Proefwerken!

PROEFWERKEN
Jaah die stomme dingens komen hier in België (dnek ook in Nederland) weer aan!
Maar nog het ergste is.
Dat ik alles even moet gaan aanpassen hoor.
Daarom vraag ik jullie om hulp om mij tips te geven om nog beter te halen.

Dag planning tijdens proefwerken:

Wat was jou eerste resultaat van je proefwerk?

Veel moeite gedaan ervoor? Of weinig?

Andere tips voor studeren?

Andere tips voor het proefwerk zelf?

Kvraag jullie dit omdat mijn vorige resultaten niet erg goed waren

Je planning moet je laten afhangen van de tijd die je nodig hebt of nodig denkt te hebben voordat je de stof begrijpt. Ik leer vrij weinig voor m’n tentamens (als ik het vergelijk met anderen) om de theorie te begrijpen, maar voor project en praktijk moet ik wat meer doen voor m’n EC’s.

Toen ik nog op de middelbare zat deed ik voor een proefwerkweek of een SE-week weinig aan voorbereiding. Voor de meeste vakken was het hoofdstuk een beetje doorlezen genoeg voor mij. Opletten in de les, af en toe huiswerk maken en aantekeningen maken waren mijn geheime middelen.

Schrijf jij gewoon dingens op als de leerkracht iets aan het zeggen is?
Wij mogen dat niet hoor! :frowning_face:

Mag je geen aantekeningen maken? Dat is streng zeg.
Nouja ik heb twee weken geleden mijn eerste proefwerkweek ever gehad, dus ik zat 3-4 uur per dag te leren. De resultaten waren wel goed vond ik, behalve de 5.3 voor geschiedenis. De beste tip is zorg dat je goed voorbereid bent, en let dus ook goed op in de lessen.
Ik heb anderhalve week voor de proefwerkweek een planning gemaakt van wanneer ik wat zo gaan leren. Dit hielp goed bij mij, als ik 5 dagen gewoon had geleerd volgens mijn planning ging ik mezelf belonen.
Tijdens het proefwerk zelf moet je niet teveel stressen en piekeren, dit is echt heel vervelend. Maak eerst de makkelijke vragen waarvan je zeker weet dat je ze goed hebt.

Oh wacht hier nog wat tips:

Plannen:
x Maak eerst een tabel met wanneer je alle toetsen hebt, wat je ervoor moet leren en wanneer het af moet zijn. Zo heb je een overzichtelijk schema!
x Verdeel alles goed en doe niet teveel op een dag, dan vergeet je de helft toch weer!
x Maak als je dat handig vind samenvattingen en/of begrippenlijsten over het onderwerp.
x Maak kleine briefjes met belangrijke woorden en plak ze op plekken waar je vaak komt, zo lees je het toch regelmatig over waardoor je het beter onthoud!

Stress voorkomen:
x Ga afleiding zoeken met je vriend(in)en! Bij mij werkt dit echt heel goed!
x Als je merkt dat je heel erg begint te stressen neem dan gerust even pauze! Afwisseling tussen leren en pauzes zijn heel belangrijk.
x Haal je hoofd even leeg, doe dit door muziek te luisteren of door te sporten.

Een goede werkplek:
x Ga niet werken op een overvol bureau!
x Zorg dat je rustig kunt leren, geen drukte om je heen. Ga desnoods even naar de bibliotheek om daar te leren.
x Laat je niet snel afleiden.

Tijdens het leren:
x Leg je laptop/telefoon/iPad etc. weg! Hierdoor kan je langer blijven leren zonder dat je gestrest raakt of je al een berichtje terughebt op Facebook…
x Zorg voor een rustig muziekje. Let op: Doe dit niet als je weet dat je daardoor afgeleid word!
x Spreek met jezelf af: als ik … weet mag ik straks … . Jezelf belonen werkt goed!

Tijdens het proefwerk:
x Denk rustig na, niet gaan stressen!!
x Weet je een vraag niet? Sla hem over en ga verder met de andere vragen. Probeer hem (als je nog tijd over hebt) als laatst te maken.
x Maak eerst de vragen waarbij je denkt: ‘deze heb ik sowieso goed’ en dan pas de moeilijke waarbij je twijfelt.
x Schrijf netjes en overzichtelijk, zo voorkom je slordigheidsfouten in je leerwerk.

Algemene tips:
x Zorg voor goede nachtrust! Het is niet de bedoeling dat je de volgende dag als een zombie in de klas zit.
x Ga op tijd naar bed. Er is bewezen dat je in de avond alles veel slechter onthoud dan 's middags. Werk dus niet de hele nacht door!
x Zorg voor frisse lucht als je naar school gaat
x Ontbijt goed! Ontbijten zorgt ervoor dat je zeg maar wakker word, handig dus!

Hopelijk heb je er iets aan! Succes met je proefwerken alvast!

dankjewel! x
heb aan jou tips echt heel veel! x
zal resultaten wel eens vermelden x

Bij mij op school is aantekeningen maken juist bijna verplicht. Het is echt een rare regel dat jullie dat niet mogen, je leert namelijk beter als je dingen opschrijft.

Als ze iets aan het uitleggen ofzoo zijn en wij schrijven dan iets op word direct je naam geroepen in de klas :frowning_face:

^ Onderbouw zeker? Dan denken ze waarschijnlijk dat je niet aan het opletten bent. In de bovenbouw verandert dat wel, dan is het echt nodig om aantekeningen te maken en krijg je juist een opmerking als je niet meeschrijft.

bij ons ook inderdaad!

Wat raar. Ik heb gewoon altijd aantekeningen gemaakt, vanaf de eerste klas werd dat aangeraden (zo ver ik me kan herinneren).

ja bij mij mocht dat wel, maar pas vanaf in de tweede graad werd het ook echt belangrijk om aantekeningen te nemen tijdens de lessen. Ik zorg er om te beginnen voor dat ik mijn cursus doorloop of vergelijk met enkele klasgenoten die misschien nog andere voc of notities genomen hebben zo ben je er zeker van dat het compleet is en tijdens het studeren na twee of drie uur studeren ook even buiten komen ookal is het koud dit kan goed helpen om je de volgende uren beter te concentreren en zorg ervoor dat je 's avonds de moeilijkste delen uit je cursus neemt en je een kwartier voor het slapen gaan stopt met studeren en de dag erna als je het proefwerk de tweede beurt hebt 's morgen nog even die bladen die je opzij hebt gelegd bekijken, succes!