Problemen met studentenleven

a

Als eerste wil ik zeggen dat ik het een knappe beslissing vind van je! In het studentenleven is alcohol over het algemeen wel een belangrijk dingetje maar ook zonder alcohol kun je het hartstikke leuk hebben.

Voor wat betreft je angsten; als je voor jezelf echt geen behoefte meer hebt aan alcohol dan denk ik dat je het ook makkelijk moet kunnen volhouden. Daarbij maakt het niet uit wat anderen zeggen. Ik denk dat mensen het echt wel begrijpen als jij de redenen geeft waarom je geen alcohol meer drinkt. In het begin zullen ze je waarschijnlijk aansporen om alsnog wat te drinken maar naar een kleine periode weet men niet beter meer en zullen ze het gewoon accepteren, althans, dat is mijn ervaring.

Mensen denken altijd dat ze alcohol nodig hebben om gezellig te zijn, laat zien dat jij zonder alcohol nog net zo gezellig en gek bent en uiteindelijk zal niemand meer geven om het feit dat je geen alcohol drinkt.

Ik vind het echt een hele goede beslissing van je! Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het bij een gezellige vereniging veel uitmaakt (dan heb ik het niet over die te erge studentenvereniging, maar de gewoon leuke varianten), tenminste ik merk in mijn omgeving dat als je gewoon aan de frisdrank gaat mensen eigenlijk niet raar naar je kijken. Zolang je maar gewoon gezellig blijft meepraten etc. en niet stilletjes in en hoekje wegkruipt.

of ze het niet drinken bij een sport/studentenvereniging accepteren ligt heel erg aan de vereniging. Ik denk dat bij de meeste sportverenigingen niet drinken niet erg is :slightly_smiling_face:. Ik denk dat het bij studentenverenigingen heel verschillend is, sommige draaien nou eenmaal meer om het drinken aspect, maar ik weet zeker dat je bij alle verenigingen weinig kan drinken (en natuurlijk ook niets maar dan zal je wat rare blikken krijgen). Bij mijn studentenvereniging zijn er een flink aantal geheel onthouders en niemand vind dat gek, je moet alleen af en toe nee zeggen als iemand je een biertje aanbied of vragen of je een cola mag (of als mij om thee vragen lol), (meestal vragen ze hier zelfs of je wat wil drinken zonder er vanuit te gaan dat je bier wilt :slightly_smiling_face:) .

Hmm als je zoveel heimwee hebt kan dit misschien ook aan je woon situatie liggen. Is het misschien verstandig om opzoek te gaan naar een andere kamer met huisgenootjes waar mee het goed klikt en in een leuk huis in een leuke buurt.

Ik heb ook wat meer last van heimwee nu ik in een ander studentenhuis woon (mijn vorige kamer was tijdelijk). De mensen zijn heel aardig, maar het is gewoon rustiger en een niet zo’n fijne buurt, waardoor ik mij minder thuis voel hier. Daarom ga ik best veel naar mijn vriend (die woont nog bij zijn ouders) en naar mijn ouders, bijna zonde van mijn huur…

NC btw

succes

Ik herken mezelf heel erg in het geen alcohol meer willen drinken. Als ik twee biertjes op heb, gaat er een knopje in me om en wil ik zo veel mogelijk drinken… Wat resulteert in het doen van stomme dingen en zoenen met jongens, wat later weer voor ongemakkelijke situaties lijdt. Terwijl ik een net zo’n leuke avond heb als ik geen alcohol drink!

Ook mijn vrienden lachen me elke keer uit als ik zeg dat ik niet meer ga drinken, maar ze “dwingen” me nooit om alcohol te drinken. Ik merk zelf dat het de ene avond goed gaat en de andere avond niet. Als het goed is gegaan ben ik trots op mezelf, maar als het mis is gegaan ben ik niet boos op mezelf. Het werkt wel om dan voor mezelf na te gaan waar en waarom het mis ging.

Mijn vriendengroep drinkt bijna nooit in, maar met carnaval wel. Ik heb toen Fanta gedronken en ook gewoon met de drankspelletjes meegedaan. Had hun humor wel meer gesnapt als ik gedronken had, maar dat was het enige minpuntje. Carnaval verder nuchter doorgebracht en veel lol gehad :slightly_smiling_face:

Wat mij veel helpt is met de auto gaan, dan heb ik een excuus en een stok achter de deur. Wat ik ook wel eens doe is thuis een of twee biertjes drinken en in de stad niks meer. En je hoeft je vrienden echt geen reden te geven om niet te drinken! Als jij nee, dankje zegt en zij aandringen, dan is nogmaals nee dankje vaak voldoende.

Je kunt me altijd noten, veel succes!

