Problemen met wiskunde.

Hoi, ik zit met nogal een dilemma. :c Ik weet niet of ik wiskunde in mijn pakket moet doen, ik doe nu TL.

Ik ben namelijk echt een drama met wiskunde, en nee ik overdrijf niet. Ik sta nog net een 6, omdat ik in het begin van het jaar een keer een 7 en een 8 heb gehaald. Voor de rest alleen maar 4’en en 5’en. en ik zit nu bij bijles en ik maak mijn huiskwerk, maar ik heb net weer een 3,5 gehaald. D: Ik kan het gewoon niet, al die getallen spoken door mijn hoofd en ik kan soms de makkelijkste sommen niet eens oplossen.

Nu wil ik later dus naar havo, ik doe nu tl, maar op CM na heb je voor elk profiel wiskunde nodig. En ik wou dan eigenlijk EM doen, daar heb ik mijn vakkenpakket ook op afgestemt.

Maar ik ben dus een lopende ramp met wiskunde en ik twijfel heel erg of ik het wel moet kiezen, mijn ouders willen het liefst wel dat ik het doe maar als ik er echt mee zit hoeft het niet van hen. Maar is wiskunde écht zo noodzakelijk?

Ik zou het als ik jou was wel nemen.
Een vriend van mij is ook echt bagger in wiskunde, maar nu vind hij het niet zo moeilijk meer omdat het deels allemaal herhaling is, dus dan krijgt hij extra uitleg, en snapt hij het steeds beter.
Misschien dat dat bij jou ook wel zo is.

En je kan wiskunde toch ook als achtste vak nemen? Als het dan echt niet lukt kan je het altijd nog laten vallen.

Maar ik zou het wel echt nemen, want je hebt het bij heel veel dingen nodig.
Want als je dan bijvoorbeeld een opleiding hebt waar het niet voor nodig is, en het bevalt je niet, en je ziet een andere goeie opleiding waar je wél wiskunde voor nodig hebt, dan zit je wel in de problemen…

Ik ben zelf ook een disaster in wiskunde. En ik ga wiskunde C kiezen bij CM. Ik doe zelf vwo dus ik heb geen ervaring met hoe dat gaat in havo gaat. Maar ik denk dat wiskunde wel altijd wel handig is als je het hebt gehad, al helemaal als je EM wilt kiezen, dat kan heel handig zijn voor economie.

Ik was ook altijd een ramp met wiskunde, maar dat maakte op zich niet zoveel uit want ik wilde altijd al CM doen ivm de kunstvakken. Maar als jij daar niets mee hebt, én je wilt ook liever EM dan zou ik dat gewoon doen. Je kunt altijd om hulp vragen, op den duur zal je het heus wel een beetje snappen. =)

Ja, wiskunde is echt wel nodig bij veel opleidingen, helemaal economische opleidingen.

Ik zou geen wiskunde C kiezen, omdat voor praktisch alle opleidingen wiskunde A of hoger gevraagd wordt, maar ik moet eerlijk zeggen dat dat bij universitaire opleidingen is, van HBO-opleidingen durf ik het niet te zeggen.

Ik was in de onderbouw ook echt een ramp in wiskunde. Ik haalde in de eerste wel allemaal 8en, maar daarna een paar 7ens en voornamelijk 2en en 3en. En ik moet zeggen, dat wiskunde me nu beter afgaat. Ik heb voor mijn eerste tentamen een 7.6 gehaald en sta gemiddeld een 7.4. Ik heb voor wiskunde A gekozen trouwens.

Weet je trouwens dat het bewezen is dat mensen pas goed in wiskunde worden na de middelbare school?

Als jij hierna nog naar de HAVO wil, zou ik het zeker wel kiezen! Op de HAVO is wiskunde namelijk verplicht. Je kunt dan wel wiskunde C kiezen, maar het is wel handig als je dan al een basis hebt. En je kunt het altijd nog laten vallen als het fout gaat toch?!

Je zou ook kunnen na gaan of je volgende opleiding de eis heeft dat je wiskunde moet hebben. Als je al weet wat je wilt gaan doen.
Bij mij op school zeiden ze dat ik wiskunde moest hebben, maar ik ben ook een lopende ramp met wiskunde, en tijdens de open avond van mijn opleiding, zeiden ze dat het niet persee nodig was. Dus heb ik het laten vallen.

Wiskunde is nogal een belangrijk vak als je het mij vraagt, dus ik zou het zeker kiezen.

wiskunde is erg belangrijk, maar als je er niet goed in bent heb je der natuurlijk niets aan. wiskunde op het vmbo is overigens wel anders (en makkelijker) dan op het havo, en als je zegt dat je je huiswerk etc goed doet en er nog steeds niets van snapt dan moet je het niet gaan kiezen want om wiskunde te snappen moet je voornamelijk je huiswerk maken, zo haal je voldoendes

Neem wiskunde A en een ander extra extra vak zeg maar… Als wiskunde dan echt niet gaat kan je t nog laten vallen…

Trouwens voor als je havo gaat doen en toch wiskunde neemt. Wiskunde C en Wiskunde A maken (op vwo dan) echt nauwelijks verschil. Het scheelt slechts enkele paragrafen die je bij de tentamens moet leren, misschien is dit bij het examen anders maar dat weet ik natuurlijk niet.

Dankje voor jullie reacties!

Ik ga er nog even over nadenken, ik weet al dat bij ons op school op havo géen wiskunde C word gegeven, volgens mij hebben ze dat alleen op vwo ofzo.

Ik kees CM zonder wiskunde, en mijn decaan en wiskundedocent advieseren dit trouwens ook. Maar denk jij dat je bij je examen een 5 gemiddeld kan halen? Nee? En denkt je docent dat ook niet? Dan zou ik geen wiskunde nemen;).
Zonder wiskunde kom je er ook wel!

Klopt, qua stof verschilt het niet veel, maar wiskunde C wordt gewoon veel uitgebreider uitgelegd. Ik zou dan toch wiskunde A nemen.

ik kan het ook niet,
ik haal nooit hoger dan een 5.
maar nu heb ik een keer een 7,5 weging 6 gehaald :grin:
dus sta ik weer voldoende.

maar mijn vriendin gaat sector economie doen,
en ze wilt na mavo, naar havo. maar ze kiest geen wiskunde. + je kan het in de vierde (mavo)als zevende vak doen, als je het echt wilt. dan kan je het laten vallen als het echt niet goed gaat bij je examens.

ik zou welwiskunde nemen, desnoods wiskunde C…

Ik stond in de derde een 4,5 omdat ik ontzettend veel 2en en 3en haalde.
Mijn lerares wiskunde dacht ook dat ik het niet kon en raadde me aan C te nemen, omdat wiskunde op VWO verplicht is.

Ik heb gewoon A gekozen, heb zoals ik al zei voor het erste tentamen een 7.6 gehaald en sta gemiddeld een 7.4

Docenten hebben niet altijd gelijk!

Nee, maar ik vermoed wel dat ik het heb. Ik heb al zolang ik op school zit moeite met rekenen, tafels en dat soort dingen. Op de basisschool had ik ook al veel extra hulp nodig en dan haalde ik ook maar vaak een 5je.

Ik zou die test wel willen doen maar ik zou geen idee hebben waar ik dat moet doen…

Aan je school vragen. Mentor, studiecoordinator, decaan?