Proefwerkweek tips:)

heeeej, ik heb vanaf 16 december proefwerkweek, maar ik haal altijd lagere cijfers in pww dan normaal. Dus hebben jullie tips voor het leren enzo?:slightly_smiling_face:

Ik heb hetzelfde probleem dus ik zal meelezen.

echt optijd beginnen, voor sommige lukt het om de dag van te voren te leren en dan een goed cijfer te halen maar voor mij werkt dat niet. Met de moeilijkste vakken een week van te voren beginnen met samenvatten/lezen/etc.
Zo kom ik de pww door (: + de laaste lessen goed opletten dan zeggen leraren vaak belangrijke dingen!

Op tijd beginnen met leren, maak een planning. Vat je leerstof samen en lees deze samenvattingen ook goed door. En verder is het ook belangrijk dat je gewoon in de lessen oplet en aantekeningen maakt. Dan kan je ook altijd nog van je aantekeningen wat leren.

Ga van te voren (zeg 2/3 weken eerder) al beginnen met samenvatten. Bedenk goed of je alles wel moet samenvatten. Maar per vak een lijstje wat je moet leren & doen (dus stof samenvatten, doorlezen, begrippen leren, diagnostische toets maken, etc). Je kan dan wat je gedaan hebt afvinken, dat helpt altijd wel motiverend bij mij! De dag voor de toets hoef je dan alleen nog de begrippen en de stof even door te lezen en je weet het!

Oh hier heb ik echt geen tips voor, ik zorg altijd gewoon dat ik het bij normale pw’s goed doe zodat ik in de pww geen druk meer heb.
Maar misschien is het ook slim om in de pww vroeg naar bed te gaan enzo zodat je een beetje scherp blijft ofzo

Ik heb ook Toetsweek, gewoon veel samenvattingen maken en woordjes stampen. Begin op tijd, dan krijg je het er vaak beter in.

Begin 2 weken van te voren met een planning te maken waaraan je je ook gaat houden! Plan ook gewoon vrije tijd in en ga vooral geen dingen afzeggen omdat je non-stop wilt leren.
En ga gewoon op tijd naar bed, dus ga niet nachten lang zitten te leren :wink:

•Begin op tijd
Als je alles in 1x moet leren dan vergeet je het, en is het stressvol. een week van te voren voor een groot proefwerk is goed. veel woordjes stampen? doe 2/3 weken van te voren elke dag 10 woordjes.
•Maak een to-do-lijstje
Je weet waar je aan toe ben, streep het af als het klaar is, en hoe kleiner het lijstje wordt, hoe leuker het leren wordt
•Zoek een rustig plekje op
Is je kamer een rotzooi? ruim hem op, doe de ramen open en ga je huiswerk maken. een schone kamer met veel zuurstof zorgt ervoor dat je je beter kan concetreren.
•Onderstreep belangrijke dingen
Als je je boek hebt gekocht, ga met de marker aan de gang. is dat niet zo? onderstrepen met potlood, of de belangrijke dingen in een word document op een rijtje zetten, heb je gelijk je samenvatting. wat ook kan is het hoofdstuk kopieren en dan alsnog markeren
•Praat hardop
Dit werkt heel erg, je leest het niet alleen, maar je hoort het ook. ga op je kamer zitten , zet een radio zender aan wat je minder leuk vind, of liedjes die je niet mee kan zingen ( ik kies altijd voor de sky radio kerstradio op nederland.fm )
•Maak samenvattingen, lijstjes en schema’s.
Als je dit maakt heb je de tekst al gelezen, en je hebt de belangrijkste dingen op een rijtje, lees daarna nog 2/3 keer de tekst aandachtig door zodat je de verbanden weet tussen de belangrijkste dingen. verder gewoon je lijstjes, en samenvattingen leren
•Wissel maak- en leerwerk af
Na een paragraaf te hebben gelezen ben je het wel zat, dus ga daarna een maak opdracht maken. wissel het af om zo je concetratie te behouden
•Laat je overhoren
Dit is eigenlijk een soort test of je de stof goed kent. Ook kan je oefenexamens of oefenopdrachten maken. Als je wordt overhoort, laat je dan geen vragen stellen. maar vertel aan die gene wat je hebt geleert. bijv bij geschiedenis, laat je niet vragen naar jaartallen maar vertel bij de jaartallen die je weet de gebeurtenis. Op de toets worden wel vragen gesteld, maar waarschijnlijk andere vragen dan die je kreeg bij het overhoren. Door de tekst te vertellen heb je alles in je hoofd en weet je waarschijnlijk te verbanden

Wat bij mij erg helpt is om de kookwekker op 25 minuten te zetten. Hierin moet ik 1 taak afhebben. Zo’'n taak kan verschillen van een verslag maken maar ook bijv. 1 hoofdstuk aandachtig hardop voorlezen. Na de 25 minuten hou ik 5 minuutjes pauze en dan weer de kookwekker aan. in die pauze drink ik wat, pak ik boeken voor de volgende taak en na 4x 25 minuten ( dus na ongeveer anderhalfuur ) hou ik een pauze van een half uur waarin ik eet en drink en even een rondje buiten loop met de hond

WOOOOW! dit lijstje ga ik uitprinten, echt keihandig!
Dankjewel<3:)

Het belangrijkste is gewoon op tijd beginnen.
Helaas ben ik nogal een uitsteller, haha.
Oh trouwens, misschien mag je bij jullie op school kauwgom?
Tijdens de toets verbetert dit de concentratie.
En wat ik ooit 's hoorde, als je bijvoorbeeld een hoofdstuk, of 50 woordjes hebt geleerd, een koude douche nemen. Het schijnt dat je het dat beter opneemt ofzo.
En veel vitaminen eten, kiwi’s bijvoorbeeld, dat helpt ook bij het concentreren.
Succes (:

aqan tekeningen maken tijdens de les proberen intresse opwekken ofzo
(sorry voor mn slechte tips)
in ieder geval succes

@noooname geendank! misschien handig om in je agenda te plakken ofzo

wat ook kan helpen is een foto van je school ergens plakken en als je die ziet hangen dat je denkt van gadver, zo snel mogelijk weg daar. dus goed leren!

wat ik ook vind helpen is grote pot thee erbij,

wat ik zelf merk is dat ik dingen die ik heb geleerd dan toepassen of herkennen. een voorbeeld is dat ik het met maatschappijwetenschappen net over ontwikkelingssamenwerking, de wereldbank en IMF heb gehad. dit zag ik laatst in het nieuws voorbij komen en vond het zo leuk dat ik wist wat het was

bij een lange tekst:

• stukje lezen
  • in eigen woorden vertellen wat je hebt gelezen
  • kijken of het klopt
  • opschrijven als het klopt, als het niet klopt, vat het stukje op een andere manier op.

als je dit met de hele tekst doet heb je gelijk een samenvatting + dat je het al een keer hebt gelezen en opgezegt.
moeilijke tekst met veel begrippen? maak eerst een samenvatting en daarna een begrippenlijst. misschien veel werk, maar je leest het steeds opnieuw.
daarna hardop je samenvattingen lezen en net als hier boven, stukje lezen, bijv 1 paragraaf lezen, vertellen wat je hebt gelezen en kijken of het klopt. als het niet klopt doe je het overnieuw. en zo ga je deze hele tekst door.
begrippenlijst ook goed leren, gewoon per begrip kijken wat het betekend. even blaadje op het antwoord en vertellen wat het betekend. kijken of het klopt en dan volgende begrip.

zo ben ik nu aan het leren met maatschappijwetenschappen. moest het even delen, dus nu weer door leren!

Op tijd beginnen, opletten in de les, samenvattingen maken, niet snel laten afleiden, vraag je ouders om je te overhoren?

Begin op tijd en houd alles ook in de tussentijd al goed bij.

als je een avond geen huiswerk hebt, ga vast lange teksten van vakken samenvatten, dan hoef je dat niet te doen als de toets eraan komt, en heb je langer de tijd om echt te leren ipv alles samenvatten