Profielkeuze: Aardrijkskunde of niet?

Heeee!

Ik had vandaag een soort van workshop-dag op school, over je profielkeuze. Alleen ik had gehoopt dat ik met mijn beslissing goed zat, alleen ik ben nu toch weer ergens achter gekomen, dat een bepaald vak me toch niet zo ligt.
Ik ga sowieso voor het profiel Economie en Maatschappij.
Daarbij ziet mijn vakkenpakket er nu zo uit:
Verplicht: Economie en Geschiedenis
Keuzevakken: Frans en Wiskunde A
Extra examenvak: ?
Studielastuur-vak (ofzo.;p): Atelier.
Alleen ik dacht eerst dat ik Management en Organisatie wilde doen als extra examenvak, alleen ik ben er vandaag dus achter gekomen dat het me toch niet zo ligt… Ik zou het makkelijk kunnen, alleen het interesseerd me gewoon niet zo.
Ik had ookal besloten dat ik absoluut GEEN Aardrijkskunde wilde gaan doen. Omdat het dit jaar een stuk minder gaat dan vorig jaar en dat komt omdat ik niet zo goed ben in alles over ‘de aarde’, met fossielen en sediment gesteente enzo. Dat ligt me gewoon niet. Alleen verschillende culturen en praten over de ontwikkelingslanden vind ik wel weer heel erg leuk! Maar ik ben dus gewoon bang dat ik het dan niet ga redden op mijn eindexamen met aardrijkskunde… Omdat het grootste gedeelte over ‘de aarde’ elke keer weer terug komt.
Daarom is mijn vraag aan jullie: Wie doet er nu aardrijkskunde in 4 of 5 havo, en vind het heeel erg moeilijk. Of heeft er iemand in de zelfde situatie als mij gezeten?
Natuurlijk, heeft elke school andere boeken, maar de stof die je krijgt is hetzelfde…
Op dit moment sta ik voor Aardrijkskunde een 6,2.
Het lijkt nu nog niet zo slecht, maar ik heb die 6 alleen maar gehaald door topografie en 2 samenwerkingsopdrachten waar ik een 7 en een 8 voor heb gehad. Want voor so’s en repetities alleen is mijn gemiddelde cijfer een 5,7.
Tis nog voldoende, maar ik vind het geen mooie voldoende…

alvast bedankt!
kus, Pamela

als ik jou was zou ik geen aardrijkskunde kiezen
vorig jaar stond ik ook een 6 (ik zit nu in 4havo btw)
het ligt me trouwens sowieso niet
maar een aantal vrienden van mij hebben ak
en het is heel veel, en moeilijk. en het moet je wel liggen
anders moet je het niet doen

trouwens, sorry voor de mensen die een heeeeeeel lang bericht haten.:blush:
Was niet mijn bedoeling om zoveel te typen, maar het kwam der zo uitrollen.;p

Ik zat ook met aardrijkskunde… En ik ga het niet kiezen om dezelfde reden als jij.
Ik kies daarom toch voor M&O en Economie, het is vrij saai maar je moet toch je examen op de makkelijkste manier halen…

Oke, bedankt voor je reactie!
Alleen het punt is, als ik geen aardrijkskunde ga doen, wat dan?
Want M&O, tja het ligt me wel, alleen ik vind het gewoon niet zo boeiend… en de rest van de vakken waar ik dan uit kan kiezen, zijn: biologie, scheikunde, natuurkunde, informatica, muziek, tekenen, duits.
Maar bio, scheikunde en natuurkunde, die worden het sowieso niet, want ik ben niet zo’n wetenschapstypje, die van proeven, formules en het menselijk lichaam benoemen houd. Ben ik ook erg slecht in.
Informatica is heeeel moeilijk, muziek kan ik niet, tekenen als examenvak ben ik niet te creatief voor en duits, mijn vreemde taal heb ik al en dat is Frans en ik wil ook niet nog eens Duits erbij, 1 taal extra vind ik genoeg.
Sorry, ik weet het… ik ben een zeurkous, maar ik zit nu al best lang te twijfelen tussen ak en M&O en dan denk ik dat ik er eindelijk uit ben. En dan valt M&O toch weer heel erg tegen…
Ik heb trouwens ookal van veel leerlingen uit de bovenbouw gehoord dat aardrijkskunde erg moeilijk wordt. Ook doordat wij 6weken, toetsweek hebben waarbij je in 1 toetsweek een toets krijgt over h.1 en h.2, wat dan bij elkaar 50bladzijdes zijn…
Maarja, ik vraag wel even een gesprek met mijn aardrijkskunde docent, krijg haar volgend jaar dan waarschijnlijk (helaas) weer…

én meer reacties zijn welkom.:slightly_smiling_face:

Ak stond ik eind vwo3 een dikke 8 voor, nu een 5.6. (nu vwo5)
Het is heel veel, heel veel toepassen en theorie en verdieping en weet ik wat niet.
M&O mag dan wel zo saai zijn, ik vind alleen Beeldende Vakken uit mijn pakket leuk. Soms moet je noodgedwongen keuzes maken, en dan is het het beste om gewoon voor de vakken te gaan waar je goed in bent.
Ik heb nu ook geschiedenis, EC, AK… boeien me allemaal niks maar die vakken kan ik nog wel…
Ik heb niet je hele verhaal gelezen dus het spijt me als ik iets over het hoofd zie xD
succes met je keuze

-

Kan je niet keizen uit mij-wetenschappen?
Want dan zou ik da tgewoon doen, lijkt bestwel op ak als het over de dingen zoals ontwikkelingslanden gaat e.d.

