Profiel kiezen D:

Ik zit nu in 3gymnasium. En ik moet een profiel kiezen voor school enso.
Ik ga kiezen uit Cultuur&Maatschappij en Natuur&gezondheid.
Alleen er zitten grote nadelen aan.
Cultuur&Maatschappij ~ Later kan ik dan met kunst werken. Maar ik ben kleurenblind en als je kunst wilt studeren, kan ik ook naar Havo gaan. Ik verspil dan wel mijn niveau.
Natuur&Gezondheid ~ Later wil ik misschien anders dokter worden. Maar ik ben chinees. En mijn nederlands is best wel slecht. En met biologie had ik vorig jaar een onvoldoende op mijn rapport.
HELP O___O

Wow, 2 heel verschillende dingen…
Ik denk dat je je dan moet gaan afvragen wat je echt het leukste vindt :astonished:
kleurenblind en kunst kan lastig worden, maar NG en slecht in bio ook
Dus wat lijkt je leuker om later te doen? Ziekenhuis kant, of creatieve kant… (niet dat dat het enige is wat je ermee kan doen :stuck_out_tongue: )

Ik zit nu in 4vwo en heb gewoon het profiel gekozen waar de leukste/meest interessante vakken in zaten… Ik heb zelf Cultuur, Economie en Maatschappij gekozen.

Maar jij hoeft toch ook pas aan het eind van het jaar te beslissen? En volgens mij moet je op VWO een stroom kiezen in het begin en laat je gewoon goed informeren dan weet je vanzelf wat je wil.

Oeeh dat zijn wel 2 verschillende dingen!
Ik zit nu in 5VWO en had eerst N&G gekozen, en dat bleek een stomme zet te zijn. Dus ik ben gewisseld naar C&M met economie en biologie, zodat ik toch nog wat meer mogelijkheden heb later.
Succes met je beslissing!

E&M? ;p haha. nee maar ik weet niet of je dat leuk lijkt enzo.
maar je moet gewoon kijken wat je later wil doen (als je dat al weet), en dan welk profiel daar het best bij past. ik had ook bij ieder profiel wel een vak wat ik niet wilde hebben. N&T: Natuur&Scheikunde, N&G: Scheikunde, E&M: Geschiedenis en bij C&M: Geschiedenis en kunstvak.
ik heb dus gekeken naar wat ik het liefst later wil doen, en daar past N&G het beste bij, en daar heb ik tot nu toe nog geen spijt van gehad dusja.

Ik heb C&M, maar dan wel heel breed met economie enzo er bij.

Weet je wat je denkt ik het beste kunt doen?
Even kijken welke vakken je bij elkaar kan mixen in ieder profiel, want misschien kun je bij jou op school ook tekenen bij N&G.

Jaa, maar zelf wil ik graag kunst doen.
Maar dan zit ik weer met mijn gymnasium.
En mijn vader is ziek. Niet ziek als koorts ofso, maar ziek als dat hij duizelig wordt en dat komt door bloeddingen enso. Het zou dan handig zijn als ik dokter wordt, in verband met hulp voor familie. Maar MiMi94, je hebt wel gelijk. Ik kies pas aan het einde van het school jaar : D

En mijn economie is ook slecht. Ik ben dit jaar pas begonnen en ik snap het nu nog steeds niet. Dat komt omdat dat nederlands moeilijk voor me is. En mijn klas is verdeeld in gymnasium&atheneum. En ik doe gymn, ik mis dus 1 uur economie op school. En dan zeggen die docenten ‘Jaa, de gymn-mensen, die moeten maar doorwerken.’ >.>

Je kan toch ook een kunstopleiding doen op hoger niveau dan hbo…
en ik vind het een beetje vergezocht om voor dokter te studeren ivm met familie helpen. Ja het is handig, maar om daarvoor nou je beroep op af te stemmen?
Kan je geen NG met bijvak kunst? Dat je het gewoon erbij voor je plezier doet…

N&G

maar je kan toch geen dokter worden, tenzij je 8 gemiddeld staat
anders ben je kansloos

Nageltje, ik wil niet alleen dokter worden vanwege familie.
Familie was alleen een voorbeeld :3

Waar slaat dat op?
Zelfs als je een 6 staat kan je dokter worden, je hebt dan alleen wel minder kans om ingelood te worden maar het is niet onmogelijk. Gewoon een kwestie van geluk hebben. Met een 8 over hoger gemiddeld wordt je direct toegelaten ja, maar met lagere cijfers heb je met loten nog steeds kans.

Ik zou trouwens verder kijken dan je neus lang is; dat je misschien iets met kunst wil doen of dokter wil worden zijn maar 2 van de honderden beroepen waar je uit kan kiezen :stuck_out_tongue:
Heb je sowieso al studiekeuzetesten enzo gemaakt?
Hoezo moet je trouwens aan het begin van het jaar al kiezen? Dat hoeft toch pas aan het einde x.x

Ik dacht al, dat is een vreemde reden…
Maar misschien is een interesse test handig?
jongeren beroeps test ofzo…
Dat krijg je vast in de loop van het jaar ook nog wel? Als in begeleiding etc.

kunst en kleurenblindheid kan wel:)ik heb bloemsierkunst gedaan en moesten we boeketten maken met verschillende kleuren. er was een meisje die kleurenblind was maar die heeft een heel mooi stuk gemaakt.ondanks haar kleurenblindheid.dus als je het echt wil kan je het wel…

Ik heb zelf 2 jaar terug N&G gekozen, gewoon om alle opties open te houden. Mijn cijfers waren in de 3e ongeveer hetzelfde als in de 4e. Het is wel een redelijk zwaar profiel, als je bang bent dat je niet genoeg motivatie gaat hebben om je best erop te doen moet je het niet kiezen! Dan maak je het jezelf echt lastig! Over die onvoldoende voor biologie: waar komt dat door? Had je gewoon niet zo goed geleerd, begreep je het niet, heb je veel lessen gemist, vind je er niks aan…? etc.
Verder heb je nog een heel wat maanden voordat je echt moet kiezen, dus kijk eens welke lessen je leuk vindt en welke lessen je écht niet meer ziet zitten.

Zo’n test lijkt me opzich wel wat.

Bij mij is het kleurenblind niet zóó heel erg. Maar waarschijnlijk later wel. Want mijn neef ziet groen bijvoorbeeld als wit. En met stoplichten heeft hij er dus moeite mee. Maar goed, dus kleurenblind kan verschillend zijn dus.
Ik kies ook aan het einde van mijn jaar mijn profiel xD

Mijn onvoldoendes komen meer door mijn slechte nederlands. En dan stellen ze ook die vragen in de toetsen zo moeilijk x.x

#

Maar ik zit op het gymnasium. En als ik kunst wil studeren, dan verspil ik mijn niveau. Ik doe hard mijn werk voor gymnasium, ondanks mijn slecht niveau.
En dan doe ik kunst, terwijl ik dat ook op het havo kon doen. Dat is wel zonde van mijn niveau ><

Waarom is dat zonde van je niveau? Als dat is wat je wil dan moet jij dat gewoon gaan doen. Stel dat je na een jaar ofzo merkt dat het niet is wat je wilt heb je altijd je gymnasiumdiploma nog waardoor je altijd nog naar de uni kan.

Dé oplossing; Volg een cursus nederlands. Dan kan nog eens van pas komen.

Door gymnasium vorig jaar en ik bijna blijven zitten. En dan studeer ik kunst, maar ik heb veel moeite moeten doen voor gymnasium.

Ik hoef nou ook weer geen nederlands curcus. Mijn nederlands is nou ook weer niet zóóóó heel erg slecht ofso. Maar sommige bepaalde woorden snap ik niet. En dan leren jullie bijv. met bio 4 uur. Dan leer ik 8 uur, omdat ik de helft van het leren een woordenboek er bij moet pakken.

denk er nog een halfjaartje over na.