profiel kiezen (ik wil psychologie studeren)

Hallo, binnenkort moet ik mijn voorlopig profiel inleveren. Ik zit nu in 3 gymnasium en ik ben van plan na de middelbare school psychologie (in het engels in leiden) te gaan studeren. Ik ga een C&M kiezen. Nu zit ik met twee keuzes:
keuze 1: verplichte vakken + latijn + geschiedenis (verplicht) + wiskunde A + maatschappijwetenschappen + filosofie + beeldende vorming + aardrijkskunde

of

keuze 2:verplichte vakken + latijn + geschiedenis (verplicht) + wiskunde A + maatschappijwetenschappen + filosofie + biologie + scheikunde (moet je kiezen als je bio kiest) en eventueel nog beeldende vorming als ik dat nog er bij kan doen.

Keuze 1 lijkt mij veel leuker en aardrijkskunde is erg handig omdat het verschillende vakken combineert. Mijn moeder wil echter dat ik keuze 2 kies omdat zij vind dat biologie dan juist weer erg handig is. Na een presentatie over psychologie heb ik geleerd dat biologie wel erg handig is, maar dat het wel mogelijk is het zonder te doen. Ook heb ik aan scheikunde later niet echt veel. Na psychologie te hebben gestudeerd wil ik nog klinische psychologie gaan studeren.

heeft iemand advies?

Met die tweede keuze kan je wel echt nog veel meer kanten op. Ik snap eigenlijk ook niet zo goed hoe je nu al zo zeker weet dat je psychologie en daarna klinische psychologie gaat studeren? Je kan beter nog een zo breed mogelijk profiel kiezen, want je gaat de komende jaren nog een hoop veranderen. Als je ooit van gedachten verandert over psychologie (wat op jouw leeftijd niet echt vreemd is), heb je veel meer aan die tweede keuze.

Ik zou doen wat jij het leukst vindt, omdat zoals je zelf aangeeft je voor psychologie geen biologie nodig hebt. Persoonlijk doe ik ook CM maar heb ik biologie zonder scheikunde, maar denk toch dat ik beter geen biologie had kunnen nemen en voor beeldende vorming of aardrijkskunde had moeten gaan, omdat bio niet zozeer aansluit bij de rest van mijn vakken en ik daardoor ook niet echt heel veel motivatie voor het vak heb :"). Maar houd er wel rekening mee dat stel je toch besluit psychologie níet te doen, je voor een andere studie je wellicht wel biologie en/of scheikunde nodig hebt. Als je twijfelt zou ik voor een combinatie van NT en NG gaan, omdat het veiliger is en uit eigen ervaring raad ik het niet aan om CM te doen met beta-vakken, maar dat is puur hoe ik het zelf beleef dus kan voor jou geheel verschillend zijn. Als je denkt dat je niet zo snel een beta-studie zou doen zou ik zelf voor optie 1 gaan.

ik wil sws geen medische studie doen vanwege mijn hematofobie

Een opleiding met biologie betekent echt niet per se een medische studie met bloed hoor :’) Bovendien weet ik natuurlijk niet hoeveel last je ervan hebt, maar misschien kan je daar wel binnen drie jaar vanaf komen,
Ik zou het niet bepaald slim vinden als je je nu al volledig op psychologie stort, maar je moet het zelf weten.

Ik zou doen wat je het leukst lijkt. Als jij nu scheikunde en bio in je pakket neemt terwijl je het eigenlijk helemaal niks vind dan zit je er nog wel een tijdje aan vast en dat lijkt me niet erg goed voor je motivatie.

Als je beide keuzes wel leuk vindt, dan zou ik wel die met scheikunde en biologie nemen, want dan heb je toch een wat breder profiel

Juistem, ik ben tijdens mijn opleiding van mijn afschuw voor naalden en spinnen/insecten afgekomen.

Biologie past wel echt beter bij psychologie denk ik, omdat ik gok dat je best veel over hormonen krijgt bij die studie? Als je dan al een beginnetje gemaakt heb word je iets minder in het diepe gegooid denk ik (want trust me dat word je aan het begin van je 1e jaar).

Ik ben het eens met de rest dat de tweede optie meer mogelijkheden biedt en die dus beter is. Alleen is het wel zo dat voor elke studie waar je scheikunde en of biologie voor nodig hebt je ook direct wiskunde b en of natuurkunde nodig hebt. Maar aangezien biologie en scheikunde je wel wat voorbereiden op psychologie is dus de tweede optie alsnog beter.
Ook voor als je toch iets anders wilt later.

Dit, maar dan even alleen gekeken naar psychologie. Maar belangrijker, je zegt nu dat je biologie en scheikunde een stuk minder leuk vindt als de vakken bij keuze 1 en er kan nog veel gebeuren met je studiekeuze. Ik zou als ik jou was ook kijken in welke studies je voor de rest geïnteresseerd bent en op basis daarvan je profiel kiezen. Ik denk dat als je biologie en scheikunde niet interessant vindt, je ook minder snel een studie in die richting gaat doen. Dan zou de eerste keuzemogelijkheid ook prima zijn.

Psychologie kan ook prima zonder biologie, je begint gewoon met de basis namelijk :slightly_smiling_face: