Profiel em/cm en taal?

Hoi iedereen,

Sorry als hier misschien al teveel topics over zijn maar ik wil het toch nog vragen! Ik twijfel dus heel erg over mijn profiel CM of EM op de havo.
Als ik CM zou kiezen zou ik een extra vak erbij kunnen kiezen. Want kunst neemt minder tijd is beslag dan economie (in EM)
Voor mij zou het enige verschil qua profiel dus liggen in kunst en economie (en misschien een extra keuzevak bij CM). Docenten raden mij EM aan maar ik ben bang dat het te lastig word. Wat is jullie mening hierover?

En dan twijfel ik nog tussen frans en duits. Ik ben in beide vakken goed in de grammatica (toetsen) woordjes en zinnen zijn ook geen probleem en het praten gaat ook prima. Het enige verschil zit in de lees- en luistertoetsen voor duits haal ik hiermee rond de 7/8 en bij frans 5/6/7. Als ik een keuzevak erbij zou kiezen zou ik denk ik duits kiezen en dan als eerste keus frans maar is dit een goed idee? Groetjes

Is een CM profiel met als extra vak economie geen idee? Je kan, mocht het echt te moeilijk voor je zijn, economie laten vallen en dan is er niks aan de hand. Alhoewel ik van mening ben dat als je in de onderbouw economie kon, je het in de bovenbouw ook kan. Je gaat er natuurlijk wel dieper op in, maar als je genoeg tijd eraan besteedt komt het wel goed.
Ik snap niet wat je met de laatste zin bedoel (‘als eerste keus Frans’), maar ik zou als je beter bent in Duits voor Duits kiezen aangezien je veel met lezen te maken krijgt.

Weet je welke opleiding je wil doen? Overweeg je de economische sector? Weet je het nog niet precies? Dan zou ik voor EM gaan. Omdat je dan alle opties nog open houd.

Met eerste keus bedoel ik sowiso dat vak zegmaar, als extra vak dan duits. Helaas kan ik economie niet als extra vak kiezen. Ik heb nog niet echt een idee voor later. Ik ga denk ik eens naar opleidingen in de economische sector kijken…

Up

wel em kiezen! heb je later meer aan en gewoon veel doen aan eco.

het is een moeilijk vak (zit nu in vwo 5 em) maar wel te doen !

Ik zou E&M doen. Mijn kunstvak op de middelbare (het examen tehatex) was echt het meeste werk van alles. Veel opdrachten waar je lang mee bezig was. Wel ontzettend leuk maar dat je niet hoeft na te denken hoeft niet te betekenen dat het ook minder tijd kost :p. ik zou even op school informeren wat je precies krijgt bij kunst en hoeveel tijd dat nou écht kost.

Ik zou voor E&M gaan. Vriendinnen van mij vinden kunst superveel werk. Ik zit nu in havo 5 en economie valt best wel mee, het komt in ieder geval later zeker van pas.
Verder zou ik Duits kiezen ipv Frans, het Frans lezen en luisteren wordt pittiger en je moet bijv ook Franse boeken lezen. En dat is echt niet makkelijk. Uiteindelijk is je eindexamen een leestoets dus kies de taal waar je vaardigheden het best in zijn: schrijven, lezen, luisteren, spreken.

Kunst is misschien minder schooluren dan economie, maar als je voor een voldoende gaat dan zit daar toch veel meer uren aan dan aan een ander vak. Dus als het je puur om de uren gaat, kan je nog beter economie kiezen dan kunst. Anders eindig je zoals mijn oud-klasgenoten die altijd schreeuwde naar de lerares omdat ze vonden dat je met hard werken en aanwezigheid gewoon een voldoende moet krijgen. :’)

Ik zou voor cm met als keuzevak economie kiezen (als dit op jouw school kan tenminste), dan kun je het als je het toch te moeilijk vind alsnog laten vallen. Ook zou ik in jouw geval duits kiezen, want in de bovenbouw krijg je meer lees/luistertoetsen en aangezien je daar bij duits beter in bent. Behalve als je frans veel leuker vind. succes met je keuze! :upside_down_face: