Profielkeuze 2015/2016

Ik moet in december tot januari mijn profiel hebben gekozen. Ik zat te twijfelen tussen CM en EM. Maar omdat EM teveel met getallen, grafieken en tabellen en veel meer naar de wiskunde kant is, denk ik dat ik voor CM moet gaan met wiskunde A erbij.

Alleen heel veel vriendinnen van mij gaan EM doen. Dat vind ik best jammer want hun zitten denk ik dalijk nog wel bijelkaar? En ik zit met allemaal anderen.

Ik zie er best tegen op omdat ik nu 4 super lieve vriendinnen heb. En ik wil niet dat het contact verwaterd.

Ook ben ik bang dat ik later met CM vast loop omdat je met EM veel meer kanten op kunt. Stel dat ik nou wat anders wil volgend jaar?

Maar ik had gisteren een informatie avond en ik had CM en EM gedaan. Alleen EM werd of heel saai en moeilijk verteld of het staat me gewoon niet aan. Ik wilde namelijk zo snel mogelijk weer weg.

Kan iemand me helpen met deze dingetjes?

Ik ben ook wel benieuwd wat jullie gaan kiezen ?

xo

Ik heb zelf EM gedaan en ik was ook een ramp met economie. Het was niet altijd een pretje, het was absoluut mijn minst favoriete vak - maar nou ja, echt spijt dat ik het gekozen heb had ik ook niet, want met CM moest je bij ons verplicht kunst nemen en dat vond ik zo afschuwelijk, dus voor mij was het kiezen tussen twee kwaden haha. Als jij CM leuker vindt, moet je dat absoluut kiezen. Natuurlijk, een beetje economische kennis later is altijd handig, maar het is ook weer niet zo dat je er zóveel meer mee kan - vaak raden ze het bij opleidingen alleen maar aan, en de nodige kennis kun je dan ook nog tijdens je opleiding bijspijkeren. Economie is handig, maar als je het echt niet wil, doe het dan gewoon niet.

Wat betreft je vriendinnen: in de bovenbouw ga je werken met clustergroepen. Je hebt dus bij elke les een andere klasindeling. Ik weet natuurlijk niet hoe ze dat gaan indelen op jouw school, maar de kans dat je met geen enkele van je vriendinnen een les hebt is heel, heel, heel klein. Ik weet niet hoe groot jouw jaargroep is, maar wij waren met zo’n 80 mensen, en met haast iedereen daarvan had ik wel een keer les samen. Zeker met degenen die maatschappijprofielen hadden, want tussen de twee maatschappijprofielen is overlap, net zoals dat met natuurprofielen ook zo is. EM en CM hebben allebei geschiedenis bijvoorbeeld. Misschien dat je een paar vakken zonder je vriendinnen moet doen, maar dat is echt niet erg. Ik had in de vijfde de helft van mijn vakken alleen, en natuurlijk was het leuker geweest als ik met mijn vriendinnen had gezeten en natuurlijk baalde ik wel een beetje, maar de andere lessen zag ik mijn vriendinnen weer en ook in de pauze kun je je vriendinnen gewoon blijven zien. Om eerlijk te zijn werd het contact met mijn vriendinnen alleen maar beter. In de onderbouw zie je elkaar de hele dag door, je maakt alles mee wat je vriendinnen ook meemaken, dus dan heb je ook weinig aan elkaar te vertellen ook. Het is juist fijn om ook wat afzonderlijk van je vriendinnen te doen.

Hier heb ik echt veel aan! Bedankt!

Nog meer mensen? Ik ben best nieuwsgierig in volgende jaren. :flushed:

Aan jouw beginpost te zien, denk ik dat CM voor jou toch echt de beste keuze is. Als je niks met economie hebt, en je de uitleg ook niet leuk vond, dan is dat al een overduidelijke nee voor EM. Wat je zou kunnen doen bij twijfel over economie, is in je CM profiel, economie als extra vak nemen ( dus naast het aantal vakken die je verplicht moet kiezen / volgen , er nog ééntje bij doen ) en als je het niet (meer) leuk vindt, kan je economie laten vallen. Maar dat moet je zelf even overwegen en eventueel met je decaan overleggen of uitleg vragen hoe dat zit met een extra vak.

En wat Ling zegt over de clustergroepen, dat klopt! Ik zit soms zelfs nog steeds met mensen in de klas die een natuur profiel hebben. Dus het kan alle kanten op.