-

Sorry maar als je niet wilt drinken dan drink je toch gewoon niet…? Een paar van m’n vrienden drinken wel regelmatig, en ik niet. Ik zit er meestal dan gewoon bij of ik ga naar huis omdat ik me dood erger aan hun dronken gedrag. Ze doen er verder niet moeilijk over, dus ik denk niet dat het een groot probleem voor je moet zijn.
Ik vind, dat als je weet dat je ‘domme’ dingen gaat doen met drank op, en je het ook nog eens heel erg vindt de dag daarna dat je dan gewoon niet moet drinken.

Ik heb een HBO opleiding gedaan en geen ervaringen met studentenverenigingen, maar over het niet drinken kan ik wel meepraten.

Ik heb zelf nooit veel gedronken maar een aantal jaren geleden heb ik besloten helemaal niks meer te drinken. Ik vind het sowieso al niet lekker en wil ook niet het risico lopen dat ik over de schreef ga.

Inmiddels weet iedereen dit en krijg ik gewoon een cola of spa rood in mijn handen geduwd en zegt niemand er eigenlijk iets over. Soms krijg ik wel ‘scheve’ gezichten omdat mensen het niet echt snappen, maar de meeste accepteren het wel als je gewoon voet bij stuk houdt. Ik snap dat het voor jou misschien moeilijker is, omdat je meer dronk dan ik deed maar je moet vooral bij jezelf blijven en dit voor jezelf doen. Het is net zo gezellig met een cola en als je er eenmaal ff doorheen bnt en iedereen weet dat ze voor jou geen biertje hoeven te halen, wordt het al veel makkelijker.

Ik vind niet dat niet-drinken je sociale leven kan beïnvloeden. Als je met normale mensen omgaat, beoordelen ze je niet op je drankgebruik. Doen ze dat wel dan zijn ze idioten,

Dit ook ja! Ik ben de enige uit de vriendengroep die nooit drinkt, anderen doen het alleen niet als ze de bob zijn of moeten werken de dag daarna. Maar ze hebben er nooit lullig over gedaan.

-

Als je niet wil drinken moet je dat gewoon niet doen. Echte vrienden accepteren dat en eigenlijk lijken mensen die daar moeilijk overdoen me niet echt leuke mensen :’)
Ik snap dat ook niet zo goed, waarom je daar tegen een ander over zou zeiken, net alsof ze dan onzeker zijn over zichzelf. Volgens mij is dat ook wel een beetje zo, want als andere mensen met je meedrinken rechtvaardigt dat je gedrag, net zoals veel mensen het rottig vinden als zij iets vet ongezonds willen eten en jij dat niet wil omdat je op je eten let.

Qua sociaal leven: heeft je studie toevallig een actieve studievereniging? Zoiets kan best leuk zijn. Of bij een studentenvereniging of sportclub gaan.
Of idd een andere kamer zoeken met leuke(re) huisgenootjes, zoals hier al eerder werd gezegd.

Hee ik herken me zeker in jouw verhaal! Ik wil dit graag met je delen, een verhaal dat ik geschreven heb voor alle beginnende studenten over wat ik geleerd heb tijdens mijn studententijd.

