

Ikzelf zit nu in 6vwo en ik heb in de 3e met precies hetzelfde probleem gezeten. Uiteindelijk heb ik voor C&M gekozen omdat mij wiskunde A werd afgeraden. Hiernaast heb ik 4 talen, economie, m&o, gs en ak. Wiskunde C lijkt totaal niet op wiskunde A, alleen het gedeelte statistiek (wat je later bij een universitaire studie vaak nodig zult hebben) komt veel overeen met wiskunde A. Ikzelf dacht dat wiskunde C heel gemakkelijk zou zijn maar dat valt nog best tegen, wiskunde C is veel abstracter dan de wiskunde die je in de eerste 3 jaren vwo hebt gehad, dus het ligt er maar net aan of je denkt dat je hier gevoel voor hebt. Aan de andere kant sta ik wel een 7 nu (wat me met wiskunde A denk ik nooit gelukt was)… Spijt heb ik er nooit echt van gehad dat ik wiskunde C gekozen heb, maar het heeft er wel voor gezorgd dat je tot een groot aantal universitaire studies niet gelijk in mag stromen, vaak moet je dan eerst een wiskundetest maken of iets dergelijks. Misschien is het dus handig als je eerst kijkt wat je eventueel straks wilt gaan studeren en of je daar wiskunde A voor nodig hebt om gelijk toegelaten te worden… In dat geval zou ik namelijk voor wiskunde A gaan, en dus ook E&M. Wat economie betreft is dit in combinatie met wiskunde C met enige inzet goed te doen. Enkele onderwerpen vond ik heel wiskundig, maar dat was maar een klein gedeelte van het geheel waardoor de rest ervoor zorgt dat je alsnog goede cijfers kan halen als wiskunde je niet zo goed ligt! Ik hoop dat je er wat aan hebt! (:

Ik wil denk ik ook CM gaan doen. Alleen bij mij op school kun je als keuzevak dan kiezen uit economie of een tweede taal. En ik ben best goed in talen dus ik wil dat waarschijnlijk gaan doen. Alleen ik denk dat er dan wel veel universitaire studies zijn die ik daardoor uitsluit. En daarom vind ik het heel moeilijk om te kiezen voor EM of CM want ik weet nog niet zo goed wat ik later wil gaan doen. Het liefst zou ik eigenlijk EM doen met wiskunde C maar dit kun je alleen met wiskunde A doen. Daarom vind ik het echt een lastige keus, maar ik denk een beetje hetzelfde heb als jij eerst had & ik denk dat wiskunde A dan wel echt te moeilijk word want ik sta nu al een 5 voor wiskunde.

Eind vwo3 stond ik ook een 5 voor wiskunde, MAAR ik wil echt benadrukken dat je inderdaad heel veel studies uitsluit door C&M (en wiskundeC) te kiezen. Ik weet zeker dat het mogelijk is, waarschijnlijk met iets meer moeite, ook in de 6de nog voor wiskunde A een 5 te staan (en met een 5 slaag je gewoon!) en dan heb je in ieder geval wiskunde A en E&M op je diploma staan waardoor er veel meer opties overblijven… Het is dat ik een studie heb gevonden waar geen wiskunde A voor nodig is, maar in de 4e toen ik nog dacht dat ik een economische vervolgstudie wilde kiezen baalde ik FLINK dat ik wiskunde C had gekozen. Je moet echt de afweging maken of je 3 jaar lang íets meer moeite wilt doen voor wiskunde A, om vervolgens heel veel mogelijkheden open te houden of dat je gaat voor wiskunde C (waar je je alsnóg veel voor moet inzetten omdat het niet veel ‘makkelijker’ is dan wiskunde A) en vervolgens de kans hebt dat je straks een studie wilt gaan doen waar je niet de juiste ‘papieren’ voor hebt. ik weet dat het n hele lastige keuze is!

wiskunde C is idd makkelijker dan wis A, maar bij ons is het verschil niet enorm groot. je kunt wel aan je wiskunde leraar vragen of hij/zij denkt dat jij wis A kan? en je decaan om te vragen hoe groot het verschil werkelijk is.
voor de rest, áls je dan CM doet, neem er aub ec bij. dit is namelijk dus wel een pretpakket (ik wil niet zeggen dat het minder moeilijk is, absoluut niet, maar je kunt er gewoon minder mee) en met ec vergroot je je kansen nog een beetje. maar wis A is eigenlijk belangrijker, daar kun je meer mee dan wis C.
kijk, een moeilijk vak in je profiel is echt niet erg. daar kun je voor knokken en dan haal je eindexamen wel. maar bijvoorbeeld én ec en én wis a, terwijl je het beide echt heel lastig vind, is niet zo slim. kies dan 1 van beide zou ik zeggen.
ik vind ec best lastig en heb wis a (EM), maar dit ligt grotendeels aan mijn leraar.
ik zou het zo doen; kies wel wis a, sta een 5 en maakt niet uit. of kies ec, sta een 5 of lager en maakt niets uit. :slightly_smiling_face:

Je kan een gemend profiel nemen, CM&EM. Geen wiskunde maar wel economie bijvoorbeeld. Zul je even met je decaan ofzo moeten overleggen! Ik doe CM met wiskunde A, is wel te doen als je redelijk wiskunde kan.

ik zou voor wiskunde A gaan, je kunt altijd nog naar C als het te moeilijk is.

Ik zou voor e&m gaan als ik jou was. Nu ik bezig ben met mijn vervolgopleiding is het me duidelijk geworden waarom die keuze tussen c&m en e&m belangrijk is. Met e&m kun je op meer opleidingen terecht. Tenzij je nu al weet wat je hierna wilt gaan doen en dat je weet dat c&m genoeg is.

Kun je niet allebei doen?