Profielkeuze: C&M N&G help?

hey hoi!
Ik zit met een probleem en ja, ik weet dat dit erg laat is, maar in mijn situatie denk ik dat mijn school een uitzondering zou maken.

Ik zit in 3 vwo, het jaar waarin je je profiel kiest. Mijn ouders willen graag dat ik een natuur-profiel kies, logisch natuurlijk, omdat daar de meeste keuzes opengehouden worden. Het allerliefst willen ze dat ik NGNT kies, waar wiskunde B verplicht is en waarvoor je in de 3e minstens 6.5 gemiddeld moet staan. Anders wordt het Ng, dus zonder natuurkunde (want op onze school mag je natuurkunde niet zonder wiskunde b doen, weet niet of dat op andere scholen ook zo is.)

Nu is het probleem dat ik niet goed ben ik béta-vakken en met niet goed bedoel ik:
Wiskunde: 4.9
Natuurkunde: 5.1
Scheikunde: 5.6

Niet echt een goeie start te noemen, zeker als je bedenkt dat het in de bovenbouw nog lastiger wordt. Mijn ouders denken dat mij dit zou kunnen lukken omdat mijn broer in dezelfde situatie zat met wiskunde. Hij stond er een grote onvoldoende voor en aan het eind van het jaar was het een 6.8. Wat mijn ouders vergeten/niet belangrijk vinden is dat hij voor natuurkunde en scheikunde de gehele tijd een 7 stond.

Ikzelf denk dat ik beter zou zijn in C&M. Maar helaas sluit je daar best veel mee dicht en denken mensen dat dit een pretpakket is. Ik weet dus niet echt wat ik moet doen. Een plan dat ik had was een 7 in plaats van 8 komen te staan voor aardrijkskunde zodat ik ook geen N&G kan doen, maar dan zou muziek waarschijnlijk de plaats van aardrijkskunde innemen en ik ben ook niet zo iemand die graag mijzelf wil ¨saboteren¨

even wat meer informatie dat misschien handig is om te weten:
ik heb 3/4 uur per week studie/huiswerk begeleiding
ik heb minstens 1 keer per week minstens 1 uurtje bijles
voor economie sta ik nu een mager zesje (daarom lijkt E&M mij ook minder handig, want ik zou dan misschien niet genoeg staan voor de 39 puntenregeling)

Dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Bedankt voor het lezen van deze post!
Doei!

Ik vind dat je moet kiezen wat jij zelf wil. Je ouders kunnen wel zeggen dat je dit of dat moet doen, maar als je het niet redt of niet leuk vindt, tsja, dan ben je verder van huis.

Weet je al wat je wilt gaan studeren, desnoods een richting? Want daar kun je je vakkenpakket op afstemmen, want bij bepaalde studies willen ze dat je bepaalde vakken hebt gehad op de middelbare school.

Weet je al een beetje welke kant je op wil qua studiekeuze?

Wat jouw ouders vinden/willen is irrelevant. Als jij C&M wil gaan doen, moet je dat lekker doen. Dit is jóuw profielkeuze. En tja, je kan inderdaad veel minder kanten op met C&M, maar als je in de onderbouw al zo veel moeite hebt met die vakken, gaat dat in de bovenbouw hoogstwaarschijnlijk echt niet goed komen. Laat staan op de universiteit.
Een alternatieve optie zou zijn om havo te gaan doen.

op dit moment lijkt docent worden op de middelbare school mij leuk, maar dat kan natuurlijk veranderen. Havo is een optie, alleen denk ik dat mijn ouders mij dan liever laten blijven zitten een jaartje of zelfs C&M laten doen (niks slechts tegen Havo, velen van hun zijn veel slimmer dan ik ben. Ik denk dat mijn ouders gewoon liever willen dat ik naar de universiteit kan later en alle optie open hou). Maar bedankt voor het advies! En je hebt zeker gelijk met dat het in de bovenbouw waarschijnlijk niet zal lukken… nu nog bedenken hoe ik mijn ouders dat uitleg :thinking:

Trouwens, irrelevant, maar ik vind jullie profielfoto´s echt leuk!

Jij bent de gene die 4(+) jaar moet gaan studeren en vervolgens tot je 65e moet gaan werken, dus kies iets wat JIJ leuk vind en kan, niet omdat je ouders het willen. Zij gaan niet voor je werken of je rekeningen betalen.

Heb je een loopbaanbegeleider of anders een mentor of decaan waarmee je kan praten? Die kunnen je waarschijnlijk beter advies geven!

Vind je scheikunde, natuurkunde en wiskunde B leuk? Hoe groot is de kans dat je er later iets mee wilt gaan doen? Dat je het nodig gaat hebben? Wat zijn je interesses?
Ik zou over die vragen eens na denken.
Ik zat ook heel erg te twijfelen bij mijn profielkeuze en had eerst EM gekozen, maar ben toch weer op het laatste moment geswitcht naar een NG profiel en ben erg blij dat ik dat heb gekozen, want ik wist en weet echt niet precies wat ik later nou wilde doen.
Maar als je scheikunde, natuurkunde en wiskunde erg moeilijk vindt én als het je echt niet interesseert, zou ik voor CM gaan.
Maar laat je niet te veel beïnvloeden door anderen! Luister naar je eigen gevoel.