Studentenrookie: Wat je moet weten als aanstaand student.
Nu ik een master student ben heb ik een idee gekregen van hoe een studententijd er uit ziet. Voor dat ik ging beginnen met studeren had ik geen idee. Ik wist alleen hoe de universiteits-gebouwen er uit zagen en dat je les kreeg van een professor in een collegezaal. Ik was 17 jaar en was van plan om in 4 jaar mijn studie af te ronden en dan aan het werk te gaan. Ik zou bij mijn ouders blijven wonen om zo geld te besparen. Erg naief als ik er nu over nadenk. Na één maand reizen was ik zo uitgeput van het vroeg opstaan en in de trein zitten dat ik besloot om op kamers te gaan. Gelukkig kwam er een kamer vrij in het huis van een studiegenootje. Op kamers gaan is iets wat ik iedereen kan aanraden. Ook al ben je nog jong en kost het veel geld, op kamers wonen is een leuke ervaring waarvan je veel leert. Het eerste voordeel wat het kan bieden is dat je meer contact gaat hebben met mensen in je studentenstad. Nu je in de stad woont kun je vaker afspreken met studiegenoten om bijvoorbeeld samen te eten of uit te gaan. Bovendien heb je huisgenootjes waarmee je ook leuke dingen gaat doen. Zelf was ik hierin iets te terughoudend. Ik had nog mijn vrienden en bijbaan in mijn geboortestad en nam niet veel initiatief om mijn huisgenoten en studiegenoten beter te leren kennen. Hierdoor waren mijn doordeweekse dagen erg saai en lang omdat ik alleen maar met mijn studie bezig was. Ik dacht erover na om bij een studentenvereniging te gaan. Dit leek mij een goede manier om meer mensen te leren kennen. Wat ik nog niet wist is hoe het in studentenverenigingen er aan toe ging. Ik hoorde van vrienden dat je als eerstejaars erg veel geld kwijt was aan de vereniging, omdat je niet alleen contributie betaalde maar ook de bierrekening van ouderejaars. Dit was voor mij al een belangrijke reden om niet bij een vereniging te gaan, want het zou betekenen dat ik meer moest gaan lenen. Ook leerde ik dat in studentenverenigingen er vaak een hierachie is. Het gaat erg veel om status die gebaseerd is op hoeveel bier je kunt drinken, met hoeveel mensen je seks hebt gehad en hoe rijk je ouders zijn. Bovendien ging je als eerstejaars eerst door de hel van een ontgroening en was je daarna het mikpunt van de ouderejaars. Dit past totaal niet bij mij, ik ben eerder een communistische hippie wat dat betreft. Daarom besloot ik dat een studentenvereniging niet de plek voor mij was. Dat wil zeker niet zeggen dat het niks voor jou is als je dit leest want ik ken ook genoeg mensen die ontzettend blij zijn dat ze bij een vereniging zijn gegaan, het moet alleen wel bij je passen. Omdat mijn omgeving in mijn geboortestad ook aan het veranderen was: vrienden waren druk met stages / vriendjes en op mijn werk vertrokken veel oude collega’s, besloot ik om een baantje te gaan zoeken in mijn studentenstad. Ik kwam terecht bij een gezellig bedrijf, waar ik werkte als werver voor het goede doel. (Ik was zo’n vervelend persoon die mensen op straat lastig viel.) Hier leerde ik wat meer mensen kennen waarmee ik af en toe wat at of een keertje een feestje had. Hoewel de sfeer op het werk me erg goed beviel verdiende ik nog niet hetzelfde als wat ik bij mijn andere bijbaan in mijn geboortestad verdiende. Ik wilde het niet allebei aanhouden dus koos ik ervoor om toch weg te gaan bij mijn nieuwe bijbaan. Toch is het iets wat ik iedereen kan aanraden. Bedrijven zoals dit bieden erg veel: leuke, jonge collega’s en je kunt leren om mensen te overtuigen. Hier heb ik zeker nog veel aan gehad later. Omdat ik nog steeds in het weekend naar mijn geboortestad ging om te werken en niet veel mensen had leren kennen in mijn studentenstad voelde ik me af en toe eenzaam. Gelukkig had ik iets moois in het vooruitzicht: studeren in het buitenland. Ik vertrok, zonder al te veel te verwachten, naar Hong Kong. Hier leerde ik veel andere exchange-studenten kennen en had ik een superleuke tijd. Toen ik terugkwam had ik geleerd dat ik prima op eigen benen kon staan en dat het echt niet zo moeilijk was om mensen te leren kennen. Ik ging op zoek naar een nieuw studentenhuis en een bijbaan in mijn studentenstad. Toen dit gelukt was ging ik me pas echt settelen in mijn studentenstad. Ik leerde veel mensen kennen door mijn bijbaan en van mijn huis en voelde me niet langer eenzaam. Daarom wil ik ook zeker iedereen aanraden om het leven in je geboorteplaats een beetje te laten gaan en dus te gaan werken / wonen / sporten in je studentenstad. Door dit te doen leer je makkelijk mensen kennen en ga je je veel sneller thuisvoelen. Doordat ik vrij veel naast mijn studie werkte liep ik studievertraging op. Ik had altijd geprobeerd dit te vermijden omdat een extra studiejaar veel geld kost. Toch vind ik nu dat je een extra studiejaar zeker niet als een mislukking moet zien. Een extra studiejaar biedt de kans om commissie of bestuur te gaan doen / stage te lopen / geld te sparen door te werken of om te reizen. Ik koos ervoor om geld te gaan sparen door te werken, maar als je de kans hebt om één van de andere dingen te doen zou ik dat zeker aanraden. Pas nu ik met een master bezig ben en op zoek ga naar werk begrijp ik van hoeveel waarde zulke ervaringen kunnen zijn. Een extra studiejaar wordt door bedrijven dan ook echt niet als nadeel gezien, als je die tijd maar hebt gebruikt om ervaringen op te doen. Na dit jaar was het voor mij tijd voor een nieuwe uitdaging. Ik koos ervoor om naar een andere stad te gaan voor een master. Hier ben ik weer op zoek gegaan naar een gezellig huis. Een plek vinden die bij je past is het allerbelangrijkst, zowel voor je studie als waar je gaat wonen en waar je gaat werken. Als studentenrookie denk je vaak dat jij je moet aanpassen om ergens terecht te komen, maar ik denk dat mensen andersom zouden moeten denken: de plek moet passen bij jou. Dit is ook het advies wat ik wil mee geven aan alle studentenrookies: Er is geen goede/verkeerde manier van studeren, maar doe wat bij jou past! Ik denk dat als je doet wat je leuk vind en wat bij je past dat je dan ook een baan zult vinden die bij je past en die je leuk vind. En dat is toch het doel van de meeste mensen.