problemen met stagiair.

Hey,

Ik ben geen makkelijk meisje. Ik heb heel veel problemen gehad op school met mede leerlingen en ook met leraren die me niet in de hand konden houden. Het ging de laatste twee jaar wel goed op school tot de kerstvakantie. Ik ben een jaar blijven zitten en zit nu in het eindexamen jaar tl.

Na de kerstvakantie kregen we een stagiair. Ik mag hem echt niet, ik vind dat hij geen les kan geven. Ik ben dus heel erg druk en aanwezig en super opstandig. !dit vind ik wel erg vervelend omdat ik me best doe dit niet te zijn maar het lukt me niet om de “normale” ik te zijn onder zijn lessen.

De afgelopen week ging het echt heel erg bagger en hij is flink uit gevallen tegen mij. Ik heb hem de situatie uitgelegd waarom ik niet mezelf was en nog vervelender als anders was. Ik was namelijk heel erg zenuwachtig voor een ziekenhuis bezoek. Waarna ik mijn oprechte excuses aanbood en zei dat ik niet meer naast me bestiert zou gaan zitten. Zijn reactie was alleen maar oké lukt je toch niet.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat die stagiair me wel zal geloven? En voor mezelf deze afspraak wel kan nakomen?

Ik denk dat hij je wel zal gaan geloven naarmate jij laat zien dat je je woord houdt en echt je best doet.

Ik zal ook echt me best gaan doen. Alleen wat ik weet uit het verleden. Op deze school is dat het vaak 1/2 week goed gaat en dat ik al snel in me oude patroon terug val. Dus nu maar hopen dat het me wel zal lukken.

Ik denk dat gewoon door moet zetten. Dat je vervalt in je oude patroon doe je toch echt zelf…
Desnoods vraag je een klasgenoot om op je te letten.

Ik weet dat ik dat zelf doe… En het is ook wel een beetje me karakter. En me bestiert weet er al vanaf en ik ga echt me best doen. Alleen vind ik het gwn heel moeilijk. Ook omdat die stagiair zo grappig is als hij boos is. Dan ligt de hele klas weer in een deuk. Ik ben niet de enige die ver vervelend doet hoor. Het is een groepje van 3 en mezelf.

Dat anderen het ook doen is geen excuus. Je bent er voor jezelf om te leren.
Helemaal als je je bewust bent van je gedrag snap ik niet dat je ermee doorgaat.

Wat ontzettend kinderachtig zeg. En sorry maar ‘dat is gewoon mijn karakter’, wat een kutsmoes. Je doet bijna examen, dus ben je een jaar of 16, dan kun je je toch wel gedragen?
Spreek jezelf goed toe voor de les begint dat je je gaat gedragen. En ga niet bij dat groepje zitten. Als jij je gedraagt, doen zij het misschien ook wel.

Ik lees ook nu pas “ik heb problemen gehad met leraren die me niet in de hand konden houden”
Want tja, je bent natuurlijk absoluut niet in staat om jezelf te gedragen ofzo. Absolute verantwoordelijkheid van je leraren.

Jezus zeg alsof het zo’n enorme opgave is om je normaal te gedragen.

Dat het je karakter is, is natuurlijk wel een smoes om het maar daarop af te schuiven. Ga me je mentor zitten en ga na of er misschien tips zijn die je kunt opvolgen. Als je straks gaat studeren, kun je je dit soort gedrag al helemaal niet meer permitteren. En wat betreft die stagiaire, gewoon je best doen. Op een gegeven moment merkt hij vanzelf wel dat je je ‘normaal’ kunt gedragen.

Ik heb zegmaar ADHD en gebruik daar ook ritalin voor. Ook ben ik van me zelf al heel koppig. En heb ik door mijn ADHD heel erg last van concentratie problemen. Wat in elke les na een minuut of tien een probleem is. Ik ben in de meeste lessen wel druk en irritant alleen als er een goeie docent voor de klas staat wat bij de meeste vakken wel zo is kunnen ze mij wel in de hand houden. Door die problemen in het verleden hier op school zijn er duidelijke afspraken gemaakt waar ik mij aan hou en de docenten ook. Alleen die stagiair is daar denk ik niet van op de hoogte of vind het onzin.

Voor de mensen die mij niet begrijpen en vinden dat ik me moet gedragen: ik probeer het ook ik herken mij in mijn oude patroon en vind het zelf heel vervelend dat het me niet lukt. Ik heb de stagiair een kans gegeven, ik ben hem niet gaan uittesten. En heb heek erg me beat gedaan om me rustig te houden.

Een stagiair is er nog om te leren he. Dus hou daar alsjeblieft rekening mee. Dadelijk verpest jij voor hem zijn hele toekomt. Wil je dat op je geweten hebben?

Adhd is geen excuus.

Dat weet ik alleen maakt dat het wel moeilijker.

Toch klinkt dat weer als een soort excuus en lijkt het wel alsof je steeds weer met een ander excuus aan komt zetten als iemand in dit topic met een goed voorstel komt. Je komt zeer kinderachtig over en een docent (of stagair(e)) zou er gewoon verstandig aan doen om je in je uppie alleen vooraan in de klas te laten zitten. Dit bericht komt misschien hard aan, maar de boodschap lijkt niet bij je binnen te komen. Als JIJ wilt slagen en daarnaast het leerklimaat voor andere niet wil verpesten dan moet je de hand in eigen boezem steken. Misschien zelf is vragen of je alleen vooraan in de klas mag zitten? De stagair is niet het probleem, hij moet hoogstens nog zelf leren om meer autoriteit uit te stralen.

Ik sta goed op het vak. Gisteren ben ik niet aanwezig geweest deze les. Maar heb hem wel opgezocht om te vragen wanneer ik die toets moest inhalen en heb me excuses aangeboden. Ik moet nu voortaan naast de deur voorin de klas zitten. Me bestie en die anderen die vervelend doen zitten helemaal rechts achterin. Hij zou er ook voor zorgen dat dat groepje verspreid word door het lokaal. Dus hoop dat dit voor rust zorgt. En ook ga ik praten met mijn gymleraar. Hij is mijn oude mentor en die heeft die problemen van een paar jaar terug samen met mij opgelost. Dus hoop ik dat dat nu weer kan.

Dat weet ik en ik doe daar heel erg mijn best voor. En ik geloof dat het wel moet lukken.

Nieuwe ronde nieuwe kansen na het weekend