Okeei! Zijn er mensen die nog kwijt willen welk profiel ze kiezen? Zet het dan hieronder ik ben best benieuwd!

als ik jou was zou ik me niet te veel zorgen maken over vriendinnen enzo. mijn vriendinnen hebben ook allemaal andere profielen en we zijn eigenlijk alleen maar beter bevriend geraakt. ook omdat we weten dat ondanks dat we niet in dezelfde klas zitten, we nog steeds met elkaar praten, en onze vriendschap heel sterk is :grinning:

Ik heb mijn profielkeuze al lang achter de rug, maar ik heb ook CM! Ik was ook heel moeilijk met kiezen. Maar ik ben blij met mijn keuze! CM past het beste bij mij en het gaat super goed (:

Waarom wil je wiskunde A en niet wiskunde C? Tegenwoordig is wiskunde C niet meer hetzelfde als wiskunde A met een paar hoofdstukken minder, maar echt een eigen vak, met onderwerpen die erg passen bij het profiel cultuur en maatschappij. Denk daarbij aan vorm en ruimte en logica.

En dat is dus nu niet meer zo.

Ik doe nu een sociale, universitaire studie en wiskunde A had daar beter bij gepast dan wiskunde C.
Welk onderwerp van wiskunde A dat toen niet bij wiskunde C behandeld werd, heb je daar nu nodig?

Ehm ik heb EM en CM en het enige verschil is dat je economie erbij hebt dus ik zie het probleem niet zo? Je kan ook bv. economie én beeldende vorming kiezen zodat je economie altijd nog kan laten vallen als je het te moeilijk vindt. Daarnaast zit je per vak bij een andere klas dus als de kans dat je je vriendinnen opeens niet meer ziet is vrij klein, tenzij je een enorm grote school hebt ofzo.

Ik moet dit jaar ook een profiel gaan kiezen, dus heb nog geen ervaring. Maar wat ik gehoord heb is dat de CM & EM meestal wel bij elkaar in de klas komen en de NG & NT. Als je het leuk vond om te weten, ik kies waarschijnlijk NG met natuurkunde en wiskunde b. Eerst twijfelde ik ook nog over EM, maar toen ging ik er opeens over nadenken welke banen je ermee kan doen en in de economie zie ik mezelf niks doen. En CM heb je misschien wel wat meer kunstvakken enzo maar je kan er alsnog wel veel mee hoor, ik zou als ik jou was eens op internet kijken wat je met dat profiel kan en of het je leuk lijkt.
bijv deze site en zo zijn er nog veel meer. http://www.studereninleiden.nl/studies/lijst/categorie/cultuur-en-maatschappij/

Ik hoop dat je een goede beslissing kan maken!

Dit ligt aan het aantal leerlingen dat een bepaald vak kiest. Het lijkt me enorm logisch dat je als je dezelfde vakken hebt ook vaker bij elkaar in de les zit.

Nee, het document dat je vond beschrijft de oude situatie. Daarin was het toetsen van hypothesen wel een onderdeel van wiskunde A maar niet van wiskunde C. Is dat hetgeen je van pas kwam bij je studie psychologie? Wat betreft kansrekening zat er namelijk verder geen verschil tussen wiskunde A en wiskunde C.

Het nieuwe programma wordt duidelijk toegelicht op deze pagina. Ruwweg vervallen bij wiskunde C de onderwerpen rijen, grafen en matrices, wordt het onderwerp veranderingen anders aangepakt (nog steeds zonder differentiëren) en is de inhoud van kansrekening en statistiek totaal gewijzigd, zodat het meer overeenkomt met de praktijk. Nieuw zijn dus de onderwerpen logisch redeneren, en vorm en ruimte. Bij wiskunde A verandert er vrij weinig, maar ook daar is de inhoud van kansrekening en statistiek totaal gewijzigd.

Als het toetsen van hypothesen een belangrijk onderdeel is van je studie, dan kan wiskunde A heel goed een betere voorbereiding zijn dan wiskunde C. Ook bij studies als economie, waarbij differentiëren een belangrijk onderdeel is, is wiskunde A beter. Maar men heeft juist geprobeerd om het profiel cultuur en maatschappij echt een eigen wiskundevariant te geven die goed aansluit bij de onderwerpen die de betreffende leerlingen interesseren.

Het punt dat ik hier eigenlijk wil maken: waar vroeger vrij snel wiskunde A gekozen werd bij CM omdat het toch weinig verschilde van wiskunde C, valt er nu wel meer te kiezen. Juist omdat L✿veL✿ver zegt niet naar de economische kant te neigen, ligt wiskunde C wat mij betreft duidelijk meer voor de hand. Ze licht haar keuze verder niet toe, maar ik ben wel benieuwd waarom ze niet voor wiskunde C kiest.

Bij ons kan je als extra examenvak alleen wiskunde A kiezen. Dus vandaar haha! Ik wist niet dat daar nog zoveel verschil in zat.

Als je goed bent in wiskunde. Of in ieder geval 6en en 7en haalt. Zou ik zeggen: zonde als je wiskunde C kiest! Waarom C doen? Je krijgt zo meer mogelijkheden en houdt de keuze wat open. En miss ook om jezelf dan wat uitdagen :wink:

Haal je altijd onvoldoendes ga jezelf dan niet pesten, en ga lekker C doen! Dan is de kans dat je een opleiding gaat doen met wiskunde toch heel klein