Problemen thuis

-

Ah, ik kan me het voorstellen dat je je rot voelt, en je mag me altijd noten hierover! Gecondoleerd met je moeder trouwens, vind dit echt rot en erg voor je, ook om het te horen/lezen. :hugs:

Probeer met je vader te praten dat je het niet leuk vind, en weet je ook waarom je zus soms zo doet? Waarschijnlijk heeft ze bijna nooit een goede humeur ofzo.

:sob::muscle:

Wat een heftig verhaal zeg. Mijn vader is depressief (en ik ook, gezellig) en ik herken dus wel een beetje hoe dat eraan toe gaat. Bij alles maakt hij van een mug een olifant en kan vreselijk zeurderig doen en mij een schuldgevoel aanpraten. *want ik wil hem immers iets aan doen*, dat zijn zijn complot theorieën. Ik kan (in mijn ogen in ieder geval) iets op een hele normale manier zeggen of vragen, en dat hij zich aangevallen voelt en woedend kan worden.

Ook de situatie met je zus, wat moet dat lastig voor je zijn. De situatie zoals die nu voor je is erg schadelijk… Zijn er mogelijkheden om wat meer steun uit je omgeving te halen? Kun je het delen met iemand? Een docent/vertrouwenspersoon? Heeft je vader hulp gehad voor die depressie?
Ik vraag me af wat er door je heen gaat op dit soort momenten…

Je overdrijft zeker niet om een topic aan te maken. juist heel erg goed dat je dat doet!
Veel sterkte :sob::muscle:

Meis, ik kan me heel goed indenken hoe je je voelt. Je mag me altijd noten als je wil praten of als je wat kwijt wil. Daar ben ik voor. Weet op dit moment niet zo goed wat ik moet zeggen, wilde gewoon even laten weten dat ik er voor je ben als je me nodig hebt. :sob::muscle: :hugs:

Dankje!
Ja, hij heeft hulp gehad en hij is nu ook niet meer depressief, maar toch voelt hij zich, net als jij al zegt, zich altijd aangevallen en wordt dan boos. Mijn zus is echt vervelend, niet alleen naar mij maar ook naar mij vader. Misschien is mijn vader daarom ook wel zo naar mij.
Er is wel iemand om mee te praten over zo een soort dingen op school, maar daar wil ik niet zo graag naar toe. Ik weet dat mensen er achter gaan komen, mijn mentor, mijn vriendinnen en ik wil niet dat zij dit allemaal weten. Ik wil niet zo graag als zielig worden gezien, ik weet niet precies hoe ik dit moet uitleggen. Maar ook al heb ik mensen die naar mij luisteren, mijn vader en zus blijven vervelend tegen mij doen. Ik heb al zo veel geprobeerd.
Jij ook veel sterkte met je depressie! :sob::muscle:

Dankjewel!
Ik probeer het, maar hij neemt het nooit echt sirieus. Ik weet niet waarom mijn zus zo doet, ik denk dat ze gewoon een beetje zo is, en dat het steeds erger wordt…

Bedankt, het is fijn om zo een dingen te horen!

Hmm wat vervelend. Ook dat je al zo veel geprobeerd hebt maar het niet veranderd.
Het klopt dat je met alleen luisteren van anderen de situatie niet oplost, het kan je wel helpen dat je niet alles alleen hoeft te dragen :wink:.

En dankjewel! :slightly_smiling_face:

Dat klopt, misschien moet ik het er toch maar met een goede vriendin er over hebben… Niet alleen omdat ik dan alles kwijt, maar gewoon zodat ik weet dat er iemand is waar ik altijd terecht bij kan. Het is alleen zo moeilijk voor me, ik ben namelijk totaal niet sirieus met mijn vriendinnen. En ik wil echt niet dat ze medelijden of zo iets gaan hebben.
Ik probeer altijd aardig tegen ze te doen, te vergeten wat ze hebben gezegt als ze iets gemeens zeiden. Maar ik heb ook geprobeert om er juist op terug te komen, zeggen dat ik het vervelend vind. Maar het helpt beide niet…

-

Het is inderdaad al heel fijn om gewoon je verhaal eens bij iemand kwijt te kunnen. Ik hoop dat het je lukt om dit bij iemand te vinden. Heb je een vriendin in gedachte die je in vertrouwen zou kunnen nemen? Ik snap dat je niet wil dan anderen medelijden met je krijgen. Het gevoel dat anderen hebben kun je niet veranderen natuurlijk, maar wanneer je jouw verhaal verteld kun je er wel bij vertellen dat je niet zielig gevonden hoeft te worden/ wilt worden.
Net zoals Hopeless ben ik ook wel benieuwd naar jullie leeftijden. Ook denk ik dat je inderdaad niet zo heel veel aan de situatie kunt veranderen; je kunt iemand anders helaas niet veranderen. Als je nog erg jong bent zou het wel goed zijn om hulp te krijgen van buitenaf.

Voel jij je eigenlijk schuldig over de situatie?

Heel erg bedankt!
Ik ben 15 en mijn zus is bijna 17.
Ik ben ook niet bang dat de contactpersoon van school dingen gaat doorvertellen, maar dat eerder de vraag van mijn vriendinnen komt van waar ik nou toch elke keer naar toe ga.
Ik hou wel heel erg van mijn vader en hij probeert ook zijn best voor ons te doen, maar omdat hij alleen is en fulltime werkt en ook nog eens alles thuis alleen moet doen is het vaak moeilijk voor hem. Ik ben een beetje bang om hulp te vragen, ik weet niet precies waarom. Alles lijkt dan zo veel erger en sirieuzer voor mij… Ik heb namelijk buiten thuis, wel gewoon een leuk leven. Ik heb leuke vrienden en ik lach super veel op school. Ik ben best gelukkig in het algemeen, vandaar dat het vragen om hulp mij misschien overdreven lijkt. Ik heb thuis ook soms leuke dagen, maar meestal gewoon niet. Ik weet het eigenlijk niet zo goed… Ik hoop gewoon dat ik het zelf kan oplossen.

Ik heb een goede vriendin die ik heel erg vertrouw, en die ik al sinds de bassisschool heb. Alleen zij is dus precies het type om zich snel druk te maken. Verder heb ik nog een hele goede vriendin, alleen die ken ik nog niet zo lang. Ik heb nooit super echt sirieuze gesprekken met haar, dus ik wil hier eigenlijk niet zomaar mee komen. Nog een vriendin zou ik het ook wel kunnen vertellen, maar ik weet niet precies hoe. Ik kan het er inderdaad bijzeggen, maar ik denk dat onbewust toch alles een beetje anders wordt.

Hoe bedoel je dat alles onbewust dan een beetje anders wordt?

Ik heb met hele goede vriendinnen van mij ook ooit mijn verhalen gedeeld, ik zat niet goed in mijn vel op meerdere gebieden. En ja, dat heeft zeker onze relatie veranderd. maar wel ten goede. We praten allemaal meer over wat ons ècht dwars zit, gesprekken hebben dus meer inhoud. Ik weet dat ik bij hun terecht kan met mijn dingen. Maar omgekeerd werkt dat ook. Door iemand te laten weten dat je haar vertrouwd zullen ze misschien ook eerder naar jou komen als iets dwars zit. We hebben ook nog genoeg lol samen, maar het feit dat ik weet dat ik op mensen terug kan vallen, dat is heel fijn.

Natuurlijk kun je dit niet voor iedere vriendschap stellen, maar als jij vriendinnen hebt die je vertrouwd, dan zou je best eens een poging kunnen wagen.