Ik zit in 6 atheneum en ik heb aardrijkskunde en M&O, maar ik vind M&O véél moeilijker dan aardrijkskunde! Voor aardrijkskunde moet je misschien veel leren, maar het wordt qua stof waarschijnlijk niet moeilijker voor jou dan het nu al is. In de vierde vond ik M&O niet moeilijk en haalde ik zevens en achten, nu haal ik (met heel veel moeite) vijfen en zessen terwijl ik voor aardrijkskunde nog steeds zevens en achten haal. Het is misschien niet helemaal vergelijkbaar omdat jij havo doet en misschien ligt M&O jou beter, maar dit is mijn ervaring. Ik hoop dat je er iets aan hebt :slightly_smiling_face: !

Ehm
daar ben ik het niet mee eens :'D

Oke, dankje. Ik denk ook wel dat je gelijk hebt. Daar heb ik zelf ook al aan zitten denken. En het klinkt gek, maar ik heb net nog even goed zitten nadenken en ook gekeken naar de opleiding die ik na de middelbare zou willen doen. Namelijk Media, Informatie & Communicatie. En daarbij zijn geen eisen dat je perse aardrijkskunde gedaan moet hebben, wat wel zo is bij Journalistiek, vertelde een ak-docent. Maar bij de andere profielen wordt wel aangegeven dat daarvoor de eis M&O en economie is.
Je hebt ook gelijk met: soms moet je noodgedwongen keuzes maken, en dan is het het beste om gewoon voor de vakken te gaan waar je goed in bent.
Dus ik denk dat het wel zeker is dat ik voor M&O ga.
Geeft trouwens niet dat je alles hebt gelezen, maar aan je reactie te zien, heb je wel het beste gelezen.;p
Heel erg bedankt!

Oke xD.

Oke, goed van je dat je bio kiest! Ik ben erg slecht in het benoemen van de lichaamsdelen en dat krijg je op het examen vooral, dus dat word hem gewoon niet. En Duits wordt me 1 taalvak té veel + ik vind het niet leuk en ik ga er sowieso nooit iets meedoen.
Frans vind ik leuker en makkelijker.:slightly_smiling_face:

Nee, hebben wij niet op school…
Wij zijn meer een Economie & Maatschappij school… 2/3 van de leerlingen uit havo gaat voor E&M…;p

Hahhaa asjeblieft (;

Ik weet nou ook niet of ik dat wil kiezen
want ik ben ook heel slecht in alles met die aarde enzo
maar wij hebben op school ook maatschappijwetenschappen en dat gaat meer over mensen enzo en dat wil ik liever want ik vind aardrijkskunde alleen leuk als het over die dingen van mensen gaat enzo
hahaha duidelijk ja

Ik zit nu in 6vwo en ik heb ook aardrijkskunde. Het is echt niet moeilijk. Alle stof die je in de onderbouw (leerjaar 1 en 2, en eventueel 3) worden in de 4e en 5e weer herhaald. En in de 6e wordt alle stof nog een keer herhaald. Het is dus vooral herhaling en dat maakt het minder moeilijk.
Voor het centraal examen werken wij met 5 thema’s: Aarde, Globalisering, Gebieden: Zuid-Oost Azie en Middellandse Zeegebied, Wereld en Leefomgeving.
Ik vind het thema ‘aarde’ ook vreselijk met al dat platentektoniek en circulatiesystemen, maar het is maar 1/5 van het totaal. Dus het is wel te doen (:

Ik zit nu in VWO 6 en ik heb aardrijkskunde. Ik weet dus niet of je op de havo dezelfde onderwerpen krijgt, maar ik weet wel dat ik nu moeite heb met het vak. In de derde enzo vond ik het allemaal nog redelijk simpel, en je kon toen je cijfer makkelijk ophalen met topografie. Ik heb sinds de vierde geen topografie toets meer gehad. In de vierde vond ik het nog een leuk vak, toen ging het inderdaad over ontwikkelingslanden en dergelijke. Nu gaat het al het hele jaar over Zuid-Oost Azie. Als iets saai is, dan is dat het wel! Ik zou echt zeggen: kies het niet meid.
En een vriendin van me, ook VWO 6, heeft m&o en zegt dat de examenopgaven super simpel zijn, zó oppervlakkig. Natuurlijk zijn schoolexamens over het algemeen al moeilijker dan centraal examen, maar dit slaat echt alles!

Inderdaad, ik ook niet!

En het klinkt gek, maar ik heb net nog even goed zitten nadenken en ook gekeken naar de opleiding die ik na de middelbare zou willen doen. Namelijk Media, Informatie & Communicatie. En daarbij zijn geen eisen dat je perse aardrijkskunde gedaan moet hebben, wat wel zo is bij Journalistiek, vertelde een ak-docent. Maar bij de andere profielen wordt wel aangegeven dat daarvoor de eis M&O en economie is.
Dat klopt niet helemaal, want voor de opleiding Media, Informatie & Communicatie heb je M&O bij nodig (weet ik niet helemaal meer zeker, maar volgensmij wel hoor!), en voor journalistiek zijn alle profielen goed (geen verdere profieleisen).

Ik heb M&O en aardrijkskunde, en ik zit in HAVO 5. Allebei de vakken bevallen mij niet, heb dit jaar nog geen een voldoende opgehaald op beide vakken, maar bij aardrijkskunde haal ik toch wel de slechtste cijfers. Ik leer het echt heel goed alleen die atlasvragen heb ik altijd fout, en eigenlijk nog wel veel meer ook. De proefwerken bij ons zijn echt moeilijk. :frowning_face:
Als ik jou was zou ik voor M&O daar heb je toch meer aan (voor de opleiding Media, Informatie & Communicatie heb je dat dus nodig).