Welke vakken vind jij leuk? Dat is denk ik ook heel belangrijk om naar te kijken.
Verder is N&G zonder natuurkunde en wiskunde B niet per se goed voor om keuzes open te houden. Eigenlijk alle studies die biologie en/of scheikunde verplicht stellen, stellen ook natuurkunde en soms ook wiskunde B verplicht. Dus daarvoor zou ik geen scheikunde kiezen.

Ik zat zelf ook in zo’n situatie, ikzelf wou NG doen maar kon dat helaas niet qua bèta-vakken. Dus toen heb ik besloten dat EM beter voor mij is en het houdt nog steeds veel richtingen open. Het hangt ervan af hoe jij op deze vakken staat. Ikzelf (zit nu ook in 3 gymnasium) ga volgend jaar EM doen met muziek, Wiskunde A, Frans en Aardrijkskunde. Nou ben ik niet zo goed in economie, maar daar zal ik volgend jaar bijles voor nemen ipv wiskunde bijles, aangezien ik de A kant kies, dat voor mij makkelijker is. Hoe sta jij in de wiskunde A? Als dat nog redelijk goed is kun je ook EM kiezen met de door jou gekozen examenvakken. Anders kun je natuurlijk nog altijd EM doen met bijles voor eco en wiskunde. Ik sta zelf een 5,6 op economie en een 5,8 (helaas door een afgelopen toets van wiskunde B= 3,7) op wiskunde. Ook wil ik graag zeggen: NT en EM zijn de wijdste profielen. Misschien een idee om anders CM met economie te nemen? Dat is wat minder pretpakketerig :cold_sweat:

Lastige situatie, maar zoals anderen hierboven al zeiden is wat jou ouders vinden en willen irrelevant. Ik snap dat wel graag goedkeuring van je ouders wil en het is ook wel verstandig om zoveel mogelijk opties open te houden door NDNT te kiezen. Over het algemeen zou ik iedereen ook adviseren om NGNT te kiezen als je dat kan. Ik koos zelf EM, omdat ik dacht dat ik nooit iets technisch of geneeskundigs zou willen gaan studeren, maar van de 4e tot 6e klas veranderde ik van mening en zag ik geneeskunde toch als optie. Ik moet hier wel bij vertellen dat ik in de 3e klas voor alle vakken evengoede cijfers had, alles rond 7,5. Achteraf baalde ik dus ook vooral van mijn profiel keuze omdat ik denk dat ik NGNT best aan had gekund. Daarin verschilt mijn verhaal van jouw verhaal, want jij geeft zelf al aan dat je niet zeker weet of je NGNT wel red. Daarom zou ik je denk ik toch adviseren om voor CM te gaan.

Een vriendin van mij deed havo en had EM profiel gekozen met M&O. Zij heeft de 4e uiteindelijk over moeten doen, vanwege economie en M&O, voor die vakken stond ze onvoldoende. Ze heeft toen CM gekozen zonder de genoemde vakken en is toen gewoon overgegaan naar havo 5. Wat ik hiermee wil zeggen is dat de keuze van vakken waar je niet goed in bent ervoor kan zorgen dat je niet overgaat. Misschien zou je dat niet erg vinden, maar mijn ervaring is dat mensen die blijven zitten vaak motivatie verliezen.

Daarnaast wil ik je meegeven dat CM echt geen “pretpakket” is. Met CM heb je keuze uit 377 WO studies en met NT profiel keuze uit 411 WO studies (heb ik opgezocht), het grootste deel van de studies kan je dus hoe dan ook doen.
Havo is ook altijd goed, maar als je hiervoor kiest realiseer je dan wel dat je jezelf ook beperkt in studies, omdat je niet naar de uni kan. Ook is de basis van natuurkunde, scheikunde, biologie en wi op havo hetzelfde als op VWO. Of je die vakken op de havo makkelijker gaat vinden kun je je dus afvragen, maar dat ligt ook aan waar je precies moeite mee hebt. Vind je vooral de leerstof of het inzicht moeilijk? Als je vooral moeite hebt met het inzicht, maar het leren gaat verder prima en je vindt de vakken ook interessant dan is de havo wellicht wel een optie. Als het leren zowieso niet gaat en je vind het ook niet leuk, dan zou ik niet naar de havo gaan, want het verschil tussen havo en VWO is voor een heel groot deel dat er bij VWO veel meer inzicht nodig is dan bij havo. Als je niet weet waarmee je vooral moeite hebt kan je het aan je docenten vragen. De vragen bij toetsen worden namelijk vaak ingedeeld in categorieën, inzicht en kennis. Aan de hand van de antwoorden die jij hebt gegeven kan je dan zien of je vaker fouten maakt bij inzicht of bij kennis. Docenten kunnen je daarnaast vaak ook advies geven over of zij denken dat je hun vak wel of niet aankan.
Verder zou ik je adviseren om vooral alles met je decaan te bespreken. Hij/zij kan je ook helpen om evt met je ouders te praten over het kiezen van een CM als dat profiel jou het beste lijkt.
Succes met je keuze!