Professioneel beachvolleyballen, wel of niet door?

Hoi allemaal,

Ik zit met een klein dilemma… Namelijk of ik door zal gaan met mijn professionele beachvolleybalprogramma of niet.

Ik zal het hier zo kort mogelijk proberen uit te leggen:
Ik doe al sinds mijn 12e topsport, volleybal. Ik heb in Jeugd en Jong Oranje gezeten met het zaalvolleybal en heb daar ook ontzettend leuke dingen bij meegemaakt zoals EK’s en Jeugd Olympische spelen. Al die tijd heb ik heel veel getraind (30u in de week ongeveer) en heb ik weinig tijd gehad voor sociaal leven. 2 jaar geleden ben ik geselecteerd door de bond voor beachvolleybal, maar ben daar na een jaar zelf uit gestapt omdat ik het niet eens was met hoe ze het bij daar deden. Toen had ik eigenlijk al voor mezelf besloten/afgesloten dat ik niet meer zoveel zou gaan trainen.

Maar toen kwam er weer een kans voorbij: een ervaren beachvolleybalster vroeg mij om met haar te gaan spelen en om te trainen voor de Olympische spelen in Rio 2016. Hier heb ik niet lang over nagedacht en heb vrij snel toegezegd, dit was afgelopen augustus/september. Toen wist ik alleen nog niet wat het trainingsprogramma zou zijn en ging eigenlijk uit van 5/6x in de week trainen.

Echter blijkt nu dat ik 2x p dag 6 dagen in de week moet trainen. Dit heb ik nu een half jaar gedaan maar merk eigenlijk dat ik het helemaal niet zo leuk meer vind, aangezien ik ook nog een vriend heb en een studie… Ik heb zo weinig tijd nog voor mezelf, maar ik kan er niet zomaar weer uit stappen (vind ik zelf). Dan heeft mijn beachpartner namelijk ook niks meer en zou zijn ook gelijk moeten stoppen, en heb wel toegezegd… zouden jullie voor jezelf kiezen of toch nog even doorbikkelen t/m 2016?

p.s. het is echt geeeen zekerheid dat we olympische spelen halen, is vrij onmogelijk… maar we gaan dan de Europese en Wereldtoernooien spelen

Het zou wel oneerlijk zijn tegenover je partner, zij rekent op je. Aan de andere kant, twee jaar iets doen wat je niet leuk vindt is ook niet ideaal. Misschien moet je het er eens met haar over hebben en samen op zoek maar een andere partner voor haar.

Ja precies. Ik vind het beachvolleybal zelf wel echt leuk, alleen ik vind het aantal trainingen gewoon wat teveel. Maar ik weet dat zij perse zoveel wilt trainen, ze doet t helemaal vol of helemaal niet… Wat betreft een nieuwe partner zoeken is helaas helemaal niet makkelijk, zijn maar heel weinig meiden die fulltime beachvolleyballen of dat willen en daarnaast moet het niveau ook nog goed genoeg zijn dus ik denk niet dat dat een oplossing is.