Hooi, Ik moet bijna mijn profiel kiezen; in Februari voorlopige keuze en in Maart de definitieve. Ik weet dat ik sowieso E&M ga doen en waarschijnelijk met maatschappijleer en Management en Organisatio (M&O). Maar ik zit erg te twijfelen of ik Duits of Frans zal kiezen (allebei is geen optie). Wat raden jullie aan? Ik ben in Duits vaardigheden best heel goed en in Frans ook goed maar iets minder, alleen woordjes en zinnen leren is bij beiden een probleem :bored: Iemand tips? Alvast bedankt!
Is er 1 taal die je meer interesseert? Heb je ook al een klein idee wat je wilt gaan doen? Als je iets van toerisme wilt gaan doen is Duits erg handig. Zelf heb ik ook m&o en Duits.
Ik zou ook Duits doen. Veel mensen die geen Engels spreken, kunnen wel Duits.
Ik denk dat ik ietst met managment of rechten wil gaan doen, mij leek Duits dan idd ook handiger, maar ik vind Frans veel mooier en Fransen kunnen ook amper Engeles, dus ja ik twijfel nogal erg. In principe zal het wel mogelijk zijn om ze alllebei te doen maar ik ben heel slecht in woordjes en zinnen leren dus daar gaat dan veel te veel tijd in zitten…
[quote author=Idae link=topic=332003.msg277294442#msg277294442 date=1454238047]
Ik zou ook Duits doen. Veel mensen die geen Engels spreken, kunnen wel Duits.
[/quote
Ja dat is idd wel waar maar heel veel Franse spreken geen Engels
- Wat vind je het leukst?
- Als je al weet welke leraren je kunt verwachten in de bovenbouw, kan dit je keuze ook bepalen. Dit klinkt natuurlijk dom, want je moet een vak eigenlijk niet om een leraar kiezen.
Maar ik heb Duits en Frans. Vorig jaar, klas 3, had ik een hele leuke duitsleraar en een verschrikkelijke franslerares. Ik wist dat die franslerares met pensioen zou gaan en de rest van de bovenbouw-fransdocenten wel aardig zouden zijn.
Met Duits is het nu juist andersom: deze Duitsleraar maakt je gewoon ongemotiveerd!Terwijl ik in de onderbouw echt een geweldige docent voor Duits had. Vorig jaar stond ik een 8,8 op Duits en een 6,5 op Frans. Nu een 6,9 op Duits en 7,4 op Frans. Ik denk dat leraren ook veel helpen.
Een goede/aardige leraar helpt al heel veel om gemotiveerd te blijven over het vak, waardoor je er beter voor wilt gaan en je meer je best zult gaan doen (tenminste, bij mij wel) - Ik heb nu met Duits dat het niveauverschil van 3 naar 4 echt een grote stap is. Het is echt een stuk meer geworden. Terwijl met Frans dit juist hetzelfde is gebleven.
- Natuurlijk is het slim om te kijken naar wat je later wilt gaan doen.
- Uit ervaring heb ik gemerkt dat luister-, lees-, en spreekvaardigheden in de bovenbouw veel meer worden behandeld dan in de onderbouw. Ook het Centraal Examen zal veel meer naar dit soort vaardigheden worden gevraagd dan het simpele woordjes/zinnetjes en grammatica leren uit je boek. Dus als je met Duits bijvoorbeeld beter bent met deze vaardigheden dan met Frans, is het slim om Duits te kiezen. Je zult je examens natuurlijk wel moeten halen. Ik heb mijn keuzes van mijn profiel gebaseerd op wat ik goed kon. Aangezien alle exacte dingen mij niet zo lagen. Ik dacht: als ik alleen maar vakken kies waarvan de kans groter is dat ik ze ga halen, dan hoef ik aankomende jaren niet zoveel te stressen over mijn overgaan-kansen.
Dit heeft me veel geholpen. Ik kan me nu beter focussen op vakken waar ik slechter op sta. - Tenslotte: welk vak vind je het leukst? Als je een vak kiest dat je het leukst vindt, dan zul je hier veel gemotiveerder voor zijn, en hierdoor een grotere kans hebben op hogere cijfers door je inzet.
(beetje lang verhaal, sorry) Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen
@Sylvia, dit help zeker! Ik ga als ik weer Frans heb vragen wat mijn docent ervan denkt, of ik dat zou kunnen. Mijn Duits docente heeft namelijk al gezegd dat als ik Duits kies ik het wel ga halen, omdat ik best wel goed ben in de vaardigheden. Alleen Frans vind ik wel gewoon mooier, en ik denk dat dat ook moeilijker te leren is omdat Duits erg op Nederlands lijkt, maar 2 talen gaat voor mij echt te veel werk in zitten Ik heb alleen geen idee welke leraren er op de andere locatie zitten waar ik volgend jaar heenga
En misschien is voor later Duits handiger omdat ik graag iets met managment &economie of rechten wil gaan doen! Ik denk er nog even over na en bespreek het met mn docente , maar ik denk dat het dan Duits gaat worden. Echt heel erg bedankt!
-
Ik heb zelf Frans gehad. Ik vind Frans grammaticaal veel makkelijker dan Duits, waardoor het zinnen maken makkelijker wordt, denk ik. Duits vond ik ook al geen mooie taal, dus dat wilde ik er eigenlijk uit hebben zodra het kon.
Dat is voor iedereen verschillend though. Ik heb zelf zowel Frans als Duits gekozen en ik zag het verschil heel duidelijk tussen de twee klassen. Bij Frans was iedereen gestrest en voelde het vaak als een onmogelijke opgave, terwijl het bij Duits een stuk relaxter was - maar natuurlijk waren er ook bij Duits mensen die struggleden. Maar zoals Sylvia al zegt, de leraar heeft een hele hoop invloed - mijn Frans docent was verschrikkelijk, dus dat heeft ongetwijfeld ook meegespeeld. Verder gaat woordjes en zinnetjes leren inderdaad een minder grote rol spelen - hoe meer woordenschat je bezit, hoe beter dat is voor lees- en schrijfvaardigheid natuurlijk, maar uiteindelijk gaat het om de vaardigheden.
Ik zou zelf gewoon kiezen voor de taal die je het mooist en leukst vindt. Als dat Frans is, kies dan Frans. Moeilijkheden zul je bij alletwee de talen vinden, en je bent toch het meest gemotiveerd voor een taal die je leuker vindt.
Veel mensen hebben niet door hoe belangrijk duits is. Duitsland is één van de belangrijkste handelspartners van NL en als je e&m met m&o gaat doen lijkt het me dat je het bedrijfsleven of zoiets ingaat en dan is het heel handig om Duits te kunnen. Sterker nog, de zoon van mijn mentor heeft laatst een supergoede baan gekregen, niet omdat hij veel beter was dan anderen maar omdat hij goed duits kon en de rest helemaal niet. Ik zou dus Duits kiezen! Succes met kiezen!
Bedankt iedereen! Ik denk dat ik Duits ga kiezen, aangezien veel van jullie zeggen dat ik hier later meer aan zal hebben, en ik vind Frans niet perse leuker maar wel mooier.
Ik vond Duits persoonlijk stukken leuker dan Frans, dus denk dat dat iets persoonlijks is. Wel denk ik dat je meer aan Duits gaat hebben als Nederlander.
Grappig, ik vond het precies andersom met die grammatica haha. Ik heb zelf Duits gekozen en hier ook verder mee gegaan omdat ik persoonlijk denk dat het goed van pas komt als je Duits beheerst als Nederlander. Het is ten slotte onze grootste handelspartner en de Duitsers zijn niet zo van het Engels (de Fransen nog minder overigens). En ik vind het gewoon een toffe taal.
Het is wel zo dat als je bij je vervolgopleiding bv. Spaans zou willen gaan doen, je dan beter Frans kunt kiezen omdat dat dezelfde taalfamilie is. Maar ik zie dat je waarschijnlijk al voor Duits gaat en dat lijkt mij een prima keuze.