problemen met vriendin en gestresst

hey,
ik zit al een tijdje met deze 2 problemen dus ik dacht ik ga het posten (:
1.
Mijn vriendin is vroeger gepest en ze had geen vrienden, vorig jaar laten zitten door haar 2 beste vriendinnen en dit jaar bevriend geworden met mij. Nu hecht ze zich heel erg aan mij, en is bang mij kwijt te raken. Dus ze wil met alles samen zijn met mij, alles samen doen en ze is heel snel jaloers als ik met andere vriendinnen omga. Als ik op een feestje iemand zie en daar naartoe ga moet ik haar eerst roepen of ze meekomt, anders word ze verdrietig. Dit vind ik aan de ene kant heel zielig, aan de andere kant vind ik haar echt irritant. Ik wil meer ruimte in een vriendschap, dat heb ik haar al een paar x subtiel verteld, maar ze heeft volgens mij de boodschap niet doorgekregen of ze wilt het mij letterlijk horen zeggen. Ik heb al een paar x meegemaakt dat meisjes zonder vrienden mij heel erg achterna gingen lopen, nu ben ik dus extra voorzichtig daarmee. Nu het grote probleem, mijn vriendin en ik zouden eerst 3 dagen naar verschillende steden gaan. Dat moest ik de laatste vakantieweek gebeuren, maar dan zijn we al 2 dagen samen met andere vriendinnen erbij en moet ik werken (heb mijn rooster nog niet ik denk 2 à 3 dagen, in totaal 6 à 10 uur) Dus het word wel erg krap om dan ook 3 dagen weg te gaan. Ik heb dus dit uitgelegd (ik heb ook geen geld, dat was ook een reden) en verteld dat ik liever niet meega, en mijn excuses aangeboden. Nu is ze verdrietig, probeert me over te halen en zegt dat ik haar heb gebroken. Ik vind dit echt kut voor haar, maar het is zo ik kan nou eenmaal niet. Wat moet ik doen?

Ze is trouwens nogal depressief (niet door dit hoor), en ik wil haar helpen maar ze wilt geen hulp. Alleen van mij maar alles wat ik doe heeft geen zin want dat wuift ze zo weg en dan walst ze eroverheen met al haar depressiviteiten, als dat een woord is.

Ik ben zo moe alles, ik doe niet eens wat want ik heb vakantie maar de laatste tijd gaat echt alles mis/fout. Ik raak dingen kwijt (hele belangrijke dingen, papieren enzo), ik kom te laat en dat is echt niks voor mij, ik miste proefwerken, ik neem verkeerde bussen, ik vergeet dingen mee te nemen, ik vergeet dingen te doen, dingen gaan kapot (door mijn eige onhandigheid, terwijl ik normaal heel zuinig ben).
Ik ben ook heel erg gestresst de laatste tijd, als iets ook maar een beetje anders gaat dan verwacht freak ik hem helemaal uit. Ik moet huilen om de kleinste dingen. Ik heb blackouts en alle gaat gewoon verkeerd.

Kan iemand mij met deze dingen helpen?
x

Dat met die vriendin is lastig. Misschien is er vroeger iets gebeurd waarom ze zo reageert? Probeer er anders rustig over te praten en als dat niet lukt hulp van buitenaf inschakelen misschien? (ik weet niet hoe ernstig het is)
Verder over die vermoeidheid enzo, ik zou even langs de huisarts gaan, misschien dat je ergens last van hebt ofzo en hij kan je er denk ik wel verder mee helpen.
Succes in ieder geval!

dankje voor je reactie, ja het is best ernstig van mijn vriendin… ik zit er erg mee. wat is er vroeger is gebeurd was dat ze gepest werd en haar enige vriendinnen haar lieten zitten, ik ben zegmaar de eerste vriendin voor haar en die wilt ze niet kwijt. dat was het probleem juist, sorry als het niet duidelijk is overgekomen.

en verder, ik ken mijn huisarts en ik vind het niet fijn om naar hem toe te gaan haha, om welke reden dan ook. ik denk dat het ook wel zonder huisarts op te lossen valt.

Ja dat is lastig met die vriendin, probeer haar anders goed duidelijk te maken dat ze jou niet kwijtraakt, maar dat je ook met anderen wilt omgaan. Misschien als ze ziet dat jij ook met anderen omgaat en ook met haar dat ze het dan gelooft?
En wat het moezijn betreft. Als je het zelf wilt oplossen zou ik vaste tijden nemen met slapen (neem genoeg rust) en verder weet ik het ook niet zo goed. Als het niet over gaat of erger wordt zou ik toch even langs de huisarts gaan, desnoods naar een andere dan die je nu hebt als je die niet prettig vindt.

oke bedankt :slightly_smiling